Mazda esitteli ensimmäisen sähköautonsa – linjakas katumaasturi tarjoilee yhden yllättävän ratkaisun

Mazdan ensimmäinen sähköauto MX-30 on katumaasturi, joka kulkee yhdellä latauksella yli 200 kilometriä. Takaovet tekevät siitä erityisen.

Merkin ensimmäinen sähköauto Mazda MX-30 esiteltiin Tokion autonäyttelyssä ja on jo ennakkotilattavissa. Tämä tuntuu hurjalta, sillä autosta ei tiedetä vielä edes moottorin tehoa. Mazdan mallistossa CX-30 edustaa samaa kokoluokkaa tämän uuden sähköisen katumaasturin kanssa.

Mazda MX-30 erottuu kilpailijoistaan yllättäen takaovillaan, jotka ovat kaapparimalliset. Muutenkin auto on kokoelma erillisiä tyylikkäitä yksityiskohtia, kuten sen näyttävät takavalot. Lienee makuasia kuinka kokee kokonaisuuden kasaantuneen yhtenäiseksi muodoksi, mutta kontrastivärjätyllä katolla koristeltu crossover tuntuu olevan muodissa.

– Kuten kaikkien tuotteidemme kohdalla, suunnittelijoillamme ja insinööreillämme on ollut hyvin selkeä tavoite ensimmäistä akkukäyttöistä autoa suunnitellessaan. Sen tulee erottua muotoilultaan, olla suurenmoinen ajettava – mikä on olennainen osa Mazdan DNA:ta ja tekee meistä ainutlaatuisia kilpailijoihimme verrattuna – ja mikä tärkeintä, sen on vaikutettava päästöjä vähentävästi koko tuotteen elinkaaren ajan, kommentoi Yasuhiro Aoyama, Mazda Motor Europen hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja julkaisun yhteydessä.

Mazda MX-30 on alusta pitäen suunniteltu perheen toiseksi autoksi ja toimintamatkan on tarkoitus riittää siihen käyttöön. Tuo toimintamatka on yli 200 kilometriä yhdellä latauksella. Nestejäähdytetyn litiumioniakkupaketin kapasiteetti on 35,5 kilowattituntia. 

AC-latauksella akkua voi täyttää parhaimmillaan 6,6 kilowatin teholla, mutta DC-pikalatauksen tehoa ei ole paljastettu. Näin ollen emme myöskään tiedä kuinka kauan akun lataaminen täyteen kestää.

Sähkömoottori on AC-tahtimoottori, mutta esimerkiksi tehosta ei ole minkäänlaista tietoa. Näin ollen myöskään auton suorituskyvystä ei ole käsitystä – emme itse asiassa edes tiedä mitä pyöriä sähkömoottori pyörittää. Paljon jää siis vielä arvailujen varaan, mutta tiedämme kaiuttimien simuloivan moottorin ääntä.

Aktiivinen ja passiivinen turvallisuus on valmistajan mukaan ajan tasalla. Aktiiviselle puolelle kuuluu muun muassa aktiivinen törmäyksenesto sekä kaistallapitoavustin. Tämän lisäksi Mazda kertoo panostaneensa suuresti saadakseen auton ajettavuudesta mahdollisimman luonnollisen.  

Kaapparimalliset takaovet luovat toisenlaisen kulun auton sisään ja vaikuttavat siten myös kokemukseen. Takaistuimelle on tavoiteltu sohvamaista tilaa.

Sisätiloissa on uutta muun muassa verhoilumateriaalina käytetyn luonnonkorkin muodossa. Tämä näkyy erityisesti liikkuvassa keskikonsolissa, joka on uutta Mazdan mallistossa. Samalla nahkaa on pyritty korvaamaan vegaanisilla vaihtoehdoilla. Ilmastoinnin käskytys on siirretty erilliselle kosketusnäytölle.

Mazda MX-30 saapuu myymälöihin vuoden 2020 jälkimmäisellä puoliskolla. Sen varsin keskinkertaiselta kuulostava toimintamatka antaa odottaa kilpailukykyistä hintaa, mutta tämä tietysti riippuu myös muista autolle annettavista arvoista. Riippuu lukijasta antoiko Mazda nyt enemmän vastauksia vai loi kysymyksiä.

Kuvat: Valmistaja

Lue myös:
Mazda CX-30 sai hinnat – uusi katumaasturi alkaen 27 990 euroa
Älä aja pimeänä – varmista valojen palaminen omasta autosta
Koeajossa uuden sukupolven Mazda 3 – tasaisesti hiottu

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.