BMW kehittää sähköautojen induktiivista latausta

BMW on esitellyt hiljattain sähköauto i3:n sekä plug-in hybridi i8:n, ja näiden jatkoksi baijerilaisvalmistaja on tuomassa lähitulevaisuudessa lataamista helpottavan induktiivisen latausjärjestelmän. Jo markkinoilla olevien mallien lisäksi järjestelmä soveltuu myös tulevaisuudessa esiteltäviin malleihin. BMW Group on tehnyt latausjärjestelmän standardisoinnista sopimuksen Daimlerin kanssa, joten vastaavaa järjestelmää pitäisi pystyä tulevaisuudessa käyttämään useamman valmistajan tuotteissa.

Järjestelmä perustuu kahteen käämiin: ensiökäämi on esimerkiksi autotallin lattiassa ja toisiokäämi auton pohjassa. Akkuja ladataan käämien välille syntyvän magneettikentän avulla 3,6 kW:n teholla. Tällä teholla esimerkiksi BMW i8:n akuston saa täyteen alle kahdessa tunnissa. Lataustehoa on tulevaisuudessa mahdollista kasvattaa 7 kW:iin.

Suurin etu induktiivisessa latauksessa on sen kaapelittomuus eli kuluttajan ei tarvitse kytkeä autoa fyysisesti kiinni mihinkään. Auto täytyy ajaa oikealle kohdalle siten, että käämit ovat kohdakkain ja tämän jälkeen latauksen pystyy käynnistämään nappia painamalla. Järjestelmään voidaan myös yhdistää esimerkiksi älypuhelinapplikaatio, jolla kuljettaja voi seurata akun varaustilaa, latauksen etenemistä ja jäljellä olevaa latausaikaa.