Mercedes-Benz GLA: maantielle vaan ei maastoon

Mercedeksen etuvetoisten autojen mallisarja saa neljännen jäsenen GLA-katumaasturin myötä. Teknavi kävi ottamassa autosta lyhyet tyypit ennen Suomen virallista lanseerausta, joka tapahtuu 13. huhtikuuta.

Auto pohjautuu teknisesti uuteen A-sarjaan. Myös muotoilussa on selviä yhtäläisyyksiä sisarmallin kanssa. Ajettavuudeltaan GLA on ketterä ja korkeasta painopisteestä huolimatta korissa ei ilmene kallistelua. Autossa onkin keskitytty maasto-ominaisuuksien sijasta hyviin katuominaisuuksiin.

Hinnat alkavat etuvetoisena (GLA 200) 38 600 eurosta ja automaatti lisää hintaa 3000 eurolla. Neliveto on tarjolla tehokkaamman bensiinimoottorin (GLA 250) yhteyteen, mutta silloin hinta kipuaa jo yli 50 000 euron. Bensiinimalliston huipulle tulee myöhemmin GLA 45 AMG, joka on tekniikaltaan sama kuin A45 AMG.

Dieselmoottoripaletti kattaa alkuvaiheessa kaksi voimanlähdettä. Edullisempi GLA 200 CDI keventää lompakkoa 38 973 eurolla. Neliveto ja automaatti korottavat hintaa vajaalla 6000 eurolla. Tehokkaampi GLA 220 CDI nelivedolla ja automaatilla nostaa hinnan jo 49 838 euroon.
Auton perusvarustelu on varsin kattava, mutta valtaosa autoa ostavista päätynee vajaan 1400 euron arvoiseen Premium Business -pakettiin. Se lisää mukavuutta mm. kaksoisksenon valoilla, peruutuskameralla ja ilmastointiautomatiikalla.

Maahantuoja ei vahvistanut auton myyntitavoitteita, mutta tähtäimessä on lyödä myynnillisesti pahimmat kilpailijat BMW X1 ja Audi Q3. Tämä tarkoittaisi vuositasolla yli 300 auton myyntivauhtia.

Kuva: Ilari Peltomäki