Koeajossa Volkswagen Golf 1,5 eTSI – pääosin perusvarmaa suorittamista, mutta hapuilua uuden äärellä

Volkswagen Golf on ikoni ja luokkansa perinteinen mittatikku. Kahdeksas sukupolvi on etenkin sisätilojen tyyliltään modernimpi, minkä lisäksi jo perusvoimalinjoista löytyy sähköisyyttä.

Tykkäsimme

Voimalinjasta

Tasapainoisuudesta

Emme tykänneet

Jarrutuntumasta

Pikapainikkeiden puutteesta

Hinta alkaen 24 228 €
Koeajoauto 30 324 €

Volkswagen Golf on kuulunut valmistajansa mallistoon vuodesta 1974. Suorastaan vallankumauksellisesti muotoiltu pieni perheauto vakiinnutti paikkansa markkinoilla nopeasti ja siitä tuli luokkansa mittatikku. Tästä juontaa juurensa myös vakiintunut termi kutsua keskikokoisia perheautoja Golf-kokoluokan autoiksi. Seitsemän aiemman sukupolven aikana Golfia on myyty yli 35 miljoonaa kappaletta, joten uutuudella on tärkeä tehtävä jatkaa tätä tarinaa.

Kahdeksas sukupolvi on helppo tunnistaa Golfiksi, mutta ilmeessä on kuitenkin riittävästi tuoretta tyyliä. Etenkin keula on aiempaa määrätietoisempi teräkulmaisten valojen ja helman nousevien ilmanottoaukkojen ansiosta. Sivuprofiilista löytyy tuttu selkeä pokkaus, joka jatkuu nyt aiempaa selkeämmin perän ympäri tuoden uutta ryhtiä auton takaosalle. Kulmikkaampien valojen lisäksi kahdeksannen sukupolven tunnistaa helposti merkin logon alta keskeltä takaluukkua löytyvästä Golf-tekstistä.

Sisällä ilme on muuttunut huomattavasti enemmän. Vakiona tuleva 10,25-tuumaisella näytöllä toteutettu mittaristo ja 10-tuumainen keskusnäyttö ovat ikään kuin saman paneelin takana. Toteutus tuo ohjaamoon ilmavan tunnelman, mutta kiiltävä musta muovipinta ei anna kovin laadukasta vaikutelmaa. Mittaristo tarjoaa monipuoliset muokkausmahdollisuudet ja tarjolla on kattavasti erilaisia näkymiä. Pohjanäkymän lisäksi molemmille laidoille voi valita halutut informaatiot. Samoin keskikonsolin näytön aloitusnäkymä on muokattavissa ja niitä voi tehdä useita erilaisia. Muutama pikapainike yleisimpiin toimintoihin kuten radioon, navigointiin ja auton asetuksiin, tai edes yksi tai kaksi ohjelmoitavaa pikapainiketta kuitenkin helpottaisivat ajonaikaista käytettävyyttä. Näytön alapuolelta löytyy suorat painikkeet ilmastoinnille, pysäköintiavustimelle sekä kuljettajan apujärjestelmille.

Valmistaja puhuukin Golfin historian merkittävimmästä digitalisoitumisesta. Tämän uudistuksen tarpeellisuus tullee kuitenkin jakamaan mielipiteitä. Äänenvoimakkuuden ja vaikkapa lämpötilan säätäminen kosketuspinnoilla perinteisten kytkimien sijaan vaatii normaalia enemmän huomiota. Pikapainikkeiden puuttuminen tekee valikosta toiseen siirtymisestä hitaampaa, minkä lisäksi käyttöliittymän muutamat visuaaliset välinäkymät ovat periaatteessa täysin turhia. Ne toimivat ikään kuin isona valikkona, joista aukeaa samat asiat tekstinä sisältävä valikko, jossa vasta pystyy tekemään muutoksia. Käyttöliittymä on viety tabletmaiseen suuntaan, mutta jossain vaiheessa on ehkä unohdettu, että järjestelmää käytetään autossa ja sen käyttämisen pitäisi olla suoraviivaista. Silotellumpaa ulkonäköä lukuun ottamatta uuden Golfin multimediajärjestelmä ei tarjoa juurikaan kilpailuetua edeltäjään verrattuna.

Ajettavuus sen sijaan tarjoaa hyvällä tavalla perinteisen kokemuksen. Vakiovarusteinen Golf ei tarjoa mahdollisuuksia muokata ajoasetuksia, eikä sellaisten perään tule edes haikailtua. Ohjaus tarjoaa luonnollisen tuntuman, se on miellyttävän tarkka ja sopivasti välitetty. Vakioalustan ja vakiona tulevan 16-tuumaisen rengastuksen yhdistelmä tarjoaa hyvän kompromissin mukavuutta ja jämäkkyyttä. Kokonaisuutta voisi ratin takana kuvailla erittäin vaivattomaksi.

Myöskään moottorin ja vaihteiston yhdistelmä ei vaadi erityistä keskittymistä. Moottori vääntää miellyttävästi heti 1 500 minuuttikierrokselta, mutta se ei myöskään säikähdä korkeampia kierroksia. Eteneminen on kaikissa normaalin liikenteen tilanteissa hyvin vaivatonta ja tarvittaessa rivakkaa.

1,5-litraisen bensakoneen ja automaattivaihteiston yhteydessä mallimerkintä on eTSI ja silloin Golf on varustettu kevythybriditekniikalla. Tehokkaalla niin sanotulla käynnistinlaturilla (starter generator) toteutettu hybridijärjestelmä on hihnalla yhteydessä kampiakseliin. Sillä kerätään talteen energiaa jarrutuksissa ja pystytään antamaan pientä lisäapua polttomoottorin pienillä pyörintänopeuksilla. 48 voltin sähköjärjestelmän ansiosta apulaitteita voidaan käyttää ilman polttomoottori, joka voidaan sammuttaa rullaustilanteissa. Järjestelmän toiminnan ja moottorin sammumisen huomaa käytännössä vain mittaristosta. Uudelleenkäynnistyminen tapahtuu viiveettä ja huomaamattomasti sekä rullaustilanteissa että start-stop-järjestelmän aktivoituessa. Oikein nopeaa kaasupolkimen painallusta seuraa ymmärrettävästi pieni viive ennen kuin moottori on tehoalueella.

Jarrutuntuma sen sijaan on kärsinyt sähkötekniikan lisääntymisestä. Jarrupolkimen ensimmäiset sentit vaikuttavat energian talteenottoon ja tällä matkalla polkimen vaste on monien muiden hybriditoteutusten tavoin epämiellyttävän jousimainen. Lisäksi ajotilanne vaikuttaa tutkan perusteella moottorijarrutuksen voimakkuuteen ja siten jarrupolkimen tuntumaan. Kuljettajan paikalla on siis vaikea ennakoida sopivaan hidastuvuuteen tarvittavaa jarruvoimaa, mikä tuo epämiellyttävää epäloogisuutta jarrutustilanteisiin.

Uusi Golf on edelleen perusominaisuuksiltaan eli tilojen, ajettavuuden ja voimalinjan toiminnan suhteen luokkansa kärkikastia ja siten helposti perusteltava mittatikku tämän kokoluokan autoja vertailtaessa. Nämä samat vahvuudet löytyvät kuitenkin jo edeltäjästä. Pieni hapuilu uuden äärellä esimerkiksi multimediajärjestelmän sekä sähköisesti toteutettujen jarrujen osalta eivät tee dramaattista ongelmaa Golfin uskottavuuteen, mutta se herättää etenkin yhden kysymyksen. Missä 8. sukupolven Golf on parempi kuin edellinen? No ainakin tyylissä, jos se miellyttää edeltäjää enemmän.

Uusi Volkswagen Golf on koeajossa Teknavin 19. tuotantokauden päätösjaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntaina 3.5. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Kahdeksannen sukupolven Volkswagen Golf.

KENELLE Modernia ilmettä tarjoavaa perusautoa hakevalle.

AJETTAVUUS Uusi Golfin ratin taakse on edeltäjän tyyliin erittäin helppo kotiutua. Ohjaus tarjoaa luonnollisen tuntuman ja vakioalusta 16-tuumaisten pyörien kera tarjoaa juuri sopivan kompromissin mukavuuden ja jämäkkyyden väliltä. Kokonaisuus on niin hyvin paketissa, että ratin takana ei jää kaipaamaan erilisiä ajotilasäätöjä. Auto käyttäytyy myös vauhdikkaammassa etenemisessä loogisesti ja kuljettajan apujärjestelmät ovat tehtäviensä tasalla.

SUORITUSKYKY 1,5-litrainen nelisylinterinen bensaturbo on tuttu edeltäjästä, mutta uutuutena moottori on varustettu 48 voltin sähköjärjestelmää hyödyntävällä kevythybriditekniikalla. Teho- ja vääntöarvot ovat muuttumattomat ja sataseen uutuus kiihtyy pari kymmenystä edeltäjää hitaammin, mihin osasyyllisenä lienee hieman kasvanut omamassa. Vaihteiston toiminta vaikuttaa edeltäjää ripeämmältä etenkin pysäköintitilanteiden suunnanvaihdoksissa ja ajon aikana vaihteiden vaihtoihin ei kiinnitä käytännössä mitään huomiota. Voimalinja tarjoaa erittäin vaivattoman kokonaisuuden arkiajoa ajatellen.

TILAT Uusi Golf perustuu päivitetylle MQB-pohjalevylle ja mitat ovat käytännössä pysyneet muuttamattomina. Suurin ero on ohjaamon aiempaa ilmavampi tyyli. Mittaristo ja multimediajärjestelmän näyttö ovat ikään kuin saman paneelin takana ja sähköinen vaihteenvalitsin keventää keskikonsolin ilmettä. Kuljettajan paikalla saa helposti hyvän ajoasennon ja takapenkillä on hyvin tilaa 180 senttisen kuljettajan takana toiselle saman mittaiselle. Myös istuimen muotoilu tarjoaa kiitettävän mukavuuden aikuiselle. Tavaratila on selkeän muotoinen ja laajennettavissa, mutta kynnys on varsin korkea.

MALLISTO Alkuvaiheessa kahdeksannen sukupolven Golf tulee tarjolle viisiovisena hatchbackina 1,0-litraisella kolmisylinterisellä bensakoneella (81 kW (110 hv)), 1,5-litraisella nelisylinterisellä bensakoneella (110 kW (150 hv)) ja 2,0-litraisella dieselillä (85 kW (115 hv)). Kaikki ovat vakiona varustettu 6-portaisella manuaalilla ja tässä vaiheessa vain 1,5-litraisen pariksi on tarjolla 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti. Tässä yhteydessä mallinimeen tulee mukaan myös pieni e-kirjain kertomaan mukana olevasta 48 voltin sähköjärjestelmällä toteutetusta kevythybridijärjestelmästä. Myöhemmin mallisto täydentyy farmariversiolla, uusille tehoversioilla, nykyistä useamman moottorin automaattiversioilla sekä kaasu- ja lataushybridimalleilla. Kaikkien mallien vakiovarusteluun kuuluvat muun muassa 10,25-tuumaisella näytöllä toteutettu mittaristo, 10-tuumainen keskikonsolin näyttö, automaatti-ilmastoinpysäköintitutkat, led-ajovalot kaistavahti ja aktiivinen vakionopeudensäädin. Kattavampi varustelu kulkee nimellä Style ja se tuo mukanaan esimerkiksi 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, laadukkaamman verhoilun, kuolleen kulman varoitusjärjestelmän ja kattavammilla ominaisuuksilla varustetut led-ajovalot. Lisähintaa Style-versiolla on hieman yli 3 000 euroa.

Volkswagen Golf 1,5 eTSI DSG
Polttomoottori
1 498 cm3, R4 turbo
Teho 110 kW (150 hv) / 5 000-6 000 r/min
Vääntö 250 Nm / 1 500-3 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 8,5 s
Huippunopeus 224 km/h
EU-kulutus 5,7 l/100 km
CO2-päästöt 130 g/km
Mitat Pituus 4 284 mm, leveys 1 789 mm, korkeus 1 456 mm, akseliväli 2 619 mm
Omamassa 1 380 kg
Perävaunumassa jarruin 1 500 kg
Tavaratila 380-1 237 l

Kuvat: Mikko Autio ja Teknavi

Lue myös:
Volkswagen teroitti perinteistä mittatikkua – tällainen on kahdeksannen sukupolven Golf​​​​​​​
Ensituntuma: Uusi Volkswagen Golf tarjoaa modernia ilmettä käytettävyyden kustannuksella

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.