Markku Alén ja Marko Terva-aho veivät huipputehokkaan Bentleyn kulttuurimatkalle

Bentley Continental GT Speed – luksusta, järjetöntä tehoa, ja Teknavin vauhtikaksikko vei auton kulttuurimatkalle Hämeeseen.

Teknavin koeajo Bentley Continental GT Speed -autolla on tällä kertaa erilainen kokemus niin katsojille kuin koeajajillekin. Kyseinen malli on merkin historian nopein ja suorituskykyisin auto, mutta silti sitä ajetaan tällä kertaa rauhallisesti – nautiskellen.

– Bentley on siinä mielessä harvinainen nykyauto, että siinä on kuusilitrainen, tuplaturboilla varustettu W12-polttomoottori, Teknavin juontaja Satu Tuomisto kertoo televisiojuonnossaan.

Koeajon tekevät “vauhtikaksikoksikin” kutsuttu Teknavin luottopari Markku Alén-Marko Terva-aho. Perinteistä poiketaan nyt rajusti.

Bentley Continental GT Speed
Satu Tuomistokin pääsi Bentley Continental GT Speedin rattiin.

Heidän Bentley-reissunsa alkaa Inkalan kartanolta Hattulasta ja päättyy Hämeen linnalle, Hämeenlinnaan. Alén-Terva-aho suorittaa testilenkin pelkästään yleisillä teillä, ilman huolta nopean rata-ajon vaatimuksista, jotka tämä Bentley eittämättä selvittäisi leikiten.

– W12, tuplaturbo, nelipyöräohjaus, ilmajousitus, ja ensimmäistä kertaa Bentleyllä elektronisesti ohjattu takatasauspyörästö, parivaljakko luettelee auton ominaisuuksia lenkin alussa.

– Tämä voi olla viimeisiä täyspolttomoottoriautoja, joita Teknavissa ajetaan, “Tervis” toteaa.

Alén kuittaa heti perään.

– Toivottavasti ei!

Bentley on tehnyt päätöksen lopettaa polttomoottorien käytön autoissaan vuoteen 2030 mennessä.

Bentley Continental GT Speed
Bentley Continental GT Speed huokuu luksusta.

Alén muistelee aiempia kertojaan Bentleyn ratissa ja väittää, ettei ole koskaan ollut Terva-ahon kanssa koeajolla Bentleyllä.

– Mähän ajoin 2011 ja 2012 paljonkin Bentleyllä, ne oli lumella tehtyä testiajoa.

– Käsittämätön tää ilmajousitus, niin pehmee ja makea. Mitä liukkaampi keli on, sitä paremmin se toimii, Alén arvioi.

Vauhtiveikot yltyvät matkan varrella spekuloimaan, pitävätkö katsojat tällaisesta koeajosta, jossa on kulturelli ote eikä auton ominaisuuksia mitata radalla.

– Totta kai, Alén paaluttaa.