Anniina Pohjonen koeajoi BMW i4 M50 täyssähköautoa sekä Premier Parkin radalla että maanteillä.
Teknavin Anniina Pohjonen antaa kenkää koeajolla BMW i4 M50 -autolle, joka on täyssähköinen peto, joka kiihtyy yli 500 hevosvoiman avulla sadan kilometrin tuntinopeuteen alle neljässä sekunnissa.
Rata-ajossa Anniinan huomio kiinnittyy urheilullisuuteen.
– Kyseessä on todella nopea nelivetoinen, Anniina tokaisee juonnossaan ennen koeajoa.
– Autossa on mukautuva urheiluohjaus, joka reagoi liikkeisiin nopeasti ja tarkasti. Xdrive-neliveto, joka on tunnetusti takavetopainotteinen, on helppo käsitellä liukkaalla radalla. Auto ei juuri aliohjaa kaarteissa.
Myös jarruista Anniina löytää hyvää.
– Tuntuma pysyy erittäin tarkkana, vaikka ajetaan näin liukkaalla kelillä. Syy löytyy etujarruista, jotka ovat nelimäntäiset, hän kokee.
– Autolla pääsee täydellä latauksella noin 520 kilometriä, Anniina kertoo.
Sähköautojen toimintamatka vaihtelee sääolosuhteiden mukaan, esimerkiksi BMW laskee i4:n kulkevan 10 asteen pakkasessa täydellä akulla 410 kilometriä.
– Kymmenessä minuutissa saa ladattua 140 kilometriä lisärangea, Anniina kertoo latauksesta tehokkaalla laturilla.
Hitaimmalla kotilaturillakin auton lataa täyteen vain noin 14 tunnissa.
BMW i4:n erikoisuutena on kaiuttimista kuuluvat sähköiset ”moottoriäänet”, ne saa kytkettyä pois halutessaan EcoPro-ajotilassa.
– Silloin autosta tulee täysin äänetön, Anniina analysoi.
Anniina antaa ”Ii-neloselle” paljon positiivista koeajoarviossaan.
– Auto on ehdottomasti sähköautojen huippuluokkaa. Erinomainen, sporttinen kokonaisuus yhdistettynä sähköiseen ajokokemukseen ja nelivetoon, tekevät autosta erinomaisen ajettavan erityisesti liukkailla keleillä. Tehokas, ekologinen ja hauska auto niin radalla kuin maantielläkin.