Lataushybridien tarjonta jatkaa nopeaa laajentumistaan. Land Rover julkaisi kaksi uutta versiota keskikokoisten katumaasturien kuoriin.
Euroopan alueella myytävien autojen tiukat CO2-päästötavoitteet pakottavat autonvalmistajat tuomaan markkinoille sähköistettyjä autoja. Pelkällä sähköllä liikkuvien autojen lisäksi lataushybridit ovat olennaisessa osassa valmistajan keskipäästöjen tiputtamisessa. Nämä ovat usein myös myynnillisesti olennaisempia malleja, mikä nostaa niiden merkitystä.
Brittiläisen Jaguar Land Roverin mallistossa on tähän saakka löytynyt Jaguar I-Pace -täyssähköauton lisäksi ladattavat hybridit Range Rover ja Range Rover Sport -malleista. Nyt valmistaja laajentaa ladattavien hybridien mallistoa pienempään ja edullisempaan autoluokkaan. Uutta hybriditekniikkaa saavat sisäänsä hiljattain mallipäivityksen nähnyt Land Rover Discovery Sport ja tuore Range Rover Evoque.
Mallit jakavat saman perusrakenteen, joten myös hybriditekniikka tulee olemaan yhtenevä. Keulalta löytyy Ingenium-moottoriperheen uusimpana tulokkaana 1,5-litrainen kolmisylinterinen bensamoottori, joka tarjoilee 147 kW (200 hv) ja 280 Nm. Tämän moottorin voima välitetään uuden sähköiseen voimalinjaan suunnitellun 8-portaisen automaattivaihteiston kautta etupyörille. Polttomoottorin kyljestä löytyy myös 300 voltin jännitteellä toimiva laturi, jolla pystytään keräämään liike-energiaa talteen ja tarvittaessa lataamaan hybridiakustoa polttomoottorin avulla. Neliveto on toteutettu taka-akselilla sijaitsevalla sähkömoottorilla, joka tuottaa tehoa 80 kW (109 hv) ja 260 newtonmetriä. Tämä saa energiansa ohjaamon alapuolella sijaitsevalta 15 kWh:n akustolta. Voimalinjan yhteistehoksi valmistaja ilmoittaa 227 kW (309 hv) ja väännöksi 540 newtonmetriä. Käytettävissä olevat sisätilat eivät kärsi hybriditekniikasta ja molempien vetomassaksi ilmoitetaan 1 600 kiloa.
Pelkällä sähköllä molemmilla malleilla pääsee WLTP-syklin mukaisesti yli 60 kilometriä. Pienestä kokoerosta johtuen Discovery Sportin lukema on 62 kilometriä ja Evoquen 66 kilometriä. Kulutus- ja päästölukemat samassa järjestyksessä ovat 1,6 l/100 km ja 36 g/km sekä 1,4 l/100 km ja 32 g/km. Kiihdytys sataseen sujuu Evoquella 6,4 sekunnissa ja Discovery Sportilla menee kaksi kymmenystä kauemmin. Molempien huippunopeus sähköllä on 135 km/h ja tätä korkeammissa nopeuksissa auto etenee vain polttomoottorin turvin. Autojen sisäinen AC-laturi on teholtaan 7 kW, minkä turvin akusto lataaminen täyteen sujuu vajaassa 1,5 tunnissa. Ensimmäisenä tämän luokan lataushybridinä Land Rover tarjoaa mahdollisuuden CCS-standardin DC-lataukseen 32 kW teholla. Pikalatauksessa 80 prosentin varaus saavutetaan puolessa tunnissa.
Molemmat mallit sijoittuvat teholukemien perusteella malliston lippulaivoiksi. CO2-pohjaisesta autoverotuksestamme johtuen uutuusmallien hinnat asettuvat malliston sisällä todella mielenkiintoiselle tasolle. Esimerkiksi Discovery Sportin tapauksessa hinnat alkavat D150-mallin noin 49 400 eurosta, millä pääsee käsiksi 110 kW (150 hv) tehoiseen dieselmalliin. Teholtaan lähimmäksi hybridiä yltää mallimerkintää P250 totteleva bensamalli (183 kW (249 hv)), jonka hinta alkaa 65 780 eurosta. Hybridimalli tulee markkinoille mallimerkinnällä P300e, ja sen hinta alkaa varsin kilpailukykyisestä 53 790 eurosta.
Vastaavasti Range Rover Evoquen malliston hinnat alkavat D150-version 49 400 eurosta. Evoquen lippulaivana on nimellä P300 (221 kW (300 hv)) kulkeva malli, jonka lähtöhinnaksi kirjataan 73 700 euroa. Esimerkiksi tämän mallin CO2-päästö on 217 g/km ja autoveroa kokonaishinnasta rapiat 25 000 euroa. Uuden P300e-hybridiversion lähtöhinnaksi kirjataan 54 649 euroa, josta autoveron osuudeksi jää pienen päästölukeman ansiosta 1 700 euroa. Näiden lukujen valossa ei liene epäselvyyttä, mitkä mallit nousevat mallistojen sisäisissä myyntitilastoissa kärkisijoille.
Kuvat: Jaguar Land Rover
Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.
Teknavin 19. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.