Koeajo: Lexuksen uusi katumaasturi on sopivasti ärsyttävä

Japanilaiset härnäävät saksalaisia kilpailijoita RX:n rohkeilla muodoilla. Sisusta on puolestaan tuttua, turvallista, ylellistä ja sopivan konservatiivista Lexusta.

Suomeen tammikuu 2016
Hinta alk. 84 839 euroa

Toyotalla ja myös Lexuksella on paljon kokemusta hybrideistä, ja tuo kokemus käytetään hieman eri tavalla kuin mitä saksalaiset premium-merkit tekevät tällä hetkellä hybridiensä kanssa. Uudessa RX:ssä sähköä käytetään ennen kaikkea polttoaineen säästämiseen, ei niinkään voimakkaan ajokokemuksen luomiseen.

RX 450h:n akut ovat myös melko pienet, ja niitä ladataan vain ajon aikana. Pistokkeen päähän ei ole RX:n kanssa asiaa. Tässä on sekä hyvät että huonot puolensa.

Hyvää on se, että RX toimii kuten tavallinen auto. Se ei vaadi omistajaltaan mitään erikoistoimenpiteitä. Bensaa tarvitsee ainoastaan laittaa tankkiin; auto latailee akkuja ja käyttää sähkömoottoreita ajon aikana itsekseen. Toki myös RX:n voi pakottaa toimimaan pelkällä sähköllä, jos niin haluaa. Toimintamatka on tosin hyvin rajoittunut.

Huonoa on se, että kilpailijoiden ladattavilla hybrideillä voi ajaa selvästi pidempiä matkoja pelkällä sähköllä. Se näkyy heti virallisissa EU-kulutusluvuissa. Ei RX:n CO2-arvo 120 g/km missään nimessä huono ole 2,2 tonnia painavalle ja 313-heppaiselle autolle, mutta se voisi olla selvästi vähemmänkin. Suomessa tämä näkyy heti auton hinnassa.

On jännä nähdä, miten Lexus ja Toyota etenevät hybridiensä kanssa nyt kun kilpailu etenkin Euroopassa kovenee. Lexuksellakin olisi mahdollisuus ottaa ladattava hybridi mallistoonsa vaikka heti, mutta japanilaiset eivät ole vakuuttuneita siitä, että aika on vielä kypsä tähän.

He saattavat olla myös oikeassa. Olisi nimittäin todella mielenkiintoista nähdä, miten ladattavilla hybrideillä ajetaan tällä hetkellä. Onko auto esimerkiksi vain ostettu halvalla, ja pistokkeessa sitä käytetään vain hyvin satunnaisesti? Jos näin on, silloin auton ekoarvo on syytä kyseenalaistaa, koska mukana kulkevat tyhjät akut ja sähkömoottori pelkkänä painolastina.

Ja jos viralliset EU-kulutuslukemat joutuvat jossain vaiheessa tarkempaan syyniin, eli niitä yritetään saada lähemmäksi arkielämän kulutusta, silloin myös ladattavien hybridien CO2-arvot muuttuvat kertaheitolla vähemmän viehättäväksi. Se saattaa hillitä ladattaviin hybrideihin kohdistuvaa hypeä.

Jos hype puolestaan jatkuu, ja etenkin saksalaiset premium-merkit tuovat myyntiin uusia ladattavia hybrideitä hurjalla tahdilla, silloin Lexuksen strategia saattaa osoittautua vääräksi. Sen perinteinen hybridivoimalinja muuttuu nopeasti vanhahtavaksi uudemman tekniikan avulla porskuttavien kilpailijoiden rinnalla.

Ja loppuun vielä se pakollinen kommentti RX:n ulkonäöstä. Kiinnittääkö se huomiota? Silloinhan se on jo itsessään onnistunut. Uskon myös, että RX:n huimaan keulailmeeseen tottuu yllättävän nopeasti. Veikkaan myös, että rohkea muotoilu saattaa tuoda Lexuksella jokusen uuden asiakkaan – eikä se välttämättä kuitenkaan karkoita vanhoja asiakkaita karkuun. He ovat kuitenkin ostaneet vanhan autonsa jonkun aivan muun syyn kuin muotoilun takia…

 

Tykkäsimme

laadukkaasta ohjaamosta

mukavuudesta

alhaisesta melutasosta

Emme tykänneet

Premier-varusteltu auto voisi olla dynaamisempi ja F Sport puolestaan aavistuksen mukavampi

akut melko pienet eikä niitä voi ladata pistokkeesta

MIKÄ Lexuksen myydyin malli ja yksi ensimmäisistä premium-luokan katumaastureita. RX on ehtinyt jo neljänteen sukupolveen.

KENELLE Laatua ja hyvää palvelua arvostavalle. Katumaasturin edut ovat jo tutut: helppokulkuisuus autoon ja hyvä näkyvyys korkealta muun liikenteen yli. Etu tosin pienenee koko ajan, koska katumaastureiden suhteellinen osuus kasvaa niin vauhdikkaasti.

AJETTAVUUS RX:llä on kaksi luonnetta riippuen siitä, minkä malliversion valitsee. F Sport -versiot on viritetty selvästi urheilullisemmaksi, kun Premier on mukavuuspainotteisempi. Oma ihanneautoni olisi jossain näiden kahden välimaastossa. F Sportin napalla jousitus on ehkä aavistuksen turhan kova normaaliin arkiajoon, mutta toisaalta auton ohjaus ja moottorin reagointi kaasupolkimeen miellyttää. Premier on selvästi herraskaisempi auto, jolla ei edes halua yrittää kiirehtiä minnekään.

SUORITUSKYKY 313 heppaa riittää hyvin ripeäänkin etenemiseen, mutta räjähtävää ei meno ole. Voiman tunnetta ei myöskään korosteta samalla tavalla kuin esimerkiksi saksalaisissa kilpailijoissa – vaikka sähkömoottoreiden avulla tähän olisi hyvä mahdollisuus. Lexus on keskittynyt ennemminkin hybridivoimalinjan tehokkuuden parantamiseen, joka näkyy myös virallisissa EU-kulutusluvuissa. Tosielämässä harva varmasti pääsee viitosella alkavii kulutuslukemiin. Akkuja ei voi myöskään ladata pistokkeesta.

TILAT Ohjaamo on ylellinen ja laadukas. Takapenkillä on hyvin tilaa aikuisillekin, kunhan takaistuin on takimmaisessa asennossa. Pituussuunnassa liikuteltava takapenkki lisää mukavasti auton käytännöllisyyttä; tavaratila joustaa ihmisten ja tavaroiden kuljettamisen välillä. Pieni miinus siitä, että takapenkki liikkuu ja selkänojat taittuvat vain kahdessa osassa.

MALLISTO Yksi malliversio, viisi varustetasoa: Comfort (alk. 84 135 e), Executive (92 280 e), F Sport (97 988 e), Premier (106 404 e) ja Premier F Sport (105 218 e). Lisäksi tarjolla on valmiita varustepaketteja. Kaikki on aika selkeää, ja vakiovarustelistat ovat sen verran kattavat, ettei lisävarustelistan selaaminen aiheuta liiallista päänsärkyä.

Lexus RX 450h
Moottori 3 456 cm3, V6
Teho 193 kW (262 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 335 Nm / 4 600 r/min
Sähkömoottori edessä ja takana
Teho 123+50 kW (167/68 hv)
335+139 Nm
Yhteisteho 230 kW (313 hv)
Yhteisvääntö 335 Nm
0-100 km/h 7,7 s
Huippunopeus 200 km/h
EU-kulutus 5,2 l/100 km
CO2-päästöt 120 g/km
Mitat Pituus 4 890 mm, leveys 1 895 mm, korkeus 1 685 mm, akseliväli 2 790 mm
Omamassa 2 210 kg
Tavaratila 539 l