Tältä näyttää uusi neljännen sukupolven Renault Clio

Renault on julkistanut ensimmäiset sisä- ja ulkokuvat Pariisin autonäyttelyssä esiteltävästä neljännen sukupolven Cliosta.

Vuonna 1990 ensimmäisen kerran esiteltyä Clioa on myyty vuosien saatossa 11,5 miljoonaa kappaletta reilusti yli sadassa maassa.

Renaultin mukaan uusi Clio on ensimmäinen tuotantomalli, josta saa täyden käsityksen ranskalaismerkin uudesta muotoilulinjasta.

”Uuden Clion linjat ilmaisevat samanlaista dynamiikkaa kuin DeZir-konseptiautossa. Ei mitään jyrkkiä tai päällekäyviä kulmia, ainoastaan houkuttelevan sulavia linjoja”, kuvailee muotoilusta vastannut Laurens van der Acker.

Cliossa on DeZir-konspetiautosta tuttu ulkoneva Renault-logo, joka on kiiltävän mustalla taustalla. Keulan ilmettä korostavat alareunastaan kromiset ajovalot ja led-huomiovalot.

Dynaamista ilmettä on synnytetty muun muassa levittämällä raideleveyttä. Uutuus on edeltäjäänsä pidempi, matalampi ja leveämpi. Tarjolla on ainakin alkuvaiheessa vain viisiovinen korimalli.

Renaultin tiedotteessa todetaan, että ”lentokoneen siiven muotoja mukailevan kojelaudan ansiosta mukavuus kulkee käsi kädessä nykyaikaisen tuntuman ja käyttäjäystävällisyyden kanssa”. Kojelaudan keskellä on nykytyylin mukaisesti monitoiminäyttö. Nopeusmittari on digitaalinen.

Uuden Clion pystyy rakentamaan selvästi aiempaa yksilöllisemmäksi. Ulkonäköön liittyviä yksilöintimahdollisuuksia tarjoavat sivupeilien kotelot, etusäleikön palkit, takapaneelin helmat, ovien alaosien suojat, pyörien viimeistelyt ja katon erilaiset grafiikkavaihtoehdot.

Sisutukseen saa yksilöllisyyttä valitsemalla mieleisensä kojelaudan, ovipaneeleiden, ohjauspyörän, ovien kädensijojen, vaihteiston ympäristön, ilma-aukkojen, istuinten pehmusteiden sekä mattojen vaihtoehdoista.

Uusi Clio on ensimmäinen Renault-malli, jossa käytetään uutta kolmisylinteristä turboahdettua Energy TCe 90 -bensiinimoottoria. Sammutusautomatiikalla varustettu moottori tarjoaa saman suorituskyvyn kuin vapaasti hengittävä 1,4-litrainen.

90-hevosvoimaisen pikkukoneen 135 newtonmetrin huippuväännöstä 90 prosenttia on käytössä käyntinopeusalueella 1 650–5 000 kierrosta minuutissa. Talousmoottorin normikeskikulutus on 4,3 litraa satasella ja hiilidioksidipäästöt 99 grammaa kilometrillä.

Todellinen talousmoottori on uusi 90-hevosvoimainen dieselmoottori. Nelisylinterisen, 1,5-litraisen Energy dCi 90:n normikulutus on vain 3,2 l/100 km ja CO2-päästöt 83 g/km.

Tarjolle tulee ensi vuonna myös nelisylinterinen, 1,2-litrainen bensaturbo, jonka suorituskyky vastaa vapaasti hengittävää 1,6-litraista moottoria. Uuden 120-hevosvoimaisen TCe 120:n yhteydessä on kuusiportainen kaksoiskytkinvaihteisto.

Teknari