Älypuhelinvalmistajana tunnettu Xiaomi esitteli ensimmäisen sähköautonsa - tällainen on SU7

Kiinalainen, älypuhelimistaan tunnettu Xiaomi on esitellyt ensimmäisen sähköautonsa SU7:n.

Nimen SU-kirjaimet ovat lyhenne sanoista Speed Ultra.

Xiaomi keskittyi toistaiseksi SU7:n muotoilun ja teknologian esittelyyn, eikä esimerkiksi hintatietoja kuultu vielä nyt. Aluksi SU7:n odotetaan saapuvan markkinoille vain Kiinassa vuoden 2024 aikana eikä laajemmasta julkaisusta ole vielä tarkempaa tietoa.

Xiaomin sähköauton muotoilussa voi nähdä vaikutteita niin Teslasta kuin Porschestakin. Värivaihtoehtoja ovat sininen Aqua Blue, harmaa Mineral Gray sekä vihreä Verdant Green. Katto on lasia.

Xiaomi SU7:n ilmanvastuskerroin on 0,195 Cd, joka edustaa alinta tasoa sarjatuotantoautoissa.

Xiaomi SU7 takaa.
Xiaomi SU7 takaa.
Xiaomi SU7, Mineral Gray.
Xiaomi SU7, Mineral Gray.
Xiaomi SU7 Aqua Blue.
Xiaomi SU7 Aqua Blue.
Xiaomi SU7, Verdant Green.
Xiaomi SU7, Verdant Green.

SU7:n sähkömoottori kantaa nimeä Xiaomi HyperEngine ja käytössä ovat kiinalaisen CATL:n valmistamat akut. SU7:n rakenteesta Xiaomi nosti esiin HyperCasting-teknologian: auton takaosan pohjan metalliosa on työstetty ruiskuvalulla, joka Xiaomin mukaan vähentää esimerkiksi painoa 17 prosentilla.

SU7:ssa on aluksi enimmillään 101 kilowattitunnin akku ja lataus käy 800 voltin jännitteellä. Parhaimmillaan Xiaomin mukaan 5 minuutin lataus tuo jopa 220 kilometriä toimintamatkaa. Kiinalaisen CLTC-syklin mukaan mitattu toimintamatka täydellä latauksella on 800 kilometriä.

Suunnitelmissa on myöhemmin vuodeksi 2025 vielä suuremmalla 150 kilowattitunnin akulla varustettu versio.

Xiaomi SU7 ja SU7 Max.
Xiaomi SU7 ja SU7 Max.

Kiihdytys Xiaomi SU7:lla sujuu kaksimoottorisena, nelivetoisena Max-versiona nopeimmillaan nollasta 100 km/h -nopeuteen sujuu 2,78 sekunnissa ja 200 km/h -nopeuteen 10,67 sekunnissa. Huippunopeus on 265 km/h. Takavetoinen yksimoottorinen perusversio on suorituskyvyltään astetta vaatimattomampi.

Xiaomi SU7 sisältää Xiaomin HyperOS-käyttöjärjestelmän tieto- ja viihdejärjestelmänsä pohjana. Luonnollisesti auton toimintojen pitäisi integroitua hyvin esimerkiksi Xiaomin älypuhelinten kanssa.

Xiaomi on panostanut tieto- ja viihdejärjestelmään SU7:ssa. Keskellä kojelautaa on suurikokoinen näyttö.
Xiaomi on panostanut tieto- ja viihdejärjestelmään SU7:ssa. Keskellä kojelautaa on suurikokoinen näyttö.
Xiaomi Pilot -kokonaisuuden tarkoitus on tarjota autonomisen ajamisen toimintoja.
Xiaomi Pilot -kokonaisuuden tarkoitus on tarjota autonomisen ajamisen toimintoja.

Autonomiseen ajamiseen SU7 sisältää Xiaomi Pilot -kokonaisuuden, joka hyödyntää niin kameroita, LiDAR-skanneria, millimetriaaltotutkaa sekä ultraäänitutkaa.

Xiaomi vahvisti suunnitelmansa oman sähköauton kehittämisestä alun perin maaliskuun 2021 lopulla. Xiaomi loi uutta liiketoimintaa varten uuden kokonaan omistetun tytäryhtiön, johon se ensimmäisessä investoi 10 miljardia juania eli tuolloin 1,5 miljardia euroa, mutta kymmenen vuoden aikana Xiaomi kertoi odottavanssa investointien yltävän 10 miljardiin Yhdysvaltojen dollariin.

Xiaomi SU7:n tuotanto tapahtuu yhteistyössä BAIC:n kanssa.

Xiaomi SU7:n keula.
Xiaomi SU7:n keula.
Xiaomi SU7:n perä.
Xiaomi SU7:n perä.

Autojen sähköistyminen ja samalla muuttuminen enemmän älytoimintoja sisältäviksi ovat avanneet automarkkinaa uusille tulokkaille. Kiinasta on jo aiemmin noussut useita uusia sähköautobrändejä, joista osa tähtää myös kansainvälisille markkinoille suuren kotimarkkinan ohella.

Xiaomin sähköauton kansainvälisistä myyntisuunnitelmista ei ole vielä tietoa. Kotimarkkinoillaan Kiinassa Xiaomi aikoo hyödyntää myös tuhansia myymälöitään tulevien sähköautojensa esittelyyn.

Autoalan ulkopuolisia yhtiöitä autoalalle houkuttelee liiketoiminnan suuri koko. Automarkkinat ovat arvoltaan tietenkin merkittävät, vaikka kappalemääräiset myyntimäärät ovatkin murto-osa esimerkiksi älypuhelinten myynnistä.

Xiaomilla on älypuhelinten lisäksi laaja muiden laitteiden valikoima, esimerkiksi erilaisia kodin älylaitteita, ja Xiaomi-autossa yksi erottautumistekijä voikin olla yhteistoiminta monien eri Xiaomi-laitteiden kanssa.

Euroopan markkinoilla Xiaomi-autoja tuskin vielä lähiaikoina nähdään. Erityisesti Suomessa Xiaomin markkinaosuus myös älypuhelimissa on rapistunut viime aikoina asiakkaiden ja jälleenmyyjien kiinnostuksen Xiaomin tuotteisiin laskettua yhtiön jatkaessa ja jopa kasvattaessa toimintaansa Venäjällä.