Rallilegendat Alén-Sillankorva pistivät uuden Range Roverin testiin – "Sori, en epäile ettetkö kiihdyttänyt täydellä kaasulla"

Ensimmäinen viidennen sukupolven Suomeen saapunut Range Rover -malli sai arvovaltaiset koeajajat kyytiinsä, sillä ohjaamossa nähtiin legendaarinen rallinainen Minna Sillankorva ja Teknavin oma ”Maximum Attack”-iskulauseestaan tunnettu rallitähti Markku Alén.

Rallilegendat Minna Sillankorva ja Markku Alén istahtivat uuden Range Roverin ohjaamoon ja koeajo oli lupsakan rento – niin mukavia kilometrejä luksusluokan maasturilegenda antoi ”rallikaksikolle”.

– Sähköistyminen on konkreettista. Auto on myös kasvanut isommaksi, sisällä on lisää tilaa. Auto on hiljainen, mukava ajaa, Land Roverin tuotepäällikkö Pasi Pönkänen selvittää Markku Alénille auton uusia ominaisuuksia.

Vakiomallissakin akseliväli on kolmimetrinen, mutta pidennetyssä versiossa lukema on 20 senttiä pidempi.

Range Rover
Tekniset tiedot: Range Roverin viides sukupolvi.

– Tämä koeajomallimmehan on dieselmoottorinen ja 350-hevosvoimainen. Newtoneita on 700, Minna Sillankorva kertoo koeajolenkin alussa Markulle.

– Kyllä tuntuu hienolta peliltä, Markku analysoi viiltävästi.

– Aika sukkasillaan menee, Minna säestää.

– Tää jousitushan on mieletön, Markku tarkentaa.

– Niin on, kyllä ilmajousitus tekee autosta hienon. Plus jos menee pahempaan paikkaan, saa maavaraa enemmän, Minna lisää.

Hänen mukaansa koeajoautossa on huikea 90 sentin kahluusyvyys.

– Land Roverilla on nyrkkisääntö, että vanteen yläreunaan saakka ulottuvaan vesistöön voi ajaa.

Range Roverissa on seitsemän astetta kääntyvät takapyörät, mikä takaa pitkälle autolle poikkeuksellisen ketterät kääntöominaisuudet tiukassakin paikassa.

Range Rover
Range Roverin ohjaamo huokuu ylellisyyttä.

Edistyksellistä melunpaimennusta

– Uuden sukupolven aktiivinen melunvaimennus suodattaa epätoivotun melun, jolloin matkustamossa voi keskittyä matkasta nauttimiseen. Jokaisessa pyöräkotelossa on melua havaitsevat mikrofonit. Digitaaliset suorittimet laskevat vaaditun vastamelun näiden epätoivottujen äänien poistamiseen, mikä tapahtuu sisätilan ja pääntuen kaiuttimien välityksellä, ”Rangen” verkkosivuilla kerrotaan.

Range Rover
Range Roverin PR-tehtävistä tuttu rallilegenda Minna Sillankorva opasti Markkua koeajolla. – Haluuksä hierontaa (auton penkeiltä), kuule, hän kysyi Markulta. Markku vastasi hymyillen: – En tarvi, en tarvi, nyt on paikat kunnossa.
Range Rover
Range Rover on kotonaan niin ylellisissä edustusajoissa kuin peltomaisemassa kuoppaisella tiellä
Range Rover
Markku käskytti Range Roverin vaikeakulkuiseen, kalliois-kivikkoiseen maastoon, josta auto selvisi ongelmitta.
Range Rover
Minna erehtyi epäilemään Markun kiihdyttäneen ”Rangea” hiekkatiellä puolella kaasulla, mutta sai synninpäästön. – Sori, en mä epäile että sä tekisit sellaisia vajaita kiihdytyksiä, Minna nauroi. – Kyllä sitä on alkanut olemaan, hei, Markku vastaa virnuillen.

Markku ihastui etenkin auton ilmajousitetun alustan käytökseen.

– Tällähän voisi ajaa joka alustalla miten kovaa tahansa, ei mitään eroa ajaako asvalttia vai hiekkaa. No limit!

Range Roverin ilmansuodatusjärjestelmä takaa matkustamon raikkauden ja estää jopa koronaviruksen saapumisen autoon.

– Sisätilojen ilmanlaatu on nostettu uudelle tasolle Cabin Air Purification Pro -ilmanpuhdistusjärjestelmällä. PM2,5-suodatus ja nanoe™ X -tekniikka vähentävät huomattavasti tuoksuja, bakteereja ja allergeeneja, mukaan lukien SARS-COV-2-virukset. Hiilidioksidivalvonta parantaa kuljettajan ja matkustajien hyvinvointia ja valppautta ilman hiilidioksidipitoisuuden pitoisuuksia tarkkailemalla, Range Roverin verkkosivuilla kerrotaan.

– Mieletön asiantuntija ja mieletön auto, tässä on monelle autotehtaalle kynnys tehdä parempi auto, Markku Alén kehaisee koeajon lopuksi sekä Land Roverin hommissa olevaa Minna Sillankorvaa että uutta Range Roveria.

Lisää Range Roverin uutuusmallista ja huikeista ominaisuuksista suomenkielisillä verkkosivuilla.