Citroënin premium-malli DS5 Suomeen vuoden 2012 alussa

Citroënin DS-mallisto täydentyy vuoden 2012 alussa DS5:llä. Aikaisempien DS3- ja DS4-mallien tapaan myös DS5 pyrkii houkuttelemaan premium-luokan autonostajia.

DS5 tavoittelee veistoksellista muotoilua ja tyylikästä viimeistelyä nahka- ja alumiinisisustuksineen. Auton teknologisia ominaisuuksia ovat muun muassa älykäs vetoluistonesto, toisen sukupolven kaistavahti, ympäristön valoisuuden mukaan syttyvät ajovalot, heijastusnäyttö kuljettajan näkökentässä ja taustakamera.

Citroën DS5:n sisustus on kokonaan tätä mallia varten suunniteltu ja toteutettu, ilman yhteisiä komponentteja perusmalliston kanssa.

Hallitseva elementti ohjaamossa on kattokonsoli. Sen vuoksi kattoikkuna on jaettu kolmeen erilliseen osaan, joista jokainen on erikseen peitettävissä verhoilulevyllä. Näin saadaan matkustamoon haluttu määrä luonnonvaloa niin päivällä kuin yölläkin.

Ajoasento on kuin urheiluautossa mutta ajajan paikan korkeamman sijainnin ansiosta näkyvyys liikenteeseen on parempi.

DS5 on ensimmäinen Citroën-malli, jossa yhtenä moottorivaihtoehtona otetaan käyttöön HDi-dieselin ja sähkömoottorin yhdistävä täyshybriditeknologia Hybrid4. Sen avulla kaupunkiliikenteessä voi ajaa pelkästään sähköllä, eikä autossa jouduta tinkimään suorituskyvystä (200 hv, neliveto). CO2-päästöt jäävät 99 grammaan kilometrillä.

DS5-malliston muut moottorivaihtoehdot ovat dieselmoottorit HDi112 ja HDi163 sekä bensiinimoottorit THP 156 ja THP 200.

Teknari