Koeajo: Ford Galaxy – pieni yksiö renkailla

Ford Galaxy tarjoaa mukavaa matkantekoa isolle lapsiperheelle.

Tykkäsimme

Muotoilusta

Matka-ajo-ominaisuuksista

Emme tykänneet

Liukuovia ei saatavilla

Vain hitusen S-Maxia isompi

Ford on uudistanut tänä vuonna laajalla rintamalla tila-automallistoaan. Viimeisten joukossa päivityksen sai 7-paikkainen lippulaivamalli Galaxy.

Uusi malli on sisältä edeltäjäänsä isompi, joten jo alkujaan varsin iso auto on kasvanut entisestään. Lisäksi tiloja on parannettu optimoimalla istuinjärjestelyjä. Myös istuimet ovat aiempaa ohuemmat. Napin painalluksella taaimmaiset selkänojat saa kaadettua alas, jolloin tavaratilasta saa lähes pakettiauton kokoisen tilan (2339 litraa). Isot ikkunapinnat mahdollistavat puolestaan avaran tunnelman kaikilta istuinriveiltä.

Vaikka sisätilat ovat kasvaneet, on akseliväli pysynyt ennallaan. Koeajon perusteella on vaikea sanoa tarkasti kuinka paljon uusi jousitus ja uudelleen säädetty ohjaus ovat vaikuttaneet ajettavuuteen. Se on kuitenkin myönnettävä, että tila-autoksi Galaxy on varsin soiva peli. Maantiellä auto kulkee kuin juna. Hyvin säädetty jousitus tekee matkustamisesta mukavaa. Iso omamassa ja korkea painopiste luovat toki omat rajoitteensa ajo-ominaisuuksille – korissa ilmenee mutkatiellä jonkin verran huojumista.

Teknisistä innovaatioista liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä on kiinnostava uutuus. Se on saatavilla lisävarusteena. Tavallisen tunnistamisen lisäksi auto osaa itse säätää nopeuden rajoituksen mukaiseen lukuun. Jos nopeusrajoitus muuttuu pienemmäksi, Galaxy alkaa itse vähentää nopeutta moottoritehoja pudottamalla. Uuden tekniikan ansiosta autolla voi siis välttää turhat ylinopeussakot.

Uuden mallin myynti keskittyy todennäköisesti dieselmoottoreihin, joita on tarjolla neljä kappaletta. Teholukemat vaihtelevat välillä 120–210 hevosvoimaa. Koeajoyksilöksi valikoitui 180–hevosvoimainen versio, nelivedolla ja automaatilla. Turboahdettu moottori vetää hyvin jo alarajan tuntumasta ja tila-autoksi menopuolta on riittävästi. Nelivedon toimintaa emme kuivalla kelillä päässeet kunnolla testaamaan.

Ulkoisesti Galaxy on hieman laatikkomaisempi kuin pikkuveli S-Max (lue tästä Teknavin S-Max -koeajotarina), mutta isoksi tila-autoksi se on sutjakkaan näköinen. Edeltäjämalliin verrattuna linjoja on hieman virtaviivaistettu ja keulalla on nyt entistä tuimempi ilme.

Hintaa Galaxylle kertyy halvimmillaan 42 204 € (2.0 TDCi / 120 hv), joka on vastaavaa S-Maxia noin 3000 euroa enemmän.

Ford Galaxy
Hinta alkaen 42 204 € (1.6 TDCi)
Koeajoyksilö 70 849 € (2.0 TDCi 180 hv)

Moottori 1997 cm3, 4-sylinterinen. diesel
Vaihteisto 7-vaihteinen, automaatti
Teho 132 kW (180 hv) 3500 r/min
Vääntö 400 Nm 3500 r/min
0-100 km/h 10,6 s
Huippunopeus 203 km/h
Keskikulutus 5,8 l / 100 km
CO2-päästöt 149 g/km
Mitat Pituus 4848 mm, leveys 1916 mm, korkeus 1747mm, akseliväli 2849 mm
Omamassa 1841 kg
Tavaratila 300–2339 l

Lue myös nämä:
Koeajo: uusi Ford S-Max – ison perheen tyylikäs tilaihme
Koeajo: Ford C-Max – Uudella avaintoiminnolla nuori kuski pysyy aisoissa
Video: Risto Virtasen testissä Ford Focus ST – onko tässä Golf GTI:n selättäjä?