Saksalaisten tehokisa käy kuumempana kuin koskaan – Mercedes-AMG nappaa piikkipaikan Audilta

Saksalaiset premium-merkit käyvät jatkuvaa taistelua paitsi viimeisimmän tekniikan myös huippumallien teholukemien välillä. Etenkin perheautopohjaisten sporttimallien teholukemat ovat suorastaan karanneet käsistä, ja nyt Mercedes-AMG ottaa isojen sedanien piikkipaikan haltuunsa.

Kyseessä on luonnollisesti aikaisemmin tänä vuonna esitellyn E-sarjalaisen AMG-versio. E-sarja kilpailee suoraa Audin RS 6:n ja BMW M5:n kanssa. Audi esitteli kesällä RS 6:sta 605-hevosvoimaisen Performance-version. BMW tarjoaa puolestaan M5:n pellin alle 560 hevosvoimaa. Affalterbachin viimeisin luomus lyö tiskiin 612 hevosvoimaa, ja sitäkin järisyttävämmän 850 newtonmetrin väännön.

Jo ulkonäkö kertoo kyseessä olevan jotain muuta kuin normaali Eemeli. Etupuskurin valtavat ilmanottoaukot saavat keulan näyttämään suorastaan vihaiselta, ja tarkemman tutkiskelun yhteydessä huomaa konepellin olevan täysin erilainen kuin normaalissa E-sarjassa. Sivulta löytyy voimavaroista viestivä V8 BITURBO -teksti, ja takaosaa hallitsevat AMG-tyylisesti neljä kulmikasta pakoputken päätä.

Voimanlähteenä toimii AMG:n tuttu nelilitrainen kahdella turboahtimella höystetty V8. Samaa perusvoimanlähdettä käytetään muun muassa Teknavissakin nähdyissä AMG GT S ja C 63 S -malleissa, mutta moottori on saanut E-sarjalaiseen muutamia uudistuksia. Nyt tarjolle tulee kaksi tehoversiota ja tehokkain tunnetaan nimellä Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+. Ison sedanin suorituskyky on huikea; sataseen autolla kerkeää 3,4 sekunnissa ja huippunopeus on rajoitettu vakiona lukemaan 250 km/h, tai asiakkaan halutessa 300 km/h:iin. Ilman S-kirjainta varustettu, niin ikään nelivetoinen, ”perusmalli” tarjoaa tehoa 571 hevosvoimaa ja vääntöäkin kiitettävät 750 newtonmetriä. Myös tehomallien taloudellisuus on aiempaa tärkeämpää ja uudistuksia kokenut moottori onkin nyt varustettu sylinterien lepuutuksella, jolloin rauhallisessa ja tasaisessa ajossa vain neljä sylinteriä on käytössä.

Suurimmat uudistukset löytyvät kuitenkin voimansiirrosta. Vaihteistona toimii ensimmäistä kertaa AMG:ssä nähtävä yhdeksänportainen AMG Speedshift MCT (Multi Clutch Technology) -vaihteisto. Voima välitetään tehomalleja varten kehitetyn älykkään 4Matic+-järjestelmän kautta neljälle pyörälle. Voimanjako on ensimmäistä kertaa kiinteän sijaan tilanteeseen mukautuva, mutta etuveto on edelleen avustavassa roolissa. Jopa niin avustavassa roolissa, että S-versiossa vakiona oleva drift mode -asetus muuttaa auton täysin takavetoiseksi avaamalla sähkömekaanisesti ohjatun keskikytkimen. Tässä tilanteessa arvokkaaseen asemaan nousee S-versiossa vakiona oleva sähköinen takatasauspyörästön lukko.

E-sarjan AMG-mallit ovat hurjan suorituskyvyn lisäksi pakattu kaikilla muilla uusimmilla varusteilla, jotka on nähty E-sarjan muussa mallistossa. Kuljettajaa avustetaan monin keinoin, ja myös mukavuudesta huolehditaan ilmajousituksen pehmeimmillä asetuksilla.

Mercedes-AMG E 63 esitellään Los Angelesin autonäyttelyssä marraskuun puolivälissä ja sen myynti alkaa ensi vuoden maaliskuussa.

Kuvat: Daimler