Anniina Pohjonen koeajoi BMW i4 M50 täyssähköautoa sekä Premier Parkin radalla että maanteillä.
Teknavin Anniina Pohjonen antaa kenkää koeajolla BMW i4 M50 -autolle, joka on täyssähköinen peto, joka kiihtyy yli 500 hevosvoiman avulla sadan kilometrin tuntinopeuteen alle neljässä sekunnissa.
Rata-ajossa Anniinan huomio kiinnittyy urheilullisuuteen.
– Kyseessä on todella nopea nelivetoinen, Anniina tokaisee juonnossaan ennen koeajoa.
– Autossa on mukautuva urheiluohjaus, joka reagoi liikkeisiin nopeasti ja tarkasti. Xdrive-neliveto, joka on tunnetusti takavetopainotteinen, on helppo käsitellä liukkaalla radalla. Auto ei juuri aliohjaa kaarteissa.
Myös jarruista Anniina löytää hyvää.
– Tuntuma pysyy erittäin tarkkana, vaikka ajetaan näin liukkaalla kelillä. Syy löytyy etujarruista, jotka ovat nelimäntäiset, hän kokee.
![BMW i4 tekniset tiedot.](https://teknavi.fi/wp-content/uploads/2022/04/Screenshot-2022-04-04-at-20.22.04-1024x558.png)
– Autolla pääsee täydellä latauksella noin 520 kilometriä, Anniina kertoo.
Sähköautojen toimintamatka vaihtelee sääolosuhteiden mukaan, esimerkiksi BMW laskee i4:n kulkevan 10 asteen pakkasessa täydellä akulla 410 kilometriä.
– Kymmenessä minuutissa saa ladattua 140 kilometriä lisärangea, Anniina kertoo latauksesta tehokkaalla laturilla.
Hitaimmalla kotilaturillakin auton lataa täyteen vain noin 14 tunnissa.
BMW i4:n erikoisuutena on kaiuttimista kuuluvat sähköiset ”moottoriäänet”, ne saa kytkettyä pois halutessaan EcoPro-ajotilassa.
– Silloin autosta tulee täysin äänetön, Anniina analysoi.
![BMW:n urheilullinen M-kirjain koristaa i4:n takapäätä.](https://teknavi.fi/wp-content/uploads/2022/04/Screenshot-2022-04-04-at-20.12.34-1024x576.png)
Anniina antaa ”Ii-neloselle” paljon positiivista koeajoarviossaan.
– Auto on ehdottomasti sähköautojen huippuluokkaa. Erinomainen, sporttinen kokonaisuus yhdistettynä sähköiseen ajokokemukseen ja nelivetoon, tekevät autosta erinomaisen ajettavan erityisesti liukkailla keleillä. Tehokas, ekologinen ja hauska auto niin radalla kuin maantielläkin.
![Teknavin Anniina Pohjonen ja BMW i4 ovat näyttävä kaksikko.](https://teknavi.fi/wp-content/uploads/2022/04/Screenshot-2022-04-04-at-20.14.35.png)
![BMW i4:n peräpeili on sporttisen jyhkeä.](https://teknavi.fi/wp-content/uploads/2022/04/Screenshot-2022-04-04-at-20.13.13.png)
![Anniina Pohjonen vei BMW i4:ä Premier Park -radalla.](https://teknavi.fi/wp-content/uploads/2022/04/Screenshot-2022-04-04-at-20.16.02.png)
![BMW i4, Anniina Pohjonen, ja latauspistokkeen reikä.](https://teknavi.fi/wp-content/uploads/2022/04/Screenshot-2022-04-04-at-20.19.03.png)
![Täyssähköinen BMW i4 lataa neljässä minuutissa 100 kilometriä toimintamatkaa, kun laturi on nopeinta mahdollista 350 kilowatin teholuokkaa.](https://teknavi.fi/wp-content/uploads/2022/04/Screenshot-2022-04-04-at-20.19.39.png)
![BMW i4 -täyssähköauton muotoilu on silmiä hivelevää.](https://teknavi.fi/wp-content/uploads/2022/04/Screenshot-2022-04-04-at-20.19.55.png)
![BMW i4 -täyssähköauton muotoilu on silmiä hivelevää.](https://teknavi.fi/wp-content/uploads/2022/04/Screenshot-2022-04-04-at-20.20.17.png)
![BMW i4 Anniina Pohjosen latauksessa.](https://teknavi.fi/wp-content/uploads/2022/04/Screenshot-2022-04-04-at-20.20.50.png)
![BMWi4:n ohjaamoa dominoi 14,9-tuumainen näyttöpaneeli.](https://teknavi.fi/wp-content/uploads/2022/04/Screenshot-2022-04-04-at-20.21.27.png)
![BMW i4:n sisustuksessa on keskitytty detaljeihin eli yksityiskohtiin.](https://teknavi.fi/wp-content/uploads/2022/04/Screenshot-2022-04-04-at-20.21.38.png)