Ensituntumat Mercedeksen järkälemäisestä katumaasturista – perheauto amerikkalaiseen tapaan

Kolmannen sukupolven GLS tähtää edeltäjäänsä ylellisemmäksi maasturimalliston lippulaivaksi.

Tykkäsimme

Moottorista

Ajettavuudesta

Emme tykänneet

Alustan toiminnasta poikittaissaumoissa

Takaistuimien heikosta sivuttaistuesta

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 133 747 €
Koeajoautoa ei hinnoiteltu Suomessa

Euroopan mittakaavassa uusi GLS on massiivinen ilmestys. Yli 5,2 metrin mittainen katumaasturi erottuu katukuvasta ja pysäköintipaikoilla tulee helposti ahdasta. Toisin on rapakon takana auton valmistusmaassa Yhdysvalloissa, missä GLS edustaa perinteistä perheautoa isojen katumaasturien luokassa.

Kuten esittelyn yhteydessä kerroimme uusi GLS jakaa perusrakenteen hiljattain esitellyn GLE:n kanssa. Läheisen ulkonäön lisäksi kuljettajan ympäristö on käytännössä yhtenevä mallien kesken. Ohjaamoa hallitsee ilmavasti kojelaudalta löytyvä kahden 12,3-tuumaisen näytön yhdistelmä. MBUX-käyttöjärjestelmää voi hallita keskikonsolin kosketuslevyllä, suoraan kosketusnäytöltä, tai tietyillä markkinoille ääniohjauksella, jos maltti riittää auton kanssa keskusteluun. Järjestelmän voi varustaa myös liikkeentunnistuksella, jolloin se tunnistaa, kumpi etupenkkiläisistä järjestelmää käyttää. Esimerkiksi istuinmukavuuteen liittyviin valikoihin siirryttäessä valikot avautuvat automaattisesti oikean istuimen puolelle.

Kuljettajan ympäristön lisäksi valmistaja on halunnut panostaa toisen ja kolmannen istuinrivin mukavuuteen. Euroopassa keskimmäisellä penkkirivillä on vakiona kolme istuinpaikkaan, kun taas auton päämarkkina-alueilla Yhdysvalloissa asiakkaiden toiveesta auto on vakiona kuusipaikkainen ja keskeltä löytyy kaksi erillisistuinta. Siihen nähden, kuinka paljon valmistaja kertoo panostaneensa toisen istuinrivin mukavuuteen, on se lievä pettymys. Istuin ei tarjoa millään konfiguraatiolla kovin hyvää sivuttaistukea, eikä näin ollen läheskään edustusautomaista mukavuutta.

Saimme ensimmäisenä ajoon mallimerkintää GLS 450 tottelevan version, joka ei tule Länsi-Euroopan markkinoille. Rapakon takana tämä 3,0-litraisella turboahdetulla kuutoskoneella varustettu malli lienee yksi suosituimmista versioista. Eikä ihme, sillä moottori itsessään sopii ison auton keulalle hienosti. GLS liikahtaa huomaamattoman vaivattomasti 270 kW (367 hv) tehon ja erittäin laajalla alueella käytössä olevan 500 newtonmetrin väännön turvin. Moottorin yhteydestä löytyy sekä pientä lisävoimaa tarjoava että taloudellisuutta parantava ISG-käynnistingeneraattori. Kampiakselille hihnalla yhdistyvä ISG-yksikkö pystyy tarjoamaan 16 kW (22 hv) ja 250 newtonmetrin hetkellisen avun, joka näkyy mittaristossa EQ Boost -palkkina. Vastaavasti hidastustilanteissa järjestelmä kerää liike-energiaa talteen ja Eco-ajoasetuksella polttomoottori voidaan sammuttaa kokonaan rullaustilanteissa polttoaineen säästämiseksi. Moottorin sammumisen ja käynnistymisen huomaa käytännössä vain kierroslukumittarista, joten järjestelmän toimintaa voisi luonnehtia hienostuneeksi. Moottorin parina toimiva 9-portainen automaattivaihteisto hoitaa ajon aikana tehtävänsä huomaamattomasti, mutta esisarjaa edustavassa koeajoautossa oli havaittavissa lievää nykimistä etenkin suunnanvaihdoksissa pysäköintitilanteissa.

Uusi GLS on vakiona varustettu Airmatic-ilmajousituksella, mutta lisävarustelistalta voi poimia myös uuden E-Active Body Control -nimellä kulkevan sähköisesti ohjatun kameraperusteisen jousitusjärjestelmän. Tässä Airmatic-jousitukseen pohjautuvassa järjestelmässä jokaisen kulman iskunvaimennusta sekä jousitusta hoidetaan täysin itsenäisinä yksikköinä, ja toimintaa ohjataan kameran näkymän perusteella. Tämän ansiosta etenkin isommissa epätasaisuuksissa korin liikkeet ovat huomattavasti pienempiä kuin ilman järjestelmää.

48-voltin sähköjärjestelmällä toimiva E-ABC tuo mukanaan myös muutaman hauskan ominaisuuden. Näistä ensimmäinen on Curve-ajotila, mikä valittuna auton koria kallistetaan mutkan suuntaan enimmillään kolme astetta. Auton sisällä tämä tuntuu varsin selkeästi etenkin maantienopeuksissa. Tunne on varsin erikoinen, sillä normaalisti kallistuminen tapahtuu juuri päinvastaiseen suuntaan. Korin kallistaminen herkistää autoa myös kääntymään mutkan suuntaan, minkä seurauksena käännön aloituksen jälkeen tapahtuva kallistuminen voimistaa jo tehtyä ohjausliikettä. Maantienopeuksissa järjestelmän herättää enemmän ihmetystä kuin ihastusta, mutta mutkaisemmalla tieosuudella nopeammissa suunnanvaihdoksissa järjestelmän toimintaa ei enää kiinnitä huomiota. Nimensä mukaisesti siis järjestelmää voi suositella käytettäväksi mutkittelevilla tieosuuksilla, mutta ilmankin pärjää.

Toinen erikoisuus on vapaa-ajotila. Tämä tila on tarkoitettu auton vapauttamiseen tilanteessa, jossa on jääty kiinni esimerkiksi pehmeään hiekkaan tai vaikka lumeen. Järjestelmä alkaa nostaa ja laskea koria ääripäästä toiseen, eli koria aletaan pomputtaa. Tietyissä olosuhteissa tämä voi tehdä ratkaisevan eron matkan jatkumisen ja hinausavun kutsumisen välillä.

Normaalissa ajossa ero vakioalustan ja E-ABC:n välillä jää kuitenkin varsin marginaaliseksi. Auto etenee molemmilla hyvin vakaasti ja perusmukavuus on kiitettävällä tasolla. GLS myös yllättää ketteryydellään, eikä auto tunnu mutkatiellä ratin takaa läheskään niin isolta ja painavalta kuin se todellisuudessa on. Kauneusvirheenä poikittaissaumat iskevät yllättävän rajusti läpi, minkä seurauksena myös korissa tuntuu epämiellyttävää tärähtelyä.

Ensituntumat jättävät hieman kaksijakoiset tunnelmat. GLS tarjoaa valtavat tilat ja kuljettajan paikalla on helppo viihtyä. Kahdella seuraavalla rivillä istuinmukavuus voisi kuitenkin olla paremmalla tasolla, tai ainakin tarjolla voisi olla oikeasti edustusautomaista mukavuutta tarjoava vaihtoehto. Toisaalta eihän kyseessä varsinaisesti ole mikään edustusauto, vaan etenkin päämarkkinallaan rapakon takana kyseessä on iso perheauto.

Mercedes-Benz GLS 450 4Matic
Polttomoottori
2 999 cm3, R6 turbo
Teho 270 kW (367 hv) / 5 500-6 100 r/min
Vääntö 500 Nm / 1 600-4 500 r/min
Vaihteisto 9-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 6,2 s
Huippunopeus 246 km/h
EU-kulutus 5,6 l/100 km
CO2-päästöt 137 g/km
Mitat Pituus 5 207 mm, leveys 1 956 mm, korkeus 1 823 mm, akseliväli 3 135 mm
Omamassa 2 445 kg
Perävaunumassa jarruin 3 500 kg
Tavaratila 355-890-2 400 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Esittelyssä Mercedes-Benz GLS – Amerikan tyyliä ja viimeisintä teknologiaa

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.