Volkswagenin persoonallinen perheuutuus I.D Buzz on kerännyt paljon palstatilaa. Teknavin Anniina Pohjonen koeajoi auton, ja kertoo auton uniikeista ominaisuuksista.
Volkswagen ID. Buzz nähdään Volkswagenin legendaarisen, vuonna 1950 markkinoille tulleen Kleinbuss-mallin jälkeläisenä. Yhtäläisyyksiä on 72 vuoden jälkeen VW-logon lisäksi ainakin yksi: auto on pakettiautomainen ja sillä voi kuljettaa niin ihmisiä kuin tavaroitakin.
Suurin erottava tekijä autojen välillä on epäilemättä täyssähköisyys. Buzzilla pääsee jopa 424 kilometriä yhdellä akustolla. Sen kiihtyvyys sen sijaan on nykymittapuulla lähestulkoon kleinbussmaisen leppoisa: nollasta sataan kuluu kiihdytellessä 10,2 sekuntia.
– Volkswagen esitteli jo 1972 Transporter T2-mallin prototyypin, joka oli varustettu taakse asennetulla sähkömoottorilla. Sen 85 kilometrin toimintamatka kuitenkin kertoo, että silloinen akkutekniikka oli vielä kaukana käytännöllisestä. Mutta unelma päästöttömyydestä oli syntynyt 50 vuotta sitten, ja nyt vuonna 2022 se on todellisuutta, Teknavin Anniina Pohjonen kertaa ”Volkkarin” sähköistä menneisyyttä.
Anniina aloittaa koeajonsa arvioimalla auton sisätiloja. Ensin mennään takakontille, jossa on vakiovarusteena sähkötoiminen avaaminen ja sulkeminen..
– Tavaratilaa on tarjolla 1 121 litraa ja takaistuin alas taitettuna jopa 2 205 litraa, Anniina kertoo.
– Täähän näyttää makealta, hän hehkuttaa takapenkin suunnasta auton sisänäkymiä.
– Auton sisustusmateriaalit on tehty sekä kierrätys- että vegaanisista materiaaleista.
Anniina kehuu ”Buzzin” näytön kautta käytettävää käyttöjärjestelmää sujuvaksi, lisäksi kiitosta saa muun muassa langattomasti tapahtuvat ajoneuvon ohjelmistopäivitykset.
Ajossa ID. Buzz on helpon tuntuinen.
– Maantiellä ajo-ominaisuudet ovat vakaat ja ajotuntuma on vaivaton. Tähän vaikuttaa muun muassa autossa oleva, nopeuden mukaan säätyvä Servotronic-ohjaustehostin, Anniina summaa.
– Ajaessa yllättyy siitä, kuinka näppärä kookas auto on käsitellä kääntösäteensä ansiosta.
ID. Buzzissa on 204 hevosvoimaa ja vääntöä 310 newtonmetriä – huippunopeus on vain 145 km/h.
– Pikalatausasemalla ”Buzzia” voi ladata 170 kilowatin nopeudella, jolloin esimerkiksi viiden prosentin lataustasosta ladataan 80 prosentin lataus 30 minuutissa. Ei paha, Anniina linjaa.
– ID. Buzz on kyllä mielenkiintoinen kokonaisuus, hienoa nähdä uusi futuristinen versio siitä miten auto on kehittynyt näin 72 vuoden aikana, Anniina hehkuttaa.
Katso I.D Buzz -koeajo ja Teknavin kauden päätösjakso MTV Katsomosta
Lue lisää ID. Buzzista Volkkarin sivustolla