Teknavi pääsi kokeilemaan Hyundain vetyautoa

Autonvalmistajat kehittävät jatkuvasti erilaisia vaihtoehtoisia polttoaineratkaisuja ja yksi uusimmista polttoaineista on vety. Sen varastointiin ja tankkaukseen sisältyy erilaisia haasteita, mutta suuri etu on puhtaus: pakoputken päästä tulee vain puhdasta vettä.

Vetyä käyttävässä autossa polttokennon avulla valmistetaan sähköä ja auton liikuttamisesta vastaa sähkömoottori. Hyundai on kehitellyt polttokennoautoja vuodesta 1998 lähtien ja nyt kehitystyössä on päästy piensarjan tuotantoon asti. Ensimmäisen 1000 auton sarjasta yksi on päätynyt Suomeen Woikosken omistukseen.

Teknaville tarjoutui mahdollisuus käydä kokeilemassa tätä piensarjan autoa. Ajossa Hyundai ix35 Fuel Cell ei käytännössä eroa muista sähkömoottorilla varustetuista autoista. Vetoa riittää heti paikaltaan lähtiessä, mutta tekniikan mukanaan tuoma noin 300 kilon lisämassa tuntuu suorituskyvyssä ja ajettavuudessa. Sisätiloissa ainoa muutos on tavaratilan pieneneminen reilulla 100 litralla.

Lue vetyauton koeajo  Teknavin numerosta 12/2014.