Porsche laajensi Taycanin mallistoa takavetoisella perusversiolla. Lyhyellä koeajolla auto osoittautui erittäin kykeneväiseksi kokonaisuudeksi.
Tykkäsimme
- Mukavuudesta
- Vaivattomuudesta
Emme tykänneet
- Tavaratilan lastausaukon koosta
Hinta alkaen 90 331 €
Koeajoauto 156 280 €
Olemme päässeet tutustumaan kattavasti Porsche Taycanin eri versioihin mallin markkinoilla olon aikana. Nyt mallisto on laajentunut kaupallisesti mielenkiintoisella takavetoisella ja huomattavasti aiempaa hintatasoa edullisemmalla mallilla.

Toki iso osa tämän tyylisen auton ostajista on tottunut nelivetoon ja sen vuoksi nelivetoiset mallit tuotiin myös ensin markkinoille. Takavetoisen version voi olettaa vetoavan asiakkaisiin paitsi hintansa myös dynaamisuutensa osalta. Onhan se kuitenkin noin sata kiloa nelivetoa kevyempi etumoottorin puuttumisen ansiosta.
Takavetomalli tulee tarjolle 4S-version tavoin kahdella akkupaketilla. Hinnastossa molemmat mallit kuitenkin löytyvät Taycan-mallinimen alta, vaikka akkupaketti vaikuttaa hinnan (+6 000 €) lisäksi myös auton huipputehoon, joka nousee 50 kW:lla.
Vakuuttavaa vetopitoa
Talvisessa kelissä tulee ensimmäisenä mieleen, että mitenköhän matalalla ja takavetoisella autolla pärjää talvisessa kelissä. Aikaisemmat talvikokemukset 911 ratista nostivat odotuksia. Eihän auto tietenkään nelivetoisen version tahtiin liiku, mutta vetopito yllättää myös Taycanin kohdalla. Osaltaan kokemuksesta tekee positiivisen mallikkaasti toimiva luistonesto, joka pitää sutimisen kurissa täysin kuljettajan huomaamatta. Hyvässä talvikelissä ei edes osaa kaivata nelivetoa.

Ajettavuuden osalta kitkarenkailla eroa nelivetoiseen on erittäin vaikea sanoa. Auto tottelee kuljettajan käskyjä tarkasti ja ajettavuus on vaivatonta. Myös mukavuus on kohdallaan muiden Taycan-kokemusten tavoin. Ilmajousitus toimii hienostuneesti ja matkateko on mukavaa kaikissa nopeuksissa.
Lataamisen osalta Taycan tarjoaa hyvät eväät. Autosta löytyy vakiona 11 kW AC-laturi, ja lisävarustelistalta voi poimia 22 kW tehoisen version. Pikalatausta auto ottaa vastaan tehokkaammalla akulla 270 kW teholla, joten matka jatkuu jo pikaisen stopin jälkeen.
Porsche Taycanin takavetoinen versio on mainio lisä mallistoon. Se yllättää kyvykkyydellään arkipäivän haasteissa ja tarjoaa parhaimmillaan nelivetoversiota hauskempaa ajettavuutta suljetulla alueella leveiden sivuluisujen muodossa.

Teknavin tv-kauden neljännessä jaksossa jaksossa perehdytään sähköautojen lataamiseen. Jakson ensiesitys nähdään sunnuntaina 11.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla.
MIKÄ Taycanin takavetoinen versio.
KENELLE Sähköautoilijalle.
AJETTAVUUS Muiden Taycan-mallien tavoin ajettavuus on kohdallaan. Massa ei tunnu missään kohtaa häiritsevänä ja auto tottelee kuljettajan ohjeita tarkasti.
SUORITUSKYKY Talvisella kelillä käytännön suorituskyky jää toki kauas luvatuista arvoista vetopidosta johtuen. Arkiajossa takavetoinen Taycan kuitenkin tuntuu hyvin vaivattomalta. Samanlaista räjähtävyyttä kiihdytyksissä ei ole kuin tehokkaammilla sisarilla.
TILAT Ohjaamossa on palikat hyvin kohdallaan ja kuljettajan paikalla viihtyy hyvin. Takana mahtuu istumaan keskimittaisen kuljettajan takana hyvin toinen noin 180 senttinen, mutta sitä pidemmillä varsilla alkaa loppua tila etenkin pään osalta. Tavaratilassa on epämiellyttävä nostokynnys ja lastausaukko on muutenkin hieman pieni.
MALLISTO Taycan on tarjolla kuutena tehoversiona (300 kW (408 hv), 350 kW (476 hv), 390 kW (530 hv), 420 kW (571 hv), 500 kW (680 hv) ja 560 kW (761 hv)), joista kaksi pienintä ovat takavetoisia ja loput nelivetoisia. Merkille tyypilliseen tapaan lisävarustelista on erittäin pitkä, ja varusteluun voi upottaa helposti perheauton verran rahaa.
Porsche Taycan Performance Battery Plus
Kestomagnetoitu synkronimoottori
Teho 350 kW (476 hv)
Vääntö 357 Nm
Vaihteisto Kiinteä välitys
Vetotapa Takaveto
0-100 km/h 5,4 s
Huippunopeus 230 km/h
Akkukapasiteetti 93,4 kWh (tehollinen 83,7 kWh)
Lataus AC Type 2 11 kW (3×16 A), DC CCS 110 kW
EU-kulutus 22,0 kWh/100 km
Toimintamatka 463 km
CO2-päästöt 0 g/km
Mitat Pituus 4 963 mm, leveys 1 966 mm, korkeus 1 394 mm, akseliväli 2 900 mm
Omamassa 2 130 kg
Perävaunumassa jarruin 1 200 kg
Tavaratila 407-1050 l (edessä 84 l)
Kuvat: Mikko Autio
Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa! Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.