Todellinen retro-Kupla joululahjaksi

Uuden vuosisadan Volkswagen Kupla ehtii Suomeen jouluksi. Kolmannen sukupolven Beetle on aivan eri auto kuin nimellä New Beetle tunnettu sämpylämalli.

Vuonna 1938 ensiesiteltyä Kuplaa myytiin aikanaan ennätykselliset 21,5 miljoonaa kappaletta. Vuonna 1998 markkinoille tullutta New Beetle -mallikin on ylittänyt miljoonan rajan. Alkuperäistä Kuplaa valmistettiin vuoteen 2003 saakka, ja toisen sukupolven malli oli tuotannossa viime vuoteen saakka.

New Beetle avasi retroautojen aikakauden, eikä Volkswagenilla uskallettu lähteä sille tielle, mikä näin jälkikäteen arvioituna olisi ollut oikea. Keväällä kolmessa maanosassa samanaikaisesti esitelty ja nyt heinäkuussa median koeajettavana ollut Beetle on todellinen retro-Kupla, jolle on helppo veikata huomattavasti edeltäjäänsä parempaa menestystä – jos yli miljoonaa myytyä autoa nyt voidaan huonona pitää.

Kupla liittyy niin suuren ihmismassan elämään, että uusi Kupla herättää varmasti melkoisesti tunteita. Retro-Kuplan tapaiset erikoismallit elävät hyvin yleensä siihen saakka, kun seuraava samantyyppinen auto tulee tarjolla. Kuplan kohdalla tämä ei todennäköisesti päde, ja sille voi veikata pitkää historiaa.

Beetlet valmistetaan New Beetlen tapaan Meksikossa. Avo-Beetlen tuotanto alkaa ensi vuonna, mutta sitä ei Suomeen tuoda.

Uuden Kuplan muotoilu tulkitsee uudelleen Kuplan alkuperäistä silhuettia ja yhdistää yksilöllisen tyylin uusimpaan teknologiaan. Kupla on New Beetleä matalampi ja leveämpi. Konepelti on pitempi ja tuulilasi viettää jyrkemmin kohti kattokaarta. Myös akseliväli ja raideleveydet ovat kasvaneet.

Moderni Kupla kulkee modernein TSI- ja TDI-moottorein. Moottorivalikoimaan Suomessa kuuluvat 1,2-, 1,4- ja 2,0-litraiset TSI-bensiinimoottorit ja 1,6-litrainen TDI-dieselmoottori. Vaihteistona on joko 6-vaihteinen käsivaihteisto tai 7-vaihteinen DSG-automaattivaihteisto.

Uuden Kuplan koeajon voit lukea 24. elokuuta ilmestyvästä Teknarista.

Pekka Virtanen