Koeajo: 4-sarjan BMW-avo on yllättävän bensapihi – ja käytännöllinen myös viileämmällä kelillä

Teknavin Anniina Pohjonen koeajoi hieman alle 79 000 euroa maksavan avoherkun, BMW 420iA Cabrioletin. Anniina vei auton sekä maantielle että radalle ja yllättyi muun muassa auton kulutuslukemista.

Teknavin ja Anniina Pohjosen koeajoon on saatu herkullinen, metallintummansininen avoauto, jota voisi kutsua myös perhecabrioksi kaksiovisuudestaan huolimatta.

– Maantieajossa auton ajettavuus on hyvin BMW:lle ominainen, mukautuva ohjaus on sporttisen jämäkkä eikä tien epätasaisuudet haittaa menoa. Auton keskikulutukseksi on annettu maantiellä maltillinen 4,9 litraa sadalla kilometrillä.

”Bemun” ajo-ominaisuudet ovat taitavalle ratinkääntäjättärelle tuttua, taattua saksalaislaatua.

– Bemarille tyypillisesti auto ei juurikaan aliohjaa mutkissa, muutenkin ajettavuus on helpon tuntuinen myös radalla. Auton suorituskykyyn nähden myös jarrutehoa on riittävästi.

– Cabriolet on todella näyttävä ja se hieno lisä 4-sarjan bmw perheeseen. Taloudellinen ja kiva ajettava niin radalla kuin maantielläkin. Sopii hyvin jokapäiväiseen käyttöön, Anniina summaa.

BMW 420i:n ohjaamo on taattua BMW:n laatua ja digitaalinen käyttäjäkokemus on hyvä.

Auton avokatto-ominaisuuksia Anniina analysoi kattavasti, hän uskaltautui kokeilemaan avoajoa viileässä syyskelissäkin.

– Nelos-Cabrion kangaskatto on täysin uusin suunniteltu. Siinä yhdistyy hardtop-katon mukavuus kangaskaton sporttiseen muotoiluun. Avattavan katon tekniikka muodostaa ulkoapäin katsottuna kaaren ilman katkoksia, mikä näyttää tyylikkäältä myös sivusta katsottuna.

Katto on myös suunniteltu vähentämään sisätilan ääniä ja eristämään hyvin kylmyyttä.

BMW 420iA Cabriolet – tekniset tiedot:
Moottori: 2.0l 4 syl turbo
Vaihteisto: 8-vaihteinen automaatti
Teho: 184 Hv ( 135kW)
Vääntö: 300 Nm
Kiihtyvyys: 0-100km/h 8,2 s
Huippunopeus: 236 km/h
Vetotapa: Takaveto
Kulutus: Yhdistetty 7,0l/100km
WLTP CO2 : 159 g/km
Paino: 1665 Kg