Mercedes-AMG esitteli uuden mallisarjan – keulalla sähköavusteinen rivikuutonen

Mercedeksen AMG-mallit kulkeva nykyään oman Mercedes-AMG brändin alla. AMG-mallisto on laajentunut samalla merkittävästi ja seuraava lisäys kulkee numerotunnisteella 53.

Mercedes-AMG kasvatti toimintaansa vuonna 2017 täysin uusiin lukemiin. Laajentuneen malliston ansiosta AMG-tunnuksella varustettuja autoja toimitettiin ensimmäisen kerran yli 100 000 kappaletta, tarkemmin 131 970 autoa. Aikaisemmin mallisarjoista oli tarjolla lähtökohtaisesti yksi malliston tehokkain versio. Nyt esimerkiksi E-sarjasta on tarjolla jo kolme eri versiota; E 43, E 63 ja E 63 S. Nyt tarjolla tulee vielä uusi E 53 -malli.

E-sarjan Coupé

Mercedes-AMG tuo tämän uuden ”välimallin” alkuun tarjolla E-sarjan Coupé sekä Cabriolet -versioihin, ja täysin uuteen CLS:ään. Polttomoottorina uutuusmallissa toimii Mercedeksen viime kesänä esittelemä uusi 3,0-litrainen ahdettu rivikuutonen, joka tuottaa 320 kW:n (435 hv) tehon ja 520 newtonmetrin väännön. Pientä lisäpotkua tuo ensimmäistä kertaa AMG-malleissa nähtävä 16 kW:n tehoinen startti-generaattori, joka tarjoaa parhaimmillaan myös 250 newtonmetrin lisäväännön. Fyysisesti sähkömoottori sijaitsee moottorin ja 9-portaisen automaattivaihteiston välissä. Tämän mahdollistaa uusi 48 voltin sähköjärjestelmä, joka mahdollistaa niin ikään autosta löytyvän sähköisen kompressorin käytön. Näillä sähköisillä järjestelmillä pystytään takaamaan ripeä kaasupolkimen vaste, mutta nämä auttavat omalta osaltaan myös päästöjen ja kulutuksen hillinnässä.

Suorituskyvyltään 53-sarjan autot ovat varmasti valtaosalle riittäviä. Esimerkiksi CLS 53 4Matic ampaisee satasen nopeuteen 4,5 sekunnissa ja huippunopeus on parhaimmillaan rajoitettu lukemaan 270 km/h. Yhdistetyksi polttoaineen kulutukseksi valmistaja ilmoittaa 8,4 l/100 km. Nyt esiteltävät kolme 53-sarjan autoa ovat aina nelivetoisia.

E-sarjan Cabriolet

Ulkoisesti malleista löytyy tuttuja AMG-piirteitä. Ilmanottoaukot ovat vakiomalleja isommat ja puskureiden ilme on aggressiivisempi. Myös maskin päällekkäiset kaksi lamellia ovat tuttuja nykyisistä AMG-malleista. Perinteisesti Mercedeksen tehomalleissa on nähty nelikulmaiset pakoputkenpäät, mutta uudessa 53-mallisarjassa ulostulot ovat pyöreitä. Määrällisesti on pitäydytty AMG:lle tyypillisessä neljässä ulostulossa.

Mercedes-Benz esitteli uuden CLS:n Los Angelesin autonäyttelyssä ja julkaisi uuden AMG-mallisarjan nyt. Uutuutta odotetaan Suomeen kevään aikana. Hintoja ei ole vielä julkaistu.

Kuvat: Valmistaja

Lue myös:
Kauppa käy saksalaisilla premium-brändeillä – uusia ennätyksiä vuosi toisensa jälkeen
Koeajossa Mercedeksen uudet rivikuutoset – paluu mekaanisen tasapainon äärelle