BMW kertoi tietoja M3:n seuraajasta

BMW:n urheiluosasto on viimein paljastanut legendaarisen M3:n seuraajan tekniikan.

Tarjolle tulevan M3-sedanin lisäksi uuden mallipolitiikan mukaan M4:ksi nimettävän coupén pellin alta löytyy kahdella turbolla varustettu suora kuusisylinterinen moottori, joka tarjoilee 430 hevosvoimaa ja kiertää parhaimmillaan 7500 kierrosta minuutissa.

2000–5000 kierroksen välillä uutuus antaa kuljettajan käyttöön 540 newtonmetrin väännön.

Turbotekniikka yhdessä Valvetronic- ja Vanos-järjestelmien kanssa (muuttuva imuventtiilien nousu ja muuttuva venttiilien ajoitus) takaa joustavat käyttöominaisuudet.

Kyseessä on kaikin puolin eri moottori kuin 335i-mallin ahdettu kuusisylinterinen. Uuden moottorin eroja ovat muun muassa kuivasumppuvoitelu, kehittyneempi jäähdytysjärjestelmä, pakosarjan jako kahteen kolmen sylinterin osaan sekä taottu kampiakseli.

Vaihteistoksi moottorin yhteyteen on saatavilla kilpailijoista poiketen edelleen kuusivaihteinen manuaali tai seitsenvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto.

Vaikka M3–M4-parivaljakko antaakin tehoissa tasoitusta kilpailijoille kuten Mercedeksen C 63 AMG:lle tai Audin RS5:lle, ei sen suorituskyvyssä pitäisi jäädä jälkeen.

Huomiota on totta kai kiinnitetty myös keveyteen ja ajodynamiikkaan. Hiilikuituisen katon sekä kardaaniakselin lisäksi rakenteissa on hyödynnetty paljon alumiinia.