Iveco Daily 4 X 4 Markku Alénin ajossa: Tasauspyörästöjen lukoilla (lähes) vaikka puuhun

Teknavin vauhtikaksikko istahtaa tällä kertaa pakettiauton kabiiniin, sillä koeajossa on armeijanvihreä Iveco-uutuus Daily 4 X 4.

Teknavin vauhtikaksikko Markku Alén ja Marko Terva-aho istahtaa tällä kertaa pakettiauton kabiiniin, sillä koeajossa on armeijanvihreä Iveco-uutuus Daily 4 X 4.

– Kato, (Iveco Daily) yhdeksän vuoden tauon jälkeen, “Tervis” huudahtaa jälleennäkemisen riemu äänessään.

Viime kerralla Daily joutui vastatusten Puolustusvoimien panssarivaunun kanssa Parolannummella panssariprikaatin kotikentällä. Tällä kertaa runtua antaa yksin Markku Alén.

Terva-ahon mukaan uuden Ivecon odotusarvot olivat yhdeksän vuoden takaisesta johtuen äärimmillään.

Iveco Daily 4x4
Iveco Daily 4×4 kulkee kolmilitraisen, vääntävän dieselmoottorin voimin.

Tuore Daily 4 X 4 kulkee kolmilitraisen dieselmoottorin voimin, myllystä otetaan irti 180 hevosvoimaa ja vääntöä löytyy 430 newtonmetriä. Kahdeksanvaihteisen automaattiaskin turvin vaihteet vaihtuvat kätevästi.

Daily 4 X 4:n saa varusteltua useilla erilaisilla tavoilla, käyttötarkoitukseen, erilaisiin maasto-oloihin soveltuen ja esimerkiksi lavallisenakin versiona.

– Daily 4×4 -kokoonpanosta on tarjolla 5,5- ja 7,0-tonniset versiot, joiden kuormatilavuudet vaihtelevat yksittäispyöräisissä malleissa 9–18 m3 välillä ja paripyöräisissä malleissa 16–18 m3 välillä. Vankan Daily 4×4 -alustamallin kokonaismassa on ainutlaatuiset 7,0 tonnia ja akseliväli 3080–4175 millimetriä, joten se vastaa kaikkiin tarpeisiin myös vaikeapääsyisissä kohteissa, Ivecon verkkosivuilla kerrotaan.

– (Tasauspyörästön) Lukot löytyy eteen, taakse, keskelle ja sitten löytyy vielä alennusvaihde, Ivecon myyntijohtaja Tuomas Virén kertoo.

Iveco Daily 4x4
Tunnelma oli harras, kun vauhtikaksikko etsi ja kytki päälle Dailyn etu- ja takapään tasauspyörästön lukot päälle – ja matka jatkui jyrkässä ylämäessä kevyesti.

Anekdoottina mies mainitsee, että myös tämänkertainen koeajaja, herra Alén on ajanut kilpaa Ivecolla.

– Kyllä, kyllä, vuonna 2004 Pariisi-Dakarin maalissa oltiin kuudentena, Markku vahvistaa.

Koeajolenkin yhä pahemmaksi kivikoksi muuttuvassa maastossa vauhtikaksikko pomppii penkeillää kuin korkit vedessä, mutta Ivecon etenemiskyky vakuuttaa sekä “Terviksen” että Markun.

– Ivecon sotilasajoneuvopuolelta tulee tämän auton koko nelivetotekniikka, Terva-aho valistaa.

Koeajokiemurat päätetään Alénin tyyliin nopeamman ajon tiestöllä, joilla sekä rapa että vesi lentävät vuorotahtiin.

– Vakuuttava päivä niin kuljettajalta kuin ajoneuvoltakin, Terva-aho kehaisee koejolenkin päätteeksi.