Koeajossa uudistunut KTM 1290 Super Duke R – väännön viehätystä

Super Dukella on jo kiitettävän pitkä historia KTM:n mallistossa. Uusin versio on päivittynyt laajemmin kuin ulkonäkö antaa olettaa.

Tykkäsimme

Alustasta

Moottorista

Emme tykänneet

Pintakovuudesta rauhallisessa ajossa

Korkeaksi karkaavasta hinnasta

Hinta alkaen 25 314 €

Itävaltalainen KTM esitteli ensimmäisen Super Duke -nimeä kantava mallin vuonna 2005. 990-kuutioisella V-twin-moottorilla varustettu nakupyörä oli siihen aikaan varsin erikoinen kapistus, mutta se on sittemmin vakiinnuttanut asemansa. Vuosien saatossa pyörää on hiottu eheämmäksi kokonaisuudeksi.

Pyörä koki suuren päivityksen vuonna 2014, jolloin ulkoisten muutosten lisäksi moottori kasvoi ja pyörästä tuli varsinainen monsteri omassa kategoriassaan. Pyörää päivitettiin vuonna 2017, jolloin moottori sai pitkälti nykyisen muotonsa. Silloin mukaan saatiin myös uusia mukavuus- ja turvallisuusvarusteita kuten vakionopeudensäädin, kallistuskulman huomioiva luistonesto sekä uusia ajomoodeja.

The Beast 3.0

Nyt oli suuremman päivityksen vuoro. Vaikka ulkoisesti ensivilkaisulla muutokset saattavat vaikuttaa pieniltä, on pyörälle tapahtunut paljon. KTM:n mukaan pyörä on 90 prosenttisesti uudistunut ja valmistaja kutsuu mallia lempinimellä The Beast 3.0.

Merkittävä uudistus on jopa kolme kertaa edeltäjää vääntöjäykempi runko. Se on myös edeltäjää kevyempi ja painopiste on saatu tämän ansiosta alemmaksi. Kokonaisuudessaan pyörä on keventynyt noin kuudella kilolla. Myös moottori on käynyt läpi pieniä muutoksia, joilla painoa on tiputettu ja tehoa saatu aavistus lisää. Merkittävämpää on kuitenkin aiempaa laakeampi vääntökäyrä, jonka pitäisi tuoda ajamiseen entistä enemmän joustavuutta. Tämä on saavutettu lukuisilla pienillä muutoksilla. Moottorille saadaan lisää ilmaa etuvalojen välistä ja siitä rungon läpi suoraan uudistuneeseen ilmanpuhdistimen koteloon. 56-millisten kaasuläppien yläpuolelle on asennettu uudet polttoainesuuttimet ruokkimaan patopaineella ahdistettua moottoria, joilla taataan optimaalinen seossuhde koko kierrosalueelle.

Kehittynyttä elektroniikka ja ajonhallintaa

KTM on jatkanut panostuksiaan pyörän elektroniikkaan tavoitteena tarjota kuljettajalle tukea sekä kadulla että radalla. Esimerkiksi luiston- ja keulimisenestoa voi Track-asetukslla säädellä juuri oman maun mukaan. Supermoto-asetuksella puolestaan ABS-järjestelmää voi säätää hyvinkin vapaasti ja jarrutuksissa takapyörän saa nousemaa varsin korkealle.

Ajoasetuksia (Rain, Street, Sport, Track, Performance) ja muita ajotietokoneen asetuksia pystyy muokkaamaan kahvojen vieressä olevilla painikkeilla. Nämä vaikuttavat ensisilmäyksellä varsin massiivisilta urheilulliseen nakupyörään, mutta ajon aikana ne osoittautuvat helppokäyttöisiksi. Pidempiä reissuja Super Dukella ajavia kuskeja on myös muistettu vakionopeudensäätimellä, joka toimii aina kolmosvaihteelta kuutosvaihteelle saakka nopeusvälillä 40-200 km/h.

Ajotietokoneen näyttö saattaa alkuun vaikuttaa painikkeiden tavoin turhan isolta näin siroon ja pelkistettyyn pyörään, mutta käytäntö osoitti senkin puolustavan paikkaansa. Kaikki tarpeellinen tieto kuten nopeus, kierros- ja vaihdeluku olivat erittäin selkeästi esillä ja jo nopealla vilkaisulla havaittavissa. Halutessaan ajotietokoneen kautta on mahdollista käyttää niin puhelinta, musiikkia kuin myös My KTM Navigation -sovellusta.

Säätömahdollisuuksia moneen makuun

Iskunvaimentajat tulevat tuttuun tapaan WP:n tehtaalta ja ne ovat täysin uudistetut. WP APEX -nimellä kulkevat vaimentimet ovat säädettävissä esijännityksen lisäksi sekä sisään- että ulosjouston osalta. Täysin säädettävään kaasu/öljy-käyttöiseen takaiskariin on saatu vielä kätevä esijännityksen säätökahva, jolla vaimennuksen säätö onnistuu myös ajon aikana.

Myös jalkatappien asentoa voi kätevästi muuttaa varsin pienellä jumpalla. Näin ajoasentoon saa sopivat asetuksen tilanteen mukaan olipa sitten menossa radalla tai leppoisalle ajelulle. Varsin kätevä idea.

Lisävarusteena uuteen 1290 Super Duke R -malliin on saatavilla Quickshifter+, joka oli asennettu kaikkiin koeajopyöriin. Tämä toimi todella loistavasti ja huomaamattomasti.

Maukasta menoa

Itse koeajo alkoi puolen päivän mittaisella Road Race -testillä hienolla Portimaon radalla. Tämä lähes 4,7 kilometriä pitkä rata on erittäin tekninen ja haastava siis sekä kuljettajalle että pyörälle. Korkeuserot ovat valtavat ja nopeimpiin kurveihin ajetaan polvi maata hipoen yli 200km/h vauhteja. Huimin kohta radalla on pääsuoralle nousu loivan nyppylän takaa, josta Super Duke R-malli nostaa kevyesti keulaa vauhdin ollessa kahden sadan paremmalla puolen.

Paikalla ollut ”rata-opas” entinen MotoGP-kuski Jeremy McWilliams opasti, että uudella Super Dukella radan kaikki kurvit voi vetää yhden isommalla vaihteella mitä normaalisti käyttäisi. Tämä kuulosti vähän erikoiselta, mutta käytäntö osoitti sen oikeaksi. Uudistunut moottori vetää puhtaasti jo hyvin pieniltä kierroksilta lähtien, mikä on epätavallista korkeaviritteisissä twineissä. Yleisesti tämän lajityypin moottoreissa liian isolla vaihteella kiihdyttäminen aiheuttaa rajua rykimistä, mutta uuden Super Duken kohdalla valmistaja on päässyt tästä eroon. Pääsuoran päässä huippunopeus huiteli mittarin mukaan 250-275km/h, riippuen siitä keuliko koko suoran vain vetikö päätyyn leuka tankissa.

Pyörän ajo-ominaisuuksista on vaikea löytää mitään moitittavaa. Alusta toimi radalla kuin unelma, kallistusvaraa on riittävästi ja jarrut ovat todella tunnokkaat. Jarrutuntuma ei muuttunut mihinkään 20 minuutin mittaisten vetojen aikana. Myös vaihdelaatikko quickshiftereineen toimii todella upeasti niin ylös kuin alaspäin vaihdettaessa.

Vaikka uusi Super Duke on kohtuullisen iso pyörä, tarjoaa se edelleen myös hauskuutta. Pyörällä on helppo nostaa keula pystyyn vaikka kävelyvauhdista kytkimen avulla. Tässäkin auttaa moottorin laaja vääntöalue.

Endoja varten ei tarvitse muuta valmisteluita kuin ajaa eturengas puhtaaksi. Tämä jälkeen Kotari on helppo saada pelkän etupyörän varaan kovemmastakin vauhdista. Brembon jarruissa on erinomainen tuntuma, joka mahdollisti pitkissä endoissa juuri sopivan ja tarkan jarruttamisen. Muutenkin etupää tuntui uusien WP-iskunvaimentimien ja t-kappaleiden avulla erittäin tukevalta.

Kadulla uusi 1290 Super Duke R tuntuu normaalissa ajossa alustaltaan aavistuksen pintakovalta. Tämä on kuitenkin ymmärrettävää vauhdikkaampaa ajoa ajatellen. Ajoasento ja polven kulmat olivat hyvin ergonomiset ainakin 180-senttiselle kuljettajalle. Vaikka pitkän ajopäivän aikana uutuuteen otettiin tuntumaa sekä radalla että mutkaisilla vuoristoteillä ja penkissä vietettiin aikaa urakalla, ei kuljettajan paikalla voinut havaita puutumista missään vaiheessa.

KTM on koulinut vuosien varrella Super Dukesta erittäin tasapainoisen nakupyörän. Siinä on sopivasti rähinää, kunnioitusta herättävä moottori sekä kokonaisuuden kruunaava alusta. Oikeastaan ainoa pieni ”mutta” tulee hintalapusta, jossa lukee yli 25 000 euroa. Siihen rahaan löytyy jo varsin paljon vaihtoehtoja.

Uudistunut KTM 1290 Super Duke R on Janne Uskalin käsittelyssä Teknavin tv-kauden viidennessä jaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntaina 12.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

KTM 1290 Super Duke R
Moottori
1 301 cm3, V2, 4-tahtinen
Teho 132 kW (180 hv) 9 500 r/min
Vääntö 140 Nm / 8 000 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
EU-kulutus 6,17 l/100 km
CO2-päästöt 144 g/km
Mitat Akseliväli 1 497 mm, istuinkorkeus 825 mm
Kuivapaino 189 kg
Tankki 16 l
Renkaat Edessä 120/70 ZR17, takana 200/55 ZR17

Kuvat: KTM
Teksti: Janne Uskali

Teknavin 19. tuotantokauden viides jakso esitetään sunnuntaina 12.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat to 16.4. klo 23.05, la 18.4. klo 16.00 ja su 19.4 klo 14.30 MTV3. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.