Ajossa Renaultin erikoisuus: puoliksi tila-auto, puoliksi maasturi

Renault Espacen erikoinen kokonaisuus pelittää yllättävän hyvin yhteen.

Espace loi tila-autoluokan Eurooppaan yli 30 vuotta sitten ja on hurmannut tilaa tarvitsevia perheellisiä siitä asti. Tila-autojen myynti on viime vuosina kuitenkin hiipunut, kun kaikki tuntuvat haluavan vain muhkeita maastureita. Niinpä myös Renault on hakenut Espacelle uuden suunnan.

Muutos on tavallaan jopa niin iso, että moni kysyy, onko tämä viidennen sukupolven Espace enää Espace. On se. Maasturipiirteet rajoittuvat lähinnä muhkeisiin ulkomuotoihin, sisältä Espace on edelleen ehta tila-auto, joskin tiloja on uhrattu hieman muotoilun alttarille.

Kuskin paikalla matkustetaan futurisesti. Kojelautaa hallitsee iso kelluva konsolityyppinen näyttö. Mittaristo on digitaalinen ja sen näyttö on mukautettavissa kuskin toiveisiin.​
Kuskin paikalla matkustetaan futurisesti. Kojelautaa hallitsee iso kelluva konsolityyppinen näyttö. Mittaristo on digitaalinen ja sen näyttö on mukautettavissa kuskin toiveisiin.​

Tykkäsimme

tilasta ja tyylistä

muunneltavuudesta

tehokkaasta dieselmoottorista

Emme tykänneet

matkustusmukavuudesta keski- ja takarivillä

MIKÄ Tila-auto, joka näyttää ennemminkin maasturilta – siis iso crossover.

KENELLE Perheellisille, jotka eivät halua pihaansa pakettiautolta näyttävää tilalaatikkoa. Niille, joille Kadjar ei riitä. 

AJETTAVUUS Parhaassa varusteversiossa on nelipyöräohjaus, jonka avustuksella meno on näin isoksi autoksi ketterää. Ohjaustuntuma saisi tosin olla tunnokkaampi, ja myös ohjausvastetta voisi olla enemmän. Nyt kuski kääntää rattia nopeissa ohjaustilanteissa helposti liikaa. Jousitus on ranskalaisen mukava. Uusi Espace on 250 kiloa edeltjäänsä kevyempi, jonka tuntee heti.

SUORITUSKYKY Ajoimme tehokkaamman dieselversion, jossa on tehoa 160 heppaa ja voimaa peräti 380 Newtonmetriä. Voima välitetään etupyörille kuusiportaisen kaksoiskytkinautomaatin välityksellä. Vaihteisto toimii hyvin yhteen dieselin voimareservien kanssa, meno on jouhevaa joskaan ei mitenkään urheilullista. Moottori käy ala- ja keskikierroksilla nätisti, mutta konetta enemmän kierrätettäessä äänimaailma nousee turhan korkeaksi.

TILAT Espacesta valmistetaan sekä 5- että 7-paikkaista versiota, näistä jälkimmäisessä takimmaiset istuimet taittuvat esiin tavaratilan lattian alta. Minkään rivin penkkejä ei voida enää poistaa kokonaan. Ohjaamo on avara ja ikään kuin kietoutuu etumatkustajien ympärille, ja keskimmäisen rivin erillisistuimilla on hyvin tilaa aikuisillekin – ainoastaan reisituki jää nopeasti vajaaksi. Myös pääntilaa on vähemmän kuin edeltäjässä, koska auto on selvästi aiempaa matalampi. Avaruuden tunnetta voi korostaa isolla panoraamalasikatolla, joka sulautuu yhteen 2,8 neliön suuruisen panoraamatuulilasin kanssa. Se tosin syö pääntilaa entisestään. Pikkutavaroille on erinomaisesti säilytystilaa ympäri autoa.

MALLISTO Espacesta valmistetaan sekä 5- että 7-paikkaista versiota. Moottoriversioita on kolme, ja ne ovat kaikki 1,6-litraisia. Dieseleissä on tehoa joko 130 tai 160 hevosvoimaa, bensaturbossa paukkuja on peräti 200 heppaa.

Renault Espace 1.6 dCi 160
Hinta avoinna
Suomeen aikaisintaan 2016

Moottori 1 599 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 118 kW (160 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 380 Nm / 1 750  r/min
0-100 km/h 9,9 s
Huippunopeus 202 km/h
EU-kulutus 4,7 l/100 km
CO2-päästöt 123 g/km
Mitat Pituus 4 857 mm, leveys 1 888 mm, korkeus 1 675 mm, akseliväli 2 880 mm
Omamassa 1 659 kg
Tavaratila  247–680–2 101 l

Espacen sulavalinjaista muotoilua voi pitää onnistuneena sekoituksena maasturia ja tila-autoa. Autossa on vakiona LED-valot kaikissa nurkissa. Kojelaudan kelluvan näytön avulla on helppo mukauttaa auton lukuisia ajo-, tieto-, turva, ja viihdejärjestelmiä omaan makuun sopivaksi. Espace on aina ollut hyvin muunneltavissa erilaisiin kuljetustehtäviin. 7-paikkaisena tavaratila vetää 247 litraa ja viisipaikkaisena 680 litraa. Penkit kaatuvat kätevästi nappia painamalla – ja jopa kuskin paikalta! Takimmaiselle istuinriville menevät mielellään vain kaikkein pienimmät lapset. Isoimmissa perheissä lisäpenkeistä on kuitenkin välillä hyötyä