Koeajossa toisen sukupolven Nissan Juke – tasaisesti parannettu

Pienten katumaasturien markkinat kasvavat ja kilpailu kiristyy. Nissan Juken toinen sukupolvi jatkaa edeltäjän tapaan luokan pirteän persoonallisella linjalla.

Tykkäsimme

Parantuneista tiloista

Ergonomiasta

Emme tykänneet

Alustan pintakovuudesta (ainakin 19-tuumaisilla pyörillä)

Takapenkin heikosta tuesta

Multimediajärjestelmän kankeasta käyttöliittymästä

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 19 990 €
Koeajoauto 25 890 €

Nissan on kunnostautunut yli vuosikymmenen verran etenkin kompaktien katumaasturien markkinoilla. Valmistaja esitteli vuonna 2007 huimaan suosioon Suomessakin nousseen Qashqain, jota seurasi vuonna 2010 rohkeammin muotoiltu ja pienempi Juke. Myös jälkimmäinen löysi paikkansa markkinoilta ja Jukea on myyty globaalista ensiesittelynsä jälkeen yli miljoona kappaletta. Ja nyt mallisto on saatu markkinoille toinen sukupolvi.

Uusi Juke on edeltäjää suurempi ja tiloiltaan se on jo lähellä ensimmäistä Qashqaita. Tällainen kasvu on ollut vallitseva trendi sekä perinteisissä B-segmentin autoissa että Juken kaltaisissa katumaastureissa. Tiloiltaan nämä siis vastaavat 2000-luvun alkupuolen C-segmentin autoja, mikä selittää osaltaan juuri tämän kokoluokan hurjaa kasvua. Vuoteen 2023 mennessä B-segmentin SUV-autojen markkinoiden odotetaankin kasvavan jopa 30 prosenttia.

Tutulla tyylillä

Uuden Juken ulkonäöstä löytyy edeltäjän tutut piirteet; pyöreät valot korkealla puskurissa, korkeahko keula, ja tasaisesti perää kohti kapeneva ikkunalinja. Uutta ilmettä tuo massiivinen V-muotoinen maski ja päiväajovalojen sekä vilkkujen tuominen sen jatkeeksi, mikä antaa keulalle varsin näyttävän ilmeen. Peräosassa edeltäjän pyöreyttä henkineet takavalot on vaihdettu suorakulmaisiin ja Micran tyyliä noudatteleviin umpioihin, joita korostaa kyljessä kulkeva ja taakse voimistuva pokkaus.

Ohjaamossa on otettu harppaus modernimpaan suuntaan. Nappien määrää on vähennetty, mittariston keskeltä löytyy iso ajotietokoneen näyttö ja keskikonsolista 8-tuumainen multimediajärjestelmän näyttö. Nykyaikaisen tunnelman lisäksi materiaalien laatuun ja viimeistelyyn on kiinnitetty onnistuneesti huomiota. Eniten toivottavaa jättää multimediajärjestelmän käyttöliittymä, joka ei ole erityisen visuaalinen eikä myöskään loista käytettävyydellään. Vastapainona liitettävyys on kunnossa – Nissan tarjoaa tuen sekä iOS:n että Androidin liittämiselle (Android Auto ei ole tuettu Suomessa).

Ratin takana viihtyy ergonomian puolesta kiitettävästi. Hieman korkeampi istuma-asento tarjoaa hyvän näkyvyyden eteenpäin ja auto tuntuu positiivisella tavalla kokoistaan suuremmalta. Myöskään ajettavuudessa ei ole havaittavissa pikkuautomaisuutta ja Juke on paitsi vakaa ajettava korkeammilla nopeuksilla myös varsin hauska ja ketterä pienemmillä teillä.

Nykypäivää edustaa myös kuljettajaa avustavat järjestelmät. Juke on mahdollista varustaa Nissanin ProPilot-järjestelmällä, jonka yhteydessä aktiivinen vakionopeudensäädin hoitaa auton kiihdytyksiä sekä hidastuksia, ja aktiivinen ohjausavustin pitää auton omalla kaistallaan. Vastaavanlainen varustelu on toki tuttua isommista autoista, mutta uutta tässä koko- ja hintaluokassa.

Voimalinlinjatarjonta on puolestaan varsin minimalistinen, sillä keulalle on tarjolla vain yksi moottori kahdella eri vaihteistolla. Ainakaan toistaiseksi ei ole viitteitä eikä nykyisessä päästökeskeisessä maailmassa vaikuta todennäköiseltä, että Jukeen tulisi tarjolle edeltäjän tapaan tehokkaita moottorivaihtoehtoja. Nyt tarjottavalla litraisella 117 heppaisella kyllä pärjää, mutta alustan ja ajettavuuden puolesta keulalla voisi olla enemmänkin puhtia.

Uusi Nissan Juke on edeltäjän tapaan persoonallinen vaihtoehto pienten katumaasturien luokassa. Se ei tarjoa edeltäjän kaltaista vallonkumousta pienten katumaasturien markkinoille, vaan jatkaa tämän aloittamalla polulla. Juke tarjoaa edeleen vahvasti erottuvan muotoilun, joka on myös ensimmäisen sukupolven omistajien mielestä yksi auton tärkeimmistä ja arvostetuimmista ominaisuuksista. Pienen kasvun myötä Juke on myös tiloiltaan vaihtoehto entistä useammalle autoilijalle.

Uusi Nissan Juke on koeajossa Teknavin tv-kauden seitsemännessä jaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntaina 3.11. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Toisen sukupolven Nissan Juke.

KENELLE Persoonallista ulkonäköä ja pientä katumaasturia etsivälle.

AJETTAVUUS Jo edellinen Juke oli varsin hauska auto ajaa, eikä tätä piirrettä ole kadotettu uudistuksessa. Alustassa on aavistus turhaa pintakovuutta ainakin isoilla pyörillä varustettuna, mutta se myös toimii hienosti

SUORITUSKYKY Juken pellin alta löytyy 1,0-litrainen kolmisylinterinen bensaturbo. Modernien pikkukoneiden tapaan tämä riittää kompaktin auton liikutteluun arkisessa liikenteessä. Vääntöä löytyy mukavasti parista tonnista ylöspäin ja kone kiertää iloisesti yläkierroksille saakka. Varsinaista vauhdihurmaa 117 hevosvoimaa eivät kuitenkaan tarjoile ja räväkän ulkonäön ulkonäön ja kiitettävästi toimivan alustan pariksi sopisi edeltäjän tapaan hieman pirteämpikin voimanlähde. Manuaalivaihteiston käyttäminen on sulavaa.

TILAT Etenkin B-segmentille ominaista on viime vuosina ollut merkittävä kasvu ja tätä sääntöä noudattaa myös Juke. Auto on kasvanut sekä pituutta että korkeutta ja tämä kasvu on viety käytännössä suoraa takapenkkiläisten ja tavaratilan hyväksi. Takana on 5,8 senttiä aiempaa enemmän polvitilaa ja reilu sentti lisää pääntilaa, minkä myötä myös aikuiset matkustavat mukavammin takana. Istuimeen kaipaisi hieman tukea tarjoaa muotoilua. Tavaratila on 20 prosenttia edeltäjää suurempi lukemalla 422 litraa. Kuljettajan paikalla viihtyy edeltäjää paremmin ja hallintalaitteet ovat hyvin käsillä. Myös istuimet tarjoavat hyvän tuen, joskin etulaidan pituus- ja korkeussäätöä jää hieman kaipaamaan.

MALLISTO Juken keulalle on tarjolla vain 1,0-litrainen bensakone ja valittavaksi jää vaihteisto; manuaalin lisäksi tarjolla on uusi 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto. Varustelutasoja on viisi, joista edullisin Visia on tarjolla vain manuaalivaihteiston yhteydessä. 1 500 euron panostuksella pääsee käsiksi Acenta-varusteluun, joka tuo mukanaan esimerkiksi alumiinivanteet, multimediajärjestelmän 8-tuumaisen näytön ja peruutuskameran. Tämän yläpuolelta löytyy kaikin puolin kattavampi N-Connecta 1 800 euron hintaan, josta voi vielä korottaa tasoa joko tekniikkaa painottavalla Tekna-mallilla (+2 300 €) tai tyylikkäällä N-Design-mallilla (+2 600 €). Huomion arvoinen asia varustelussa on, että jo perustasolta lähtien on kiinnitetty huomiota turvallisuuteen ja auto on varustettu muun muassa kaistavahdilla, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmällä sekä jalankulkijatunnistuksella varustetulla hätäjarrutustoiminnolla.

Nissan Juke DIG-T 117
Polttomoottori
999 cm3, R3 turbo
Teho 86 kW (117 hv) / 5 250 r/min
Vääntö 180 Nm (yliahdolla 200 Nm) / 1 750-4 000 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 10,4 s
Huippunopeus 180 km/h
EU-kulutus 6,2 l/100 km
CO2-päästöt 141 g/km
Mitat Pituus 4 210 mm, leveys 1 800 mm, korkeus 1 595 mm, akseliväli 2 636 mm
Omamassa 1 240 kg
Perävaunumassa jarruin 1 250 kg
Tavaratila 422-1 305 l

Kuvat: Mikko Autio ja Nissan

Lue myös:
Tänään tv:ssä – Markku Alén korkkaa KymiRingin uudella Toyota Supralla: “Tää on huimaa touhua”

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.