Uusi Land Rover Defender – hyppy yli sukupolvien

Land Rover Defender on epäilemättä yksi legendaarisimmista maastoautoista. Tekninen kehitys ajoi vanhan mallin ohi muutaman viimeisen vuosikymmenen aikana, joten nyt oli aika esitellä uusi sukupolvi.

Land Rover esitteli Defender-mallinimeä kantavan autonsa 80-luvun alkupuolella. Uudesta nimestään huolimatta autosta löytyi paljon yhtäläisyyksiä jo 1940-luvun lopulta markkinoille olleeseen Land Roverin aikaisempiin automalleihin. Auton tärkein tehtävä oli edelleen olla erittäin maastokykyinen ajoneuvo.

Defender koki vuosikymmenien aikana pieniä päivityksiä, mutta perusrakenne säilyi samana. 2010-luvulla auto alkoi myös tuntua vanhalta, ja myös valmistaja tiedosti asian. Land Rover Defenderin tuotanto päättyi tammikuussa 2016. Vanhan perusrakenteen muokkaaminen olisi tullut liian kalliiksi ottaen huomioon kaikki modernien autojen vaatimukset, joten valmistaja aloitti suunnittelun puhtaalta pöydältä.

Nyt Frankfurtin autonäyttelyssä 2019 saimme ilon todistaa uuden Defenderin ensiesittelyä. Auto jakaa osan perustekniikastaan D7x-perusrakenteen myötä, mutta erottuu valmistajan muusta mallistosta kestävyyden ja maastokykyisyyden näkökulmasta. Kokonaisuutena uusi Defender ottaa kertaheitolla loikan usean sukupolven yli edellisestä vuosituhannelta nykypäivään.

Muotoilullisesti uusi Defender herättää huomiota. Siinä on havaittavissa retrohenkisiä edeltäjiin viittaavia piirteitä kuten kyljen ja perän terävä pokkaus ja pyöristetyt neliövalot. Toisaalta auton pyöreydessä on jonkinlaistan leluautojen sympaattisuutta. Sisätilat puolestaan ovat täyttä nykyaikaa ja tyyli on tuttua merkin muista malleista; mittaristoksi on tarjolla näyttö ja keskikonsolista löytyy myös iso kosketusnäyttö. Ergonomia on kuin toisesta maailmasta edeltäjään verrattuna.

Alkuvaiheessa voimalinjavalikoimasta löytyy kaksi bensiinikäyttöistä vaihtoehtoa, nelisylinterinen P300 sekä kuusisylinterinen P400, sekä kaksi nelisylinteristä dieseliä, D200 ja D240, joissa numerot kuvaavat moottorin teholukemaan hevosvoimina. Kaikki mallit on varustettu jatkuvalla nelivedolla, automaattivaihteistolla ja sähköisesti kytkettävällä alennusvaihteistolla sekä sähköisesti ohjatulla keskitasauspyörästön lukolla. Lisävarustelistalta voi poimia aktiivisen takatasauspyörästön lukon. Maavaraa on tarjolla 291 millimetriä ja kahluusyvyys on 900 millimetriä. Mallisto täydentyy myöhemmin pistokkeesta ladattavalla hybridiversiolla.

Uusi Defender tulee perinteitä kunnioittaen tarjolle kahtena koriversiona, jotka tottelevat nimiä Defender 90 ja Defender 110. Näistä jälkimmäinen tulee markkinoille ensimmäisenä ja se tarjoaa perinteisen viiden istuimen lisäksi mahdollisuuden kuuteen tai seitsemään istuinpaikkaan. Viiden hengen versiossa on tavaratilaa perusmuodossaan 1 075 litraa ja toisen rivin istuimet taitettuna tilaa on lähes 2,4 kuutiota.

Uusi Land Rover Defender saapuu markkinoille alkuvuodesta ja sen hinnat alkavat Defender 90 -mallin 76 950 eurosta. Pidempi Defender 110 lähtee matkaan 87 767 eurosta.

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.