Geneve 2011: Lamborghini Aventador - Innostunut sonni

Geneven varmasti kuumiin uutuus paljastettiin jo näyttelyä edeltävänä iltana. Lamborghinin legendaarinen V12-malli on nyt nimeltään Aventador.

Aloitetaan numeroarvoista. 515 kW (700 hv): sen verran tehoa löytyy uudesta V12-myllystä. 690 Nm: voima puhuu. 50 millisekuntia: se on uuden automatisoidun vaihteiston vaihtoaika. Allekirjoittanut on usein kritisoinut Lambon automaattia, enää ei ilmeisesti tarvitse. 229,5 kg: korin paino. 235 kg: moottorin paino. 1575 kg: auton kuivapaino. Nesteillä ja kuskin kanssa massa nousee tietysti parisataa kiloa. 43/57: painonjakauma. 4: vetävien pyörien määrä. 2,9 sekuntia: tehon ensimmäinen mittatikku eli kiskaisu nollasta satasen vauhtiin. 350 km/h: huippunopeus. 20 %: kulutuksen ja päästöjen aleneminen edeltäjään eli Murciélagoon verrattuna.

Sitten siirrytään perinteisiin. Aventador oli kuuluisa taisteluhärkä, kuten Lambon mallinimet legendaarisesti ovat. Kyseinen sonni näytti rohkeutensa ja taistelutahtonsa lokakuussa 1993 Saragossan areenalla.

Ja lopuksi tunnepuoli. Auton muotoilua on vaikea tulkita muulla sanalla kuin hätkähdyttävä. Auto on täynnä teräviä linjoja, grafiikkaa, yksityiskohtia… Autoa voi katsella tunnin tai pari, ja silti siitä löytää aina uusia piirteitä. Sama pätee ohjaamoon, jonne astutaan ylöspäin aukeavien ovien
kautta – tietysti. Hiilikuitua, nahkaa… Tätä autoa haluaa kosketella.

Aventador on edeltäjänsä tapaan vaikuttava ilmestys missä se liikkuukin. Sonnilla on mittaa 4,78 metriä ja auton leveys on sivupeilien kanssa huimat 2,26 metriä! Korkeutta on sen sijaan vain 1,136 metriä eli puolet auton kokonaisleveydestä! Akseliväli on 2,7 metriä.

Vesa Eskola