BMW:n kaikissa malleissa pian sähkötekniikkaa

BMW:n tuotekehityksen päällikön mukaan autoissa tarvitaan sähköistystä tiukentuvien päästömääräysten saavuttamiseksi. Herbert Diessin mukaan kaikissa BMW:n malleissa tullaan pian näkemään jonkinasteista sähkötekniikkaan joko hybridinä tai puhtaana sähköautona.

– Meidän motivaatio kaikessa tekemisessämme on ajamisen ilo. Mutta tämä filosofia on tällä hetkellä ympäristöllisten paineiden alla, Diess kertoo Teknarin sisältöyhteistyö Autocarin haastattelussa.

– Autoteollisuus on yksi voimakkaimmin säänneltyjä teollisuuden aloja. Joudumme tulevaisuudessa kiinnittämään huomiota asiakkaiden toiveiden lisäksi sääntöihin, hän jatkaa.

Päästösäännökset ovat Euroopassa muuta maailmaa tiukemmat ja sen vuoksi eurooppalaiset kuluttajat näkevät ensimmäisenä sähkötekniikan yleistymisen. Euroopan päästötavoite henkilöautojen CO2-päästöille on vuoteen 2020 mennessä 95g/km, kun Kiinassa vastaava luku on 119g/km ja Japanissa 117g/km. Yhdysvaltojen tavoite on 102g/km vuoteen 2025 mennessä.

– Haaste on päästötavoitteeseen yltäminen ja todellisen ajonautinnon yhdistäminen, Diess toteaa.

Keskiarvoltaan alle 99g/km päästöt käytännössä vaatiivat jo sähkötekniikkaa. Esimerkiksi BMW:n i8 -malli osoittaa, kuinka on mahdollista päästä alle 50g/km päästötasoon, mutta lisäksi sähköistystä pitää olla myös normaaleissa autoissa lähtötasolta alkaen Diessin mielestä. Uusien i3- ja i8-malleja varten kehitettyä tekniikkaa tullaa käyttämään myös muiden mallien kanssa.