Koeajossa Volkswagen Polo GTI – vain tehokas pikkuauto

Pienen auton ja tehokkaan moottorin yhdistäminen tuottaa yleensä hauskuutta. Polon tapauksessa on selkeästi painotettu myös mukavuutta.

Tykkäsimme

Voimalinjasta

Mukavuudesta

Emme tykänneet

Tasapaksusta luonteesta

Tunnottomasta ajettavuudesta

Hinta alkaen 27 970 €
Koeajoauto 33 503 €

Viime vuonna esitelty Volkswagen Polo edustaa pikkuautojen uutta sukupolvea. Se tarjoaa ulkomittoihin nähden hyvät tilat, auto on mahdollista varustella erittäin kattavasti, ja myös mukavuus on kohdallaan. Nyt Polo-malliston huipulle saatiin odotettu tehoversio GTI.

Sisätiloissa on Volkswagenin GTI-malleille tuttuun tapaan vastassa ovat ruutukankaiset istuimet. Nostalgisuuden rinnalla isot näytöt tuovat modernia ilmettä. GTI:ssä on jo vakiotasolla 10,25-tuumaisella näytöllä toteutettu mittaristo sekä 8-tuumainen näyttö keskikonsolissa. Pelkästään kuljettajan paikalta tarkasteltuna autoa ei heti arvaisi B-segmentin edustajaksi. Pikkuautoksi Polon muutkin ominaisuudet ovat kohdallaan, ja se tarjoaisi varmasti riittävät tilat ja ominaisuudet monille luokkaa isommilla autoilla ajaville. Vanhentuneet mielikuvat pikkuautoista kannattaakin käydä päivittämässä autonvaihtoa miettiessä.

Autona Polo GTI on miellyttävä tuttavuus ja 200-hevosvoimaisen moottorin myötä se on viimein saanut kaivattua lisätehoa. Toisaalta kyseisen auton haasteeksi nousee juuri noiden kolmen kirjaimen luomat odotukset. Vaikka autossa on riittävät voimavarat ripeään etenemiseen, ei ratin takana pääse pääse käsiksi sellaiseen hauskuuteen kuin parhaimmilla pikkusporteilla. Suurimmat puutteet löytyvät mukavuuspainotteisesta alustasta ja tunnottomasta ohjauksesta. Auto toimii mukavasti rauhallisessa ajossa, mutta nopeuden noustessa mutkaisemmalla tieosuudella tuntuma tiehen jää valitettavan etäiseksi. Näiden lisäksi sähköinen tasauspyörästön lukko ei hoida tehtäväänsä riittävällä tehokkuudella, vaan kiihdytyksissä sisäpyörä pääsee sutimaan. Koeajoauto oli varustettu vakioalustalla, mutta tarjolla on myös säädettävällä iskunvaimennuksella varustettu Sport Select -alusta, jonka voisi olettaa hoitavan tehtävänsä urheilullisessa ajossa paremmin.

Polon mallistossa on tällä hetkellä hurja loikka perusmalleista huipulle, sillä 95- ja 200-hevosvoimaisten mallien välissä ei tällä hetkellä ole mitään. Mallisto on syksyllä täydentymässä 150-hevosvoimaisella 1,5-litraisella moottorilla, josta tulee mielenkiintoinen kompromissi malliston keskivaiheille. Se tarjoaa luultavasti arkiajoon miellyttävän vaivattoman suorituskyvyn, ja hintaerolla ruksannee muutaman lisävarusteen. Toisaalta Polosta olisi hauska nähdä oikea ajajan auto, joka olisi tehty asenteella ilman mukavuushakuisia kompromisseja. Olisihan tuossa mallistossa tilaa vaikka hiukkasen kireämmälle R-versiolle.

MIKÄ Polon tehoversion.

KENELLE Käytännöllistä ja ripeää pikkuautoa etsivälle.

AJETTAVUUS GTI-mallimerkintä luo omat odotuksensa. Niihin nähden Polo yllättää alkumetreiltä lähtien mukavuudella ja jämäkällä perusasenteella. Nopeuden noustessa Polo GTI ei kuitenkaan aivan vakuuta. Ohjaus ei välitä juurikaan tuntoa, ja alusta ei pysy mukana pinnan muutoksissa. Mukavuus on kyllä kunnossa huonommallakin päällysteellä, mutta niin sanotussa hothatch-luokassa kaipaisi parempaa ajotuntumaa.

SUORITUSKYKY 200-hevosvoimainen turbokone liikuttaa Poloa kepeästi. Vääntöä on tarjolla laajalla alueella ja kaksoiskytkinvaihteisto hyödyntää moottorin ominaisuuksia hyvin. Sport-asennolla kierrokset pysyvät korkeammalla ja auto reagoi terävämmin kaasupolkimen liikkeisiin. Kuljettaja voi vaihtaa myös itse ja kokonaisuudessaan moottorin ja vaihteiston yhteistoiminta ei jätä toivomisen varaa. Bassovoittoinen äänimaailma luo mukavaa tunnelmaa, vaikka onkin hieman teennäisen kuuloinen. Voimavarat riittävät hyvin vauhdikkaampaankin etenemiseen. Jyrkissä kaarteissa sähköisen tasauspyörästön lukon toiminta ei vakuuta ja voimaa hukataan sisäpyörän sutimiseen.

TILAT Polo rakentuu Volkswagen-konsernin pikkuautojen uudelle MQB A0:lla pohjalevylle, joka tarjoaa ulkomittoihin nähden hyvät tilat. Kuljettajan paikalla ergonomia on kohdallaan, ja vakiona olevat sporttipenkit tarjoavat hyvän tuen. Takana on hyvin tilaa noin 180 senttiselle. Tavaratila on hieman perusmalleja pienempi, mutta luokassaan edelleen riittävää tasoa.

MALLISTO Polo GTI:n valinta on tehty helpoksi, sillä malli on tarjolla vain neliovisena ja automaattivaihteisena. Perusvarustelu on pikkuautoksi kiitettävä sisältäen muun muassa kaksialueisen automaatti-ilmastoinnin, vakionopeudensäätimen, digitaalisen mittariston, 8-tuumaisella näytöllä varustetun multimediajärjestelmän, sekä mallinimen mukaisesti urheilullisen alustan, paremman tuen tarjoavat istuimet sekä elektroninen tasauspyörästön lukko. Lisävarustelistalle jää poimittavaksi esimerkiksi aktiivinen vakionopeudensäädin (252 e), avaimeton käyttö (473 e), säädettävä iskunvaimennus (397 e) ja tilan tuntua arvostaville panoraamakattoluukku (1 192 e).

Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI DSG
Polttomoottori
1 984 cm3, R4 turbo
Teho 147 kW (200 hv) / 4 400 r/min
Vääntö 320 Nm / 1 500-4 350 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 6,7 s
Huippunopeus 237 km/h
EU-kulutus 5,9 l/100 km
CO2-päästöt 134 g/km
Mitat Pituus 4 067 mm, leveys 1 751 mm, korkeus 1 438 mm, akseliväli 2 549 mm
Omamassa 1 355 kg
Perävaunumassa jarruin 1 200 kg
Tavaratila 305-1 079 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue lisää:
Tässä on täysin uusi Polo – kasvanut sekä mitoiltaan että ominaisuuksiltaan
Ensituntuma: Uusi Polo ottaa mallia isoveljiltä – mukana myös täysin uutta tekniikkaa