Kohta jokainen autoilija on kuin hävittäjälentäjä

Ne olivat ennen hävittäjälentäjien yksinoikeus, mutta pian jokaisessa autossa on sellainen – tuulilasiin heijastettava näyttö, joka tekee ajamisesta vieraassa ympäristössä paitsi helpompaa myös turvallisempaa.

Tuulilasiin heijastettavat hud-näytöt (head-up-display) kehitettiin helpottamaan hävittäjälentäjien elämää. Tekniikka on ollut käytössä pidempään jo autoteollisuudessakin, ja nyt se on yleistymässä tavallisiin perheautoihin – ja pitkälti samasta syystä kuin lentokoneisiin.

Nykyliikenne on stressaavaa. Moottoriteillä on paljon kaistoja ja risteyksiä, ja myös kaupungeissa on yhä enemmän monikaistaisia katuja helpottamassa liikennevirtojen sujumista. Tutussa ympäristössä tässä liikenneviidakossa navigoiminen ei aiheuta ylimääräistä hikoilua, mutta kun siirrytään tuntemattomiin kaupunkeihin, autoilijan tuska kasvaa potentiaalisesti.

Kun ruuhkien ja liikennesolmujen päälle lisätään tietöitä, jatkuvasti muuttuvia nopeusrajoituksia sekä yllättäviä liikennetilanteita, ei ole mikään ihme, että kuljettajien aistit ovat kovilla. Informaatiotulva on tämän päivän liikenteessä melkoinen. Kaiken tämän informaation havainnointia voidaan tehostaa hud-näyttöjen avulla.

Tähän mennessä hud-näytöille on heijastettu melko rajallinen määrä tietoa; lähinnä oman kulkuneuvon nopeus, mahdollinen nopeusrajoitus sekä navigaattorin suuntanuolia. Jatkossa tuulilasiin heijastettavan tiedon määrä lisääntyy. Oikean tienäkymän päälle lisätään eräänlainen virtuaalinen kuva todellisuudesta.

Kuskin valppautta voidaan parantaa nostamalla tästä virtuaalinäkymästä esiin mahdollisia vaaratilanteita: tielle on pudonnut jotain, polkupyöräilijä on tulossa ajokaistalle – tai lapsi pallon perässä. Yhtälailla myös navigointia helpotetaan visuaalisilla tehostuskeinoilla; oikea ajokaista voidaan merkata esimerkiksi maalaamalla se tehostevärillä. Jonossa ajettaessa näyttöön voidaan lisätä etäisyys edellä ajavaan. Kun etäisyys on liian pieni, punainen vaarasta kertova valo välähtää ja kehottaa kuskia jarruttamaan.

Mutkatiellä virtuaalinäkymä kertoo puolestaan seuraavan mutkan takana olevista asioista eli auttaa kuskia valmistautumaan jo seuraavaan mutkaan. Ja jos alla on sopiva urheiluauto, jossa on valittuna sporttinen ajoasetus, virtuaalinäkymä voi kertoa kuskille esimerkiksi oikean jarrutuspaikan sekä maksimaalisen nopeuden kurviin. Mahdollisuuksia on vaikka kuinka.

Kuulostaa monista varmasti utopistiselta ja kaukaisen tulevaisuuden asioilta, mutta tekniikka on itse asiassa jo valmis tuotantoon, ja tulossa uusiin autoihin useammankin laitevalmistajan toimesta. Continental tuo esimerkiksi parannetun hud-näytön uusiin autoihin jo vuoden sisällä.

Kaikki tämä on tietysti esisoittoa sille, että autot ottavat pian ohjat ja ajavat itseään. Tähän auto tarvitsee lukemattoman määrän tietoa niin omasta autosta kuin sen ympäristössä olevista muistakin ajoneuvoista, jalankulkijoista ja pyöräilijöistä. Kaikki tämä tieto voidaan jakaa myös kuljettajalle, joskin liika tieto lisää tunnetusti aina tuskaa.

Valeon näyttöjärjestelmässä järjestelmä varoittaa keltaisella tehostevärillä mahdollisista onnettomuusriskeistä sekä merkkaa sinisellä värillä oikean ajouran.
Texas Instrumentsin ehdotuksessa hud-näyttöön voidaan lisätä etäisyys edellä ajavaan autoon sekä tämän nopeus. Liian pieni turvaväli nostaa näyttöön punaisen tehostevärin.
Bosch on tuomassa jälkiasennettaviin navigointilaitteisiin tehokkaampaa visuaalista informaatiota, joka auttaa kuljettajaa valmistautumaan edessä oleviin liikennetilanteisiin.