Legendaarisen pikkusportin paluu – 1080 kiloa ja 252 hevosvoimaa lupaavat hauskuutta

Alpinella on monen korvassa hieno sointi vuosikymmenien takaa. Hiljakseen hiipunut merkki tekee kuitenkin nyt paluuta perinteitä kunnioittaen.

Perinteisten perheautojen lisäksi Geneven autonäyttelyssä nähtiin tänä vuonna paljon uusien urheiluautoja laidasta laitaan. Superautojen rinnalla myös erilaiset pikkusportit ovat nostaneet päätään, ja Alpine on yksi mielenkiintoisimmista ajonautintoon tähtäävistä tuotteista. Sen sijaan, että kyseessä olisi pelkkä sporttisesti varusteltu pikkuauto, Alpinen uutuus on alusta lähtien suunniteltu urheiluautoksi.

Tämä näkyy myös auton konstruktiossa. Nimellä A110 kulkeva malli on kaksipaikkainen, keskimoottorinen ja takavetoinen. Moottorina toimii Renault-Nissanilta tuleva 1,8-litrainen turboahdettu nelisylinterinen, joka tuottaa 252 hevosvoimaa ja 320 newtonmetrin väännön. Voima välitetään takapyörille 7-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta. Satasen nopeus saavutetaan 4,5 sekunnissa ja huippunopeutta autolla luvataan 250 km/h. Kuljettaja voi valita kolmen ajoasetuksen (Normal, Sport, Track) väliltä, ja nämä vaikuttavat kaasupolkimen vasteeseen, vaihteiston, ohjauksen ja ESC:n toimintaan, sekä auton äänimaailmaan.

Avainroolissa Alpinen uutudessa on kompakti koko ja kevyt rakenne. Kokonaispituussa autolla on alle 4,2 metriä ja korkeuttakin vain alle 1,3 metriä. Kokonaismassaa kertyy ainoastaan 1 080 kiloa, joka lupailee todella hyvää ajettavuudelle. Keskimoottoriselle autolle tyypilliseen tapaan hieman takapainotteinen suhteella 44:56.

Alpine aloittaa toimitukset Euroopan isoilla markkina-alueilla tämän vuoden loppupuolella. Suomi ei toistaiseksi kuulu tuontiohjelmaan.

Kuvat: Mikko Autio ja Alpine