Volkswagenin uusi näkemys farmarista, Arteon Shooting Brake, antaa olettaa paljon

Arteon Shooting Brake on jatkoa neljä vuotta sitten julkaistulle viistoperäiselle Arteonille. Muotoilu hivelee silmää, eivätkä sisätilat kalpene ulkopuolelle.

Hinta alkaen 49 997 €

Tykkäsimme

Emme tykänneet

  • Aavistuksen kovasta alustasta
  • Lisävarusteiden teknisestä toteutuksesta

Koeajoauto 68 096 €

Shooting Braken isoveli syntyi viistoperäisenä mallina vuonna 2017 vieden paikan Volkswagen CC:ltä mallistosta. Houkutteleeko Shooting Brake muotoilullaan viistoperäisemmistä farmareista tykkääviä? Yleisilmeeltään Arteon on sekä urheilullinen että ylellinen. Arteon pyrkiikin selvästi kilpailemaan ylemmän keskiluokan mallien kuten Audi A5 Sportbackin ja Mercedes-Benz CLA Shooting Braken kanssa.

Volkswagenin muotoilussa on haettu aiempaa aggressiivisempia linjoja. Korin silmiinpistävimmät osat löytyvät auton takaosasta, vaikka etuosan ilme onkin uhkaava. Viistosti taakse kapenevia ikkunoita reunustavat ikkunalistat saavat tukea massiivisilta takakaarilta sekä viistolta peräluukulta. Arteonin urheilullista muotoilua korostavat sivuhelmoissa kulkevat kromilistat, jotka jatkuvat läpi takapuskurin. Valitettavasti kromisista neloispakoputkien koristeista huolimatta talvikelillä perässä tuleville paljastuu pakoputkiston toispuolisuus.

YLELLISTÄ KÄYTÄNNÖLLISYYTTÄ

Ovien lukitus avautuu vetämällä kahvasta ja vastassa on tummanpuhuva verhoilu, jota koristavat led-valopaketin luomat selkeät linjat. Sisustassa on yhdistelty nahkaa, mikrokuitua, harjattua terästä sekä korkeakiiltomustaa erittäin tyylikkäästi. Ohjaamon viimeistelyssä on onnistuttu jopa kilpailijoita paremmin. Ohjauspyörä sopii käteen erittäin hyvin ja tasaisesta pohjasta huolimatta se on lämmitettävä. Jotakin, missä Audilla ei olla vielä vuonna 2021 onnistuttu. Ohjauspyörän takaa löytyy vakiona 10,25” digitaalinen mittaristo. Ohjauspyörästä löytyy toiminnot adaptiivisen vakionopeudensäätimen, mittaristonäkymän, ratinlämmittimen, radiokanavan, äänenvoimakkuuden sekä lisävarusteena löytyvän kaistavahdin säätämiseen. Kaikkien näiden toimintojen niputtaminen rattiin aiheuttaa ongelman: isompisormisen kuljettajan on hankala painaa tiettyä näppäintä ilman vahinkopainalluksia ja pienikätisen puolestaan voi olla vaikea ylettää peukalollaan sisempiin näppäimiin. Keskikonsolin päänäyttö on erittäin hyvällä resoluutiolla varustettu ja sen käyttö on intuitiivista ja sulavaa, eikä viiveitä valikoissa liikkuessa tunnu syntyvän. Ilmanvaihtoon ja lämpötiloihin liittyvät toiminnot on toteutettu kiinteillä kosketuspainikkeilla, mikä on allekirjoittaneen mielestä oikea ratkaisu, vaikka kilpailijoilla täysin kosketusnäytölliset ohjaamot yleistyvätkin.

Koeajolla Arteon paljastaa karvansa. Moottori hyrähtää pirteästi pikku pakkasellakin käyntiin ja dieselmoottorin raksutus alkaa kuulua ohjaamoon. Liikkeelle lähdettäessä moottori hiljenee, eikä sitä enää kuule, paitsi Start/Stop-automatiikan käynnistäessä Arteonin pysähdysten jälkeen. Koeajoversion 2,0-litrainen TDI-moottori tarjoilee 147kW eli vajaat 200 hevosvoimaa 7-portaisen DSG-vaihteiston sekä 4motion -nelivetojärjestelmän avulla tiehen. R-Line-varustellun koeajo- Arteonin urheilullisuus jää kuitenkin auttamatta ulkonäköön. Puhtaalla bensiinimoottorilla varustetun yksilön kanssa tilanne toivottavasti on toinen. Automaattivaihteisto toimii erittäin pehmeästi, eikä vaihteenvaihtoja käytännössä huomaa kuin kytkemällä vaihteisto S-asentoon ja polkaisemalla kaasupoljin lattiaan. Koeajoauton luvattu kiihtyvyys 100 km/h-nopeuteen on 7,4 sekuntia ja tämä suorituskyky riittää oikein hyvin kotimaan tieliikenteessä suurimmalle osalle autoilijoista. Kulutuksellaan Arteon yllättää: maantiekulutukseksi luvataan 5,4 l/100 km ja koeajolla päästiin 5,1 l/100 km erityisemmin yrittämättä. Tämä on tänä päivänä harvinaista herkkua, sillä kulutuslukemista on muodostunut autovalmistajien yksi merkittävimmistä markkinointiluvuista.

Alusta on aavistuksen kova, mikä hieman yllättää auton muun luonteen huomioiden. Ohjaukseen on jätetty mukavasti tyhjää, jolloin jokainen pieni heilahdus ratissa ei välity kanssamatkustajille. Tämä tosin voi tehokkaamman version hankkivaa hieman ahdistaa, sillä mutkateillä kädet joutuvat oikeasti tekemään töitä pitääkseen Arteonin kaistaviivojen välissä. Auton sisällä on nopeuden noustessakin hiljaista ja matkanteko on erittäin miellyttävää hyvin toimivan adaptiivisen vakionopeudensäätimen sekä kaistanpitoavustimen vuoksi. Järjestelmä ohjaa kevyesti jo hyvissä ajoin ennen kaistaviivakosketuksia, jolloin pienet ohjausvirheet eivät välity matkustajille. Takapenkkiläisillä onkin ruhtinaalliset tilat, mitä lähes viisimetriseltä autolta voi olettaakin. Kuskin ajoasennon ollessa säädettynä 190 cm pitkälle jää hänen taakseen toiselle 190 cm pitkälle yli 10 cm polvien ja penkin väliin tilaa.

Takaistuimien vakiovarusteluun kuuluva penkinlämmitys antaa lisäsäväyksen takapenkkiläisille. Ajoa helpottamaan on koeajoyksilöön raksittu lisävarusteista HUD-näyttö. HUD-näyttö aktivoituu ohjauspyörän vasemmalla puolelta ajovalokatkaisimen vierestä. Erillinen lasi nousee mittariston päältä tuulilasin eteen. Heijastuspistettä pystyy muuttamaan omalle pituudelleen sopivaksi, mutta HUD:in toteutus on valitettavasti hieman alkeellinen ja huomio kiinnittyykin turhan paljon erillisen näytön reunoihin.

Navigaattori osoittautui oletettua paremmaksi, sillä osoitteen syöttäminen onnistuu helposti ilman viiveitä ja navigointi on selkeää myös liittymissä ja liikenneympyröissä. Yhdessä navigaattorin kanssa adaptiivinen vakionopeudensäädin osaa säätää nopeuden sopivaksi lähestyttäessä risteyksiä ja liittymiä, jolloin ei pidemmälläkään matkalla tärkeä risteys pääse lipsahtamaan ohitse. Peruutuskamera tarjoilee aavistuksen huonolaatuisen kuvan, mikä korostuu korkearesoluutioisessa keskinäytössä. Peruutuskamera on toteutettu hyvin minimalistisesti peräluukun Volkswagenin merkin taakse. Volkswagenin kääntyvä merkki on aiheuttanut harmaita hiuksia pohjoisemmassa autoileville jo vuosia, joten Arteon tuskin tulee olemaan yksin tämän ongelman kanssa.

MIKÄ Täysin uusi farmari Volkswagen Arteon Shooting Brake.

KENELLE Käytännöllisyyttä ja ylellisyyttä kaipaavalle autoilijalle.

AJETTAVUUS Arteonin alusta on aavistuksen kova ja ohjaustuntuma löysä, mikä on erikoinen yhdistelmä, mutta joka tapauksessa ratin takana taittuu pidempikin matka seesteisin mielin.

SUORITUSKYKY Volkswagenin R-Line merkinnöillä varustellulta Arteonilta erehtyy ulkonäön perusteella odottamaan urheilullisempaa ajotuntumaa. Tähän on onneksi tarjolla ratkaisu tehtaalta kaksilitraisen, nelisylinterisen bensaturbon muodossa.

TILAT Niin etu- kuin takapenkillä matkustavilla on ruhtinaalliset oltavat, eikä turvaistuintenkaan sovittamisessa takapenkeille tule siten ongelmia. Viistoperä tosin leikkaa peräluukun lastauskapasiteetistä jonkin verran. Takapenkit eivät kaadu täysin suoraksi yhdessä peräluukun lattian kanssa, mikä tietysti vaikuttaa suurien tavaroiden kuljettamiseen.

MALLISTO Arteoninin Shooting Brake -mallia on saatavilla koeajetun 147kW 2,0-litraisen dieselmoottorin lisäksi myös 110kW 2,0-litraisella dieselmoottorilla, 160kw 1,4-litraisella bensiinihybridillä sekä 206kW 2,0-litraisella bensiinimoottorilla.

Hybridi on saatavilla etuvetoisena 6-portaisella DSG- automaattivaihteistolla. Rauhallisempi diesel on paritettu 7-vaihteisen DSG:n ja etuvedon kanssa. Bensiinimoottori puolestaan tehokkaamman dieselmoottorin tavoin 7-lovisen DSG:n ja nelivedon kanssa. LED- ajovalot kaukovaloautomatiikalla, adaptiivinen vakionopeuden säädin sekä kaistanpitoavustin, avaimeton lukitus ja käynnistys, langaton Android Auto / Apple CarPlay sekä lämmitettävä nahalla päällystetty monitoimiohjauspyörä ovat ehdottomia vakiovarustelun helmiä. Lisävarustepuolelta kannattaa valita mukaan kaistanvaihtoavustin (pimeänkulmanvaroitin, 772 €) sekä peruutuskamera (542 €) huonon takanäkyvyyden vuoksi.

Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TDI SCR 4MOT

Polttomoottori 1 968 cm3

Teho 147 kW (200 hv) / 5 000 r/min

Vääntö 400 Nm / 1 500-3 500 r/min

Vaihteisto 7-vaihteinen DSG-automaattivaihteisto

Vetotapa Neliveto

0-100 km/h 7,4 s

Huippunopeus 230 km/h

EU-kulutus 6,2 l/100 km

CO2-päästöt 162 g/km

Mitat Pituus 4 866 mm, leveys 1 871 mm, korkeus 1 462 mm, akseliväli

2 835 mm

Omamassa 1 743 kg

Perävaunumassa jarruin 2 200 kg

Tavaratila 590 l – 1 632 l