Koeajossa sähköinen Audi e-tron – mukavuutta ilman mullistuksia

Audin ensimmäinen täyssähköauto kulkee ytimekkäästi nimellä e-tron. Tasapainoinen kokonaisuus tekee siitä helposti lähestyttävän sähköauton.

Tykkäsimme

Mukavuudesta

Voimalinjan toiminnasta

Emme tykänneet

Keulapellin epäkäytännöllisesti avauksesta

Isosta omamassasta

Hinta alkaen 87 027 €
Koeajoauto 103 908 €

Kilpailu sähköautomarkkinoilla jatkaa kiihtymistään. Audin avaus tällä sektorilla on suosittujen katumaasturien luokkaan sijoittuva e-tron. Sähköisestä voimalinjasta huolimatta e-tron jakaa perusrakenteensa valmistajan pitkittäismoottoristen autojen kanssa. Alusta lähtien sähköautoille tarkoitettu rakenne nähdään vielä tämän vuoden aikana esiteltävässä e-tron GT:ssä, joka puolestaan on suunniteltu läheisessä yhteistyössä konsernisisar Porschen kanssa.

Muotoilullisesti Audi ei ole lähtenyt paljoa revittelemään. Perusmuoto on hyvin lähellä valmistajan muita katumaasturimalleja ja tyylissä on samaa kulmikkuutta. Helpoiten sähköisen version tunnistaa joka sivulta löytyvien e-tron-logojen lisäksi umpinaisesta maskista. Sama perinteinen Audi-tyyli jatkuu myös sisätiloissa. Ohjaamon tyyli ja hallintalaitteiden asettelu noudattaa Audin nykyistä kaikissa uusissa mallisarjoissa nähtävää linjaa. Ainoastaan vaihteenvalitsin poikkeaa perinteisestä. Isoimman eron sekä ulkonäköön että sisätiloihin tuo myöhemmin Suomessa tarjolle tulevat kameroilla toteutetut peilit, joihin pääsimme tutustumaan ensikoeajon yhteydessä ulkomailla.

Kuljettajan paikalla palikat ovat siis kohdallaan, ja liikkeellelähtö tapahtuu kuin millä tahansa automaattivaihteisella autolla. Ensimmäisillä metreillä huomio kiinnittyy yllättävän suurta liikettä kaipaavalla kaasupolkimella, mutta tottumisen myötä tätä rauhallista reagointia oppii arvostamaan. Näin liikkeellelähdöt ja nurkkapyörittely hoituvat elegantilla rauhallisuudella, ja toki sähkömoottorien tarjoamaa terävää vastetta on tarjolla ajotiloja muuttamalla.

Sähköisen voimalinjan parhaimpiin ominaisuuksiin kuuluu tarkan voimanannostelun lisäksi katkoton veto, sillä e-tron on monien muiden sähköautojen tapaan varustettu vain kiinteillä alennusvaihteilla molempien moottorien yhteydessä. Kilpailijoiden tavoin e-tronista löytyy siis sähkömoottorit molemmilta akseleilta. Toistuvien kiihdytysten takaamiseksi molemmat sähkömoottorit on varustettu nestejäähdytyksellä. Pitävissä olosuhteissa ja pienellä tehontarpeella edetessä sähkö-Audi etenee pääasiassa takamoottorin turvin, mutta heti auton havaitessa kitkan heikkenemistä vetoa viedään myös etuakselille. Pitävissä olosuhteissa vetotavan muuttumista ei pysty huomaamaan ratin takana.

Akusto on luonnollisesti yksi sähköauton kriittisimmistä komponenteista ja tästä syystä Audi on myös panostanut tähän osa-alueeseen. Yli 2,2 metriä pitkä ja 1,6 metriä leveä ohjaamon alapuolelle sijoitettu paketti painaa 700 kiloa. Se koostuu 36 moduulista, ja jokainen moduuli pitää sisällään 12 pussikennoa. Akun nimelliskapasiteetti on 95 kWh ja nimellisjännite 396 volttia. Käytettävissä oleva tehollinen kapasiteetti puolestaan on 83,6 kWh. Tehokkaan toiminnan takaamiseksi kaikissa oloissa ja eliniän optimoimiseksi akku on varustettu omalla nestekierrolla, joka hoitaa sekä lämmitystä että jäähdytystä. Kokonaisuudessaan akuston ja moottorien lämmönhallintaan kuuluu 40 metriä putkistoa ja 22 litraa nestettä. Valmistaja lupaa akulle 8 vuoden ja 160 000 kilometrin takuun.

Käytön kannalta sähköauton lataaminen on luonnollisesti yksi tärkeimmistä kysymyksistä. Audi tarjoaa kolmivaiheisen latauksen, mikä mahdollistaa esimerkiksi useimmissa kotitalouksissakin 11 kW:n lataustehon, jolla akun lataaminen täyteen kestää noin 8,5 tuntia. Audi on tuomassa lisävarusteeksi myös 22 kW:n laturin, jolloin lataamiseen kuluu noin 4,5 tuntia. Audi tukee myös 150 kW:n pikalatausta, jolloin 80 prosentin varaus saavutetaan noin 50 minuutissa. Sähköautoja ladanneet tietävät, että toteutuneet lataustehot saattavat vaihdella paljonkin, mutta e-tronista saamiemme kokemusten mukaan auto latautuu 50 kW:n laturilla täydellä teholla loppuun saakka, ja 150 kW:n laturilla huipputeholla noin 80 prosentin varaukseen saakka.

Teknisesti paketti on siis kunnossa, ja kokonaisuus myös tuntuu tasapainoiselta. Loogisen kaasupolkimen vasteen lisäksi myös jarrupolkimeen on saatu erittäin luonnollinen tuntuma. Jarrupolkimella säädellään käytännössä sähkömoottorien regeneraatiota. Mittaristosta myös näkyy teho, jolla energiaa kerätään talteen. e-tron avustaa kuljettajaa myös automaattisella hidastuksella ja kehotuksilla nostaa kaasupoljinta, mikäli auton järjestelmät havaitsevat edessä ajavan hitaamman ajoneuvon, mikäli nopeusrajoitus on laskemassa lähietäisyydellä, tai jos edessä on jyrkkä mutka, tai risteys.

Hieno teknologia ei kuitenkaan voita fysiikan lakeja. Vaikka teknologia onkin modernia ja kaikki toimii hienosti, kuluu 2,5 tonnin liikuttamiseen varsin paljon energiaa. Normaalissa ennakoivassa sekä kaupunkiympäristöä että moottoritietä sisältävässä ajossa e-tronin kulutus pyörii noin 27-29 kWh/100 km lukemissa. Rajummalla kaasujalalla kulutus nousee helposti 31-33 kWh/100 km lukemiin, ja ekohenkisesti etenemällä lukemat saa painettua 22-24 kWh/100 km tasolle. Normaalilla ajolla yhdellä täydellä latauksella selviää siis reilut 300 kilometriä, joka toki riittää helposti keskimääräisten autoilijoiden useamman päivän tarpeisiin.

Itse autoon totuttelun sijaan täysin tyhjästä sähköautoiluun hyppääminen vaatii enemmän opiskelua. Latauspaikkoja löytyy etenkin pääkaupunkiseudulta jo kiitettävä määrä, joten sähköä kyllä aina löytää, kunhan käyttäjältä löytyy palvelutarjoan vaatima applikaatio tai tunnistelätkä. Lataamiseen totuttelu ja sen suorittaminen arkipäivän muiden menojen ohessa vaatii pientä viitseliäisyyttä, mutta on tehtävissä. Ja voihan latausajan käyttää myös hyödyksi; osa tästäkin jutusta on kirjoitettu Audin takapenkillä, kun piti saada lisää sähköä. Jos on mahdollisuus ladata autoa öisin kotona, jää tämäkin huoli huomattavasti pienemmäksi.

Audi e-tron ei tarjoa varsinaisesti mitään mullistavaa, mutta tuo kaikinpuolin tasapainoisen ja helposti lähestyttävän vaihtoehdon sähköautomarkkinoille. Se tarjoaa merkille ominaisen muotoilun, hyvän laatuvaikutelman ja kiitettävän mukavuuden. Se ei tee numero sähköisyydestään, mutta hoitaa kaiken siihen liittyvän esimerkillisesti. Audi e-tron on helppo askel sähköautoilun pariin.

Audi e-tron on Markku Alénin vauhtikäsittelyssä Teknavin tv-kauden seitsemännessä jaksossa, jonka ensiesitys nähdään maanantaina 6.5. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Audin ensimmäinen täyssähköauto.

KENELLE Isoa sähköistä katumaasturia etsivälle.

AJETTAVUUS Vaikka e-tron on kerännyt massaa sähköautojen tavoin varsin runsaasti, on auto normaalissa ajossa varsin näppärä. Comfort-asetuksella kaikessa korostaa pehmeys ja keveys, minkä myötä auto ei tarjoa erityisen tunnokasta ajoelämystä. Mukavuus on kuitenkin hyvällä tasolla ja esimerkiksi matka-ajo luonnistuu vaivattomasti. Ilmajousitus kantaa kuorman hienosti, mutta Efficience- ja Dynamic-ajotiloilla jousituksen laskeutumisen myötä etenemiseen tulee myös pintakovuutta ja pompottavuutta. Vauhtia nostettaessa massa alkaa tuntua, eikä e-tron varsinaisesti houkuttele haastamaan kaarteita. PIdon rajoilla auto käyttäytyy aliohjautuvasti.

SUORITUSKYKY Sähköinen voimalinja tarjoaa välitöntä vääntöä ja tässäkin tapauksessa yli 2,5 tonnin massa liikahtaa tarvittaessa ripeään tahtiin. Audi on säätänyt kaasupolkimen vasteen perusasetuksilla miellyttävän pehmeäksi, eikä auto hyökkää pienimmästä polkimen painalluksesta turhan vauhdikkaasti eteenpäin. Saadakseen kaikki tehot käyttöön, täytyy vaihteenvalitsemalla valita S-tila, mikä aktivoi Boost-toiminnon, jolloin huipputeho on käytettävissä kahdeksan sekunnin ajan. Tämä tuo myös terävyyttä vasteeseen esimerkiksi ohitustilanteita ajatellen. Ilman vaihteiston S-asetuksella käytettävissä olevaa Boost-ominaisuutta yhteistehoa on tarjolla 265 kW (360 hv) ja vääntöä 561 Nm. Nämä ovat tarjolla yhtäjaksoisesti 60 sekunnin ajan, ja jatkuvaksi tehoksi kaikissa tilanteissa valmistaja ilmoittaa 100 kW (136 hv).

TILAT e-tron jakaa perusrakenteensa konsernin pitkittäismoottoristen autojen kanssa. Polttomoottorin ja kardaaniakselin puuttuminen kuitenkin tehostaa tilankäyttöä, ja sisätilat ovatkin erittäin reilut. Kuljettajalle löytyy riittävät säätövarat, ja takana on reilusti jalkatilaa. Ohjaamon alapuolella sijaitseva akusto ei myöskään rajoita tavaratilaa, jota on jo perusmuodossaan 600 litraa. Keulalta löytyy lisäksi pieni latauskaapeleille tarkoitettu säilytyslokero. Päivittäistä käyttöä ajatellen avaus voisi olla kätevämmin ja esimerkiksi kaukosäätimellä hoidettavissa. Nyt keula pitää avata aina perinteisen konepellin tapaan kahvasta kuljettajan jalkatilasta.

MALLISTO Audin sähköautoesikoinen on tarjolla ainoastaan yhdellä voimalinjavaihtoehdolla. Varustelumahdollisuuksia on premium-valmistajalle tyypilliseen tapaan reilusti, ja toki niille kertyy myös hintaa.

Audi e-tron 55 quattro
Kaksi sähkömoottoria
Yhteisteho
300 kW (408 hv)
Edessä 135 kW (184 hv)
Takana 165 kW (224 hv)
Yhteisvääntö 664 Nm
Akkukapasiteetti 95 kWh (tehollinen 83,6 kWh)
Vaihteisto Kiinteä välitys
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 5,7 s
Huippunopeus 200 km/h
EU-kulutus 22,6 kWh/100 km
Toimintamatka 417 km
CO2-päästöt 0 g/km
Mitat Pituus 4 901 mm, leveys 1 935 mm, korkeus 1 583 mm, akseliväli 2 928 mm
Omamassa 2 565 kg
Perävaunumassa jarruin 1 800 kg
Tavaratila 600-1 725 l + keulassa 60 l

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin 17. tuotantokauden 7. jakso esitetään maanantaina 6.5. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat ti 7.5. klo 14.30, la 11.5. klo 15.30 & klo 00.05 ja su 12.5. klo 14.30 MTV3. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.