Täyssähköä ilmassa: BMW i4 & Anniina Pohjonen – "Todella nopea neliovinen!"

Anniina Pohjonen koeajoi BMW i4 M50 täyssähköautoa sekä Premier Parkin radalla että maanteillä.

Teknavin Anniina Pohjonen antaa kenkää koeajolla BMW i4 M50 -autolle, joka on täyssähköinen peto, joka kiihtyy yli 500 hevosvoiman avulla sadan kilometrin tuntinopeuteen alle neljässä sekunnissa.

Rata-ajossa Anniinan huomio kiinnittyy urheilullisuuteen.

– Kyseessä on todella nopea nelivetoinen, Anniina tokaisee juonnossaan ennen koeajoa.

– Autossa on mukautuva urheiluohjaus, joka reagoi liikkeisiin nopeasti ja tarkasti. Xdrive-neliveto, joka on tunnetusti takavetopainotteinen, on helppo käsitellä liukkaalla radalla. Auto ei juuri aliohjaa kaarteissa.

Myös jarruista Anniina löytää hyvää.

– Tuntuma pysyy erittäin tarkkana, vaikka ajetaan näin liukkaalla kelillä. Syy löytyy etujarruista, jotka ovat nelimäntäiset, hän kokee.

BMW i4 tekniset tiedot.
BMW i4 tekniset tiedot.

– Autolla pääsee täydellä latauksella noin 520 kilometriä, Anniina kertoo.

Sähköautojen toimintamatka vaihtelee sääolosuhteiden mukaan, esimerkiksi BMW laskee i4:n kulkevan 10 asteen pakkasessa täydellä akulla 410 kilometriä.

– Kymmenessä minuutissa saa ladattua 140 kilometriä lisärangea, Anniina kertoo latauksesta tehokkaalla laturilla.

Hitaimmalla kotilaturillakin auton lataa täyteen vain noin 14 tunnissa.

BMW i4:n erikoisuutena on kaiuttimista kuuluvat sähköiset ”moottoriäänet”, ne saa kytkettyä pois halutessaan EcoPro-ajotilassa.

– Silloin autosta tulee täysin äänetön, Anniina analysoi.

BMW:n urheilullinen M-kirjain koristaa i4:n takapäätä.
BMW:n urheilullinen M-kirjain koristaa i4:n takapäätä.

Anniina antaa ”Ii-neloselle” paljon positiivista koeajoarviossaan.

– Auto on ehdottomasti sähköautojen huippuluokkaa. Erinomainen, sporttinen kokonaisuus yhdistettynä sähköiseen ajokokemukseen ja nelivetoon, tekevät autosta erinomaisen ajettavan erityisesti liukkailla keleillä. Tehokas, ekologinen ja hauska auto niin radalla kuin maantielläkin.