Tässäkö tulevaisuus ammattiliikenteeseen? Renaultilta kaksi vedyllä kulkevaa pakettiautoa

Vedyllä kulkeva polttokennoauto on eräs mahdollisista ratkaisuista liikennöintiin tulevaisuudessa. Renault Master Z.E. Hydrogen ja Renault Kangoo Z.E. Hydrogen ovat kaksi tämän hetken vaihtoehtoa.

Renault kasvattaa sähkömoottoristen Master Z.E. ja Kangoo Z.E. -pakettiautojensa toimintamatkaa lisäämällä niihin virran lähteeksi akun rinnalle vedyllä toimivan polttokennon. Samalla molemmat mallit saavat nimeensä lisämerkinnän "Hydrogen" kertomaan muutoksesta. Näin toimintamatka pitenee jopa kolminkertaiseksi ja pitkän latausajan sijaan auton saa tankattua 5-10 minuutissa.

Näissä vedyllä toimiva polttokenno antaa energian ajoakulle. Vedyn käyttö täydentää Renaultin sähkö- ja hybridiautostrategiaa ja kasvattaa ammattilaisten mahdollisuuksia käyttää sähkömoottorisia pakettiautoja. Tämä tulee toki edellyttämään riittävää vetytankkausverkostoa.

Kangoo Z.E. Hydrogen ja Master Z.E. Hydrogen

Kahdesta pienempi Kangoo Z.E. Hydrogen nostaa Renaultin kompaktin pakettiauton paikallispäästöttömän toimintamatkan uudelle tasolle. Vetytankkausten välillä pystyy ajamaan valmistajan mukaan 370 kilometriä, joskaan lukemaa ei ole vielä vahvistettu testituloksella. Matka on kaksinkertainen pelkästään ajoakulla varustettuun Kangoo Z.E:hen verrattuna.

Kuormatila on 3,9 kuutiometriä. Tekniikan tuoma lisämassa on 110 kiloa, mutta vedyn avulla saadaan myös käytettyä lämmityslaitetta kylmällä ilmalla ilman että se lyhentäisi auton toimintamatkaa. Tämä Kangoo Z.E. Hydrogen maksaa Ranskassa 48 300 euroa ilman arvonlisäveroa.

Renaultin uudistuneen Masterin myynti on alkanut vastikään Suomessa. Nyt maailmalla mallistoon lisätään uusi Master Z.E. Hydrogen. Sen toimintamatkaksi lupaillaan sähköautoversion 120 kilometrin sijaan peräti 350 kilometriä, mutta tätäkään tulosta ei ole vielä vahvistettu WLTP-testillä.

Asiakkaiden valittavana on alustan lisäksi kaksi umpikorista vaihtoehtoa. Vetytankit on sijoitettu rungon alle niin, ettei kuormatila pienene. Rakenteen kantavuutta pienentävä lisäpaino on kaksisataa kilogrammaa.

Kangoo Z.E. Hydrogen -mallin myynti alkaa valituilla Euroopan markkinoilla vuoden 2019 aikana ja Masteri Z.E. Hydrogen -mallin vuoden 2020 aikana. Suomen aikataulu on kuitenkin vielä auki molempien mallien osalta.

Kuinka se toimii?

Vetykäyttöisten sähköautojen sydämenä on polttokenno, jossa tankeista virtaava vety yhdistetään ilmasta saatavaan happeen. Reaktion tuloksena saadaan sähköä antamaan virtaa moottorille ja ainoana päästönä on puhdas vesi. Vedyllä toimivat sähköautot ovat siten samalla tavalla paikallisesti päästöttömiä kuin akkukäyttöiset sähköautot.

Vedyn etuina ovat perinteistä sähköautoa pidempi toimintamatka ja lyhyemmät tankkaukset, sillä tunteja kestävän latauksen sijaan vetytankin saa täyteen 5-10 minuutissa. Vetyautoilla voisi olla paikkansa jakeluajossa. Niillä voidaan kuljettaa tavarat alueille, jotka ovat suljettuja muilta kuin sähköautoilta ja polttoaine saattaa riittää jopa koko päivän ajoihin.

– Vetyautolla ajaminen on toistaiseksi suurelle yleisölle kallista ja vedyn jakelun infrastruktuuri on tällä hetkellä lähes olematon. Groupe Renault valitsi ensimmäisiksi vetyautoikseen kevyet tavara-autot. Ammattilaiset arvostavat niiden pitkää toimintamatkaa ja nopeaa tankkausta. Edut ovat vielä tuota monipuolisemmat, sillä Renault Master Z.E. Hydrogen ja Renault Kangoo Z.E. Hydrogen toimivat ympäristön huomioon ottavalla vähäpäästöisellä energialla ja antavat sähköauton ajomukavuuden. Ne ovat uusi valikoimaa täydentävä vaihtoehto yrityksille ja ne auttavat rakentamaan infrastruktuuria vedyn jakelulle ja tuomaan siten vetyautot yhä useamman saataville Ranskassa ja Euroopassa, kertoo Denis Le Vot, Senior Vice President, Renault-Nissan tavara-autoyksikkö.

Vedyllä toimivia autoja on kehitetty ympäri maailmaa jo vuosikymmenien ajan. Koevaiheesta ollaan kuitenkin vasta siirtymässä käytäntöön ja kaupalliseen tuotantoon. Tekniikan yleistymiseen on vielä matkaa.

Esimerkiksi Etelä-Koreassa, Japanissa, Kaliforniassa, Kiinassa ja Lähi-Idässä on kuitenkin kunnianhimoisia suunnitelmia vetykäyttöisten autojen saamiseksi liikenteeseen. Euroopan osalta esimerkiksi Ranskassa valtion tavoitteena on saada 50 000 vetykäyttöistä autoa kaduille ja teille vuoteen 2030 mennessä, joille rakennetaan tuhannen tankkauspaikan infrastruktuuri. Ranskan valtio antaa 16 000 euroa tukea jokaiselle vedyllä toimivan auton ostajalle.

Kuvat: Valmistaja

Lue myös:
Vety autojen polttoaineena: utopiaa vai mahdollisuus?
Renault laittoi suosikkimallin uusiksi – uuden Clion hinnat alkavat alle 17 000 eurosta
Ensituntuma: Vetyauto Hyundai Nexo – tervetuloa tulevaisuus

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.