Koeajo: Smart Twinamic – pieni kuuluu olevan entistäkin parempi

Smartiin saatiin vihdoin moderni kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Ajoimme sen 900-kuutioisen turbomoottorin yhteydessä sekä Fortwon että Forfourin yhteydessä.

Tykkäsimme

toimiva automaatti on kaupungissa must

kaupunkiliikenteessä sukkulointi entistä hauskempaa

Emme tykänneet

Getragin valmistama 6-portainen kaksoiskytkinautomaatti empii hetkittäin siirtojaan

noin 1 500 euron lisähinta automaatista on pikkuautoon kova

Hymy nousee väkisin kasvoille. En häpeä tunnustaa, että olen aina ollut Smart-fani – minusta autoileva maailma tarvitsee näppärän kokoisia kaupunkiautoja, koska yhä useampi meistä asuu tiheästi kaupungissa. Kaksipaikkainen ja 2,69 metriä pitkä Fortwo ei vie turhaan liikaa tilaa liikenteessä, ja sille on huomattavan helppo löytää parkkipaikka.

Siksi Rooma, Pariisi ja myös monet Saksan kaupungit ovat näitä pullollaan. Kölnissä on esimerkiksi yksi Smart sataa asukasta kohden. Ei siis ihme, että uuden Twinamic-kaksoiskytkinautomaatin ensitesti tapahtuu juuri täällä.

Ajossa on ensin neliovinen ja -paikkainen Forfour – siis Renault Twingon sisarmalli. Se on näppärä pikkuauto, jolla ei turbomoottorin voimin jää muiden jalkoihin edes moottoritiellä. Eivät hevoset turbokoneessa vieläkään villisti laukkaa, mutta selvästi kasvanut vääntö vapaasti hengittävään moottoriin verrattuna tuo ajamiseen lisää mukavuutta.

Sydämeni syttyy kuitenkin vasta Fortwolle, joka on minulle yhä ainoa oikea Smart. Meno sen ratissa on yhä hieman nyökkivää, vaikka automaatti sinänsä hoitaa hommansa hienosti. Fortwo on sen kokoinen kuin se on, fysiikan lakeja ei voi muuttaa.

Joskus minusta tuntuu, että ihmisten todellisuuden käsitys on hämärtynyt nykymaailmassa. Autotehtaat sekoittavat luokkarajoja, ja autotehtaiden insinöörit tekevät parhaansa kumotakseen fysiikan lait, joten ihmiset odottavat ihmeitä. Monen toiveissa on maasturin näköinen ja kokoinen auto, jossa matkustetaan yhtä mukavasti kuin S-luokan Mercedeksessä, ja joka on samalla kuitenkin näppärä ajaa ja joka kuulostaa sekä kiihtyy kuin Ferrari. Ja enempää kuin 30 000 euroa tämä auto ei saisi maksaa, mielellään hinta saisi olla jopa alle 20 000 euroa.

Minä tulin toimeen hyvin edellisten sukupolvien automaatin kanssa, mutta samalla ymmärrän sen, että sen hitaanpuoleinen toiminta sai monet hermostumaan. Ja koska Smarteja pitäisi nykyään myydä entistä enemmän myös muualla maailmassa – etunenässä USA:han ja Kiinaan – sujuvatoiminen automaatti on näillä markkinoilla must.

Ja hyvinhän tuo siis toimii. Lisäksi kaksoiskytkinautomaattia voi käskyttää myös käsin nykimällä vaihdekeppiä. Lisähintaan ratin kehälle ilmestyvät jopa lavat, eli vaihteita voi vaihdella käsiä ratilta siirtämättä. Lisäksi kytkinpolkimen poistuminen jalkatilasta on luonut vasemmalle jalalle sopivasti lisätilaa. Mukavuustekijä sekin – etenkin isompijalkaiselle kuskille.

Käsinvalintamahdollisuus on fiksu ratkaisu. Se lähentää kuljettajaa autoon. Paljon autoileva on myös tyytyväinen, kun hän voi valmiiksi ennakoida ajotapahtumia ja valita "oikean" pykälän silmään. Tästä on iloa etenkin mutkaisimmilla ja mäkisimmillä tieosuuksilla. Kaupunkiliikenteessä vaihteiden vaihtaminen itse korostaa vielä entisestään auton näppäryyttä. Puikkelehtiminen muiden autojen seassa muuttuu vielä astetta hauskemmaksi.

Turboversion lisäksi automaatin saa myös 71-heppaisen vapaasti hengittävän ja litraisen kolmipytyn yhteyteen: kesyintä 60-heppaista versiota ei ole edes hinnoiteltu Suomeen.

Smart Fortwo 66 kW A
Hinnat alkaen 17 202 € (fortwo) ja 17 868 € (forfour)
Suomeen syksyllä 2015

Moottori 898 cm3, 3-syl. bensaturbo
Teho 66 kW (90 hv) / 5 500
Vääntö 135 Nm / 2 500
0-100 km/h 11,3 s
Huippunopeus 155 km/h
EU-kulutus 4,1 l/100 km
CO2-päästöt 96 g/km
Mitat Pituus 2 695 mm, leveys 1 663 mm, korkeus 1 555 mm, akseliväli 1 873 mm
Omamassa 900 kg
Tavaratila 260 l