Koeajossa Tesla Model 3 – alkuihastuksesta karuun todellisuuteen

Teslasta puhutaan oikeutetusti sähköautoilun tienraivaajana. Vuonna 2019 Suomen myydyimmäksi sähköautoksi nousi Tesla Model 3.

Tykkäsimme

Voimalinjan toiminnasta

Ohjaamon raikkaasta designista

Emme tykänneet

Ajoavustimien kulmikkaasta toiminnasta

Alustan pintakovuudesta

Korin ja alustan äänistä

Hinta alkaen 49 970 €
Koeajoauto 51 109 €

Sähköautojen myynti on ollut jo muutaman vuoden ajan tasaisessa kasvussa. Määrät ovat karkeasti sanottunut tuplaantuneet vuosittain, mutta koko markkinaan verrattuna puhutaan edelleen varsin pienistä määristä. Esimerkiksi vuonna 2019 Suomessa ensirekisteröitiin sähköautoja noin 1 900 kappaletta. Tästä luvusta melkein puolet, noin 800 kappaletta, keräsi viime vuonna Suomen markkinoille saapunut Tesla Model 3.

Tesla on ollut kiistatta merkittävä tienraivaaja sähköautoilulle. Model S hallitsi vuosia yksinään isojen ja suorituskykyisten sähköautojen luokkaa. Moni odotti merkin laajentumista pienempään ja edullisempaan autoluokkaan. Model 3 ei vielä ole hinnan puolestaan koko kansan sähköauto, mutta myyntimäärät toki osoittavat sen osuneen sopivaan markkinarakoon.

Tesla Model 3 sijoittuu mitoiltaan ylempään keskiluokkaan. Muotoilullisesti autossa on lapsenomaista pyöreyttä Model S:ään verrattuna. Sähköautolle tyypillisiä piirteitä ovat umpinainen keula ja kokonaispituuteen suhteutettuna pitkä akseliväli, minkä ansiosta ylitykset jäävät poikkeuksellisen lyhyiksi.

Sisätiloissa Model 3 tarjoaa täysin ainutlaatuisen konseptin muihin autoihin verrattuna. Käytännössä kaikki auton toiminnot hoidetaan keskikonsolissa sijaitsevan ison kosketusnäytön kautta. Esimerkiksi ohjauspyörän ja ulkopeilien säädöt täytyy aktivoida ensin näytön valikoiden kautta, minkä jälkeen liikuttelu tapahtuu ohjauspyörän rullilla. Kaikkien toimintojen löytäminen vaatii hetken totuttelua, mutta kokonaisuus on minimalistisuudessan varsin toimiva. Suurin ongelma on kosketusnäytön käyttö ajon aikana, etenkin kun Model 3:n alustaa ei voi kuvailla kovin sulavaksi.

Model 3:n edullisin versio on hinnoiteltu juuri alle 50 000 euroon, jolloin sen hankintaan saa valtiolta 2 000 euron hankintatuen. Koeajossamme ollut yksilö vastasi perusmallia muuten, mutta lisävarustelistalta ruksittu vetokoukku nosti yksilön hinnan juuri hieman yli tukirajan.

Perusmalli on varustettu yhdellä taka-akselille sijoitetulla sähkömoottorilla. Teholukema vaihtelee lähteistä riippuen, mutta 5,6 sekunnin kiihtyvyysarvo välillä 0-100 km/h lupaa vaivatonta suorituskykyä. Ja sitä se myös on. Lineaarinen vaste kaasupolkimessa tekee ajamisesta miellyttävää ja auton regeneroinnin säätely niin ikään kaasupolkimen liikkeellä toimii hyvin intuitiivisesti. Ennakoivassa ajossa jarrupolkimeen ei tarvitse halutessaan koskea, sillä Model 3 tarjoaa uusimman päivityksen myötä mahdollisuuden auton hidastukseen pysähdyksiin saakka myös ilman vakionopeudensäätimen aktivointia. Normaalissa ajossa moottorin reagointiin vaikuttavista asetuksista rauhallisempi Chill oli miellyttävämpi pehmeämmän reagoinnin ansiosta.

Model 3 SR+ on varustettu 50 kWh akustolla, josta käytettävää kapasiteettia on 47,5 kWh. Valmistajan WLTP-syklin mukaan ilmoitettu reilun 400 kilometrin toimintasäde on tavalliseen tapaan varsin optimistinen. Käytännössä talvisessa kelissä auton kulutus pyöri noin 17-19 kWh/100 km lukemissa, jolloin realistinen toimintamatka jää noin 300 kilometriin. Sekin toki on useimpiin arkitarpeisiin täysin riittävä, mutta pitkälle matkalle lähteminen vaatii suunnitelmallisuutta. Tässä toki helpottaa Teslan oma Supercharger-verkosto, joka tekee merkin autoilla pitkän matkan ajamisesta huomattavasti huolettomampaa kuin muilla täyssähköautoilla.

Alusta ja laatuvaikutelma eivät valitettavasti ole samalla tasolla voimalinjan kanssa. Alusta on heti ensimetreiltä lähtien varsin kovan tuntoinen, mikä heikentää mukavuutta merkittävästi. Tämän lisäksi rengasmelu nousee varsin hiljaisilla kitkarenkailla epämiellyttäväksi taajamanopeuksien yläpuolella. Näiden lisäksi kori elää epätasaisuuksissa, mikä tuntuu tärähdyksinä ja ylimääräisinä ääninä alustasta ja korista. Alustasta kuuluu kolahduksia isommissa epätasaisuuksissa ja kori puolestaan elää, mikä saa huonosti istuvat paneelit pitämään ääntä. Myöskään silminnähden huonosti istuvat koripaneelit, heikolta käsityöltä näyttävät saumaukset ja konseptiautomaisesti rämähtävät ovet eivät anna kovin hyvää vaikutelmaa auton kokoonpanon laadusta.

Takavalojen istuvuudessa oli iso silmin nähtävä ero ja luukun saumausten viimeistely ei ollut kovin vakuuttava.

Myös auton avustinjärjestelmien toiminta herättää nopeasti ärtymystä. Teslan nimellä Autopilot, eli aktiivisen vakionopeudensäätimen kaistallapitoavustimen yhdistelmä toimii todella kulmikkaasti, eikä tykkää työskennellä yhdessä kuljettajan kanssa. Vakionopeudensäädin on näistä paremmin toimiva osa, mutta etenkin sillä tuntui monissa tilanteissa olevan vaikeaa ylläpitää tasaista nopeutta toisen ajoneuvon takana. Tämä aiheutti auton liikkeeseen jatkuvia kiihdytyksia ja hidastuksia, mitkä tekevät matkustamisesta epämukavaa. Koeajon aikana ohjausavustus puolestaan olisi useampaan kertaan ajanut suoraa liikenteenjakajaan tai vääntänyt itsensä oikean puoleista viivaa seuraten bussipysäkille sen sijaan, että olisi kytkenyt järjestelmä pois päältä epävarmuuden vuoksi. Hyvienkin tiemerkintöjen osuuksilla auton tekemät ohjausliikkeet ovat varsin teräviä, mikä tekee kuljettajan työskentelystä normaalia stressaavampaa. Näistä syistä apujärjestelmien käyttö lähinnä nosti kuljettajan stressitasoa, ja matkustajienkin kannalta eteneminen oli huomattavasti miellyttävämpää ja pehmeämpää kuljettajan ajamana.

Tesla Model 3 tarjoaa monta syytä ihastukseen. Se on erilainen ja tarjoaa etenkin sisustuksen osalta raikkaan erilaisen vaihtoehdon. Voimalinja on muiden Teslojen tapaan sähköautojen parhaimmistoa ja sen osalta liikkuminen todella miellyttävää. Jos autolta kaipaa kuitenkin myös mukavuutta, ei Model 3 ole kovin suositeltava vaihtoehto. Etenkin alustan turha jäykkyys, sisämelu ja heikko laatuvaikutelma alkavat jo viikon ajon jälkeen ärsyttää. Nämä ovat asioita, joissa moni huomattavasti edullisemmankin hintaluokan auto pärjää nykypäivänä todella hienosti.

Tesla Model 3 on Risto Virtasen testissä Teknavin sähköautoilun erikoisjaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntaina 22.3. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Suomen myydyin sähköauto vuonna 2019.

KENELLE Sähköautoilusta innostuneella ja uusia kokemuksia arvostavalle.

AJETTAVUUS Model 3 on Teslan tämän hetken pienin ja urheilullisin malli. Suhteellisen kompakteista ulkomitoista huolimatta auto on hieman kankea oloinen käsiteltävä, eikä ohjaus tarjoa juurikaan tuntoa. Ohjauksen vasteelle löytyy kolme tasoa, mutta tämä ei parannu tuntumaa tiehen. Liukkaissa olosuhteissa myös luistoneston ja ajonvakautuksen toiminta jättää toivottavaa. Järjestelmien reagointi on hidasta, mikä tekee etenemisestä epämiellyttävän kulmikasta ja vaikeasti ennakoitavaa.

SUORITUSKYKY Kolmosen perusversio tarjoaa vaivattoman suorituskyvyn kuivalla alustalla ajettaessa. Liukkaalla takavetoisuus tuo ymmärrettävästi omat rajoitteensa etenemiseen. Voimalinjan toiminta on kaikin puolin esimerkillistä ja se onkin Teslan parasta antia.

TILAT Ohjaamon ilme on kokonaisuudessaan hyvin pelkistetty ja kaikki mahdolliset fyysiset painikkeet on poistettu. Ilmettä hallitsee keskellä kojelautaa oleva 15,4-tuumainen näyttö, joka toimii sekä mittaristona että multimediajärjestelmän ja navigoinnin alustana. Kuljettajan paikalla säätövarat ovat kohtuulliset, mutta istuimelta jää toivomaan hieman lisää sivuttaistukea. Takanpenkillä noin 180 senttisen kuljettajan takana mahtuu istumaan saman mittainen matkustaja, mutta ryhdikkäästi istuttaessa pää osuu jo kattoon. Etupenkkien alla ei ole juurikaan tilaa varpaille, eikä istuin tarjoa paremmin reisi- kuin sivuttaistukea. Tavaratilaa on kiitettävä määrä ja tilan käyttöä rajoittaa eniten pienehkö lastausaukko ja korkea kynnys. Etutila on kätevä paikka esimerkiksi latauskaapeleille.

MALLISTO Takavetoisen perusmallin lisäksi Model 3 on tarjolla nelivetoisena kahtena tehoversiona. Sekä Long Range Dual Motor (330 kW (449 hv)) että Long Range Performance (430 kW (585 hv)) saavat energiansa 75 kWh akustosta ja toimintamatkaksi samassa järjestyksessä kirjataan 560 km ja 530 km. Teslan hankinta on varustelun suhteen tehty helpoksi. Voimalinjan valinnan lisäksi asiakas voi valita vanteet, sisustuksen värin ja monipuolisemmat kuljettajaa avustavat järjestelmät yhdessä varustepaketissa. Tässä artikkelissa käytetyt teholukemat ovat peräisin valmistajien ilmoittamia lukemia julkaisevalta EV-database.org-sivustolta. Lähteestä riippuen etenkin Tesloista löytyy varsin vaihtelevia lukemia, joten nämä toimivat lähinnä vertailuarvoina malliston sisällä. Esimerkiksi koeajetulle versiolle löytyviä muita arvoja eri lähteistä ovat 199 kW, 202 kW, 211 kW, 236 kW ja 239 kW.

Tesla Model 3 Standard Range Plus
Kestomagnetoitu synkronimoottori
Yhteisteho
260 kW (353 hv)
Yhteisvääntö 500 Nm
Akkukapasiteetti 50 kWh (käytettävä 47,5 kWh)
Vaihteisto Kiinteä välitys
Vetotapa Takaveto
0-100 km/h 5,6 s
Huippunopeus 225 km/h
EU-kulutus 11,6 kWh/100 km
Toimintamatka 409 km
CO2-päästöt 0 g/km
Mitat Pituus 4 694 mm, leveys 1 849 mm, korkeus 1 443 mm, akseliväli 2 750 mm
Omamassa 1 726 kg
Perävaunumassa jarruin 910 kg
Tavaratila 425 + 85 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Ensikoeajossa kauan odotettu Tesla Model 3 – ei vieläkään koko kansan sähköauto

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 19. tuotantokauden toisen jakson ensiesitys nähdään sunnuntaina 22.3. klo 22.35 MTV3-kanavalla.