Koeajossa kaksisylinterinen ja sympaattinen pörisijä

Fiat Panda on yksi pienimmistä markkinoille olevista nelivedoista. Sen uusi ahdettu kaksisylinterinen moottori tarjoaa ripeät kyydit ja kaupan päälle hymyn.

Tykkäsimme

Moottorin ominaisuuksista

Nelivedosta

Emme tykänneet

Ohjauksesta

Moottorin värinöistä

Hinta alkaen 18 890 €

Kolmisylinteriset moottorit ovat yleistyneet nopeasti. Alkuun lähinnä pieniin autoihin tarjolle tulleet ”vajaasylinteriset” moottorit ovat lunastaneet paikkansa, ja niitä on alettu nähdä myös isommissa autoissa. Fiat vie downsizing-trendin vielä askeleen pidemmälle, ja Pandan tehokkaimman mallin keulalta löytyy kaksisylinterinen turbomoottori.

Sylinterien vähentämisellä säästetään etenkin painossa ja materiaaleissa. Tällä on luonnollisesti omat positiiviset vaikutuksensa sekä ajettavuuteen että kulutukseen. Fiatin kaksisylinterinen TwinAir on teholukemiensa osalta lähellä litraisia kolmipyttyisiä.

Kolmisylinterisen moottorin tunnistaa yleensä persoonallisesta äänestä ja sama pätee Fiatin kaksipyttyiseen. Sen papattava ja harva käynti kuuluu selkeästi auton sisälle ja herättää hilpeyttä. Samalla sisälle välittyy myös varsin paljon moottorista peräisin olevaa värinää. Korvakuulolta moottorin pyörimisnopeus kuulostaa huomattavasti todellista alhaisemmalta, joten vaihtojen kanssa saa olla tarkkana, tai kierroslukurajoitin tulee nopeasti vastaan.

Kierrosherkkyyden ja hauskan äänen lisäksi moottori riittää mainiosti kevyen auton liikuttamiseen. Tiheät välitykset tuovat etenemiseen ripeyttä, mutta kuusivaihteisuuden ansiosta kierrosluku ei nouse häiritsevän korkeaksi maantielläkään. Moottorin vääntö yllättää positiivisesti ja veto jatkuukin 2 000 minuuttikierrokselta lähtien tasaisena rajoittajalle saakka. Pienestä iskutilavuudestaan huolimatta, kyseessä ei ole varsinaisesti mikään talousihme. Sekalaisessa ajossa kulutus asettuu noin 6-7 litran paikkeille sataa kilometriä kohden.

Ajettavuuden osalta Panda yllättää mukavuudellaan. Alusta toimii sekä terävissä saumoissa että isommissa heitoissa hienosti. Kokonaisuutta leimaa pehmeys, joka tulee esille myös kallisteluna kaarteissa. Myös melutason osalta Panda suoriutuu hyvin, mistä osakiitos kuuluu myös hiljaisille kitkarenkaille. Ohjaus ja vaihteensiirto puolestaan kaipaisivat hieman lisää täsmällisyyttä, sillä nyt ohjaus on todella tunnoton ja vaihteensiirto hieman epämääräinen.

Fiat Pandan ehdottomia valtteja on nelivetoisuus. Vaikkei kyseessä olekaan jatkuva kiinteä neliveto, riittää automaattisesti kytkeytyvä järjestelmä pelastamaan monista tilanteista hieman haastavammassakin maastossa. Nelivedon lisäksi lyhyt akseliväli ja hieman normaalia korkeampi maavara tekevät Pandasta varsin etenemiskykyisen pienen pörisijän.

Myös sisätilojen osalta Panda on pieni auto. Korkea ajoasento tarjoaa hyvän näkyvyyden, mutta ergonomia jää penkkien tuen ja ratin säätöjen suhteen hieman vajavaiseksi. Takatilat ovat jalkatilan puolesta kokoluokassaan tyypilliset, ja pääntilaa korkea kori tarjoaa reilusti. Tavaratila on luokassaan kohtuullinen ja penkit kaatamalla tilaa on kiitettävästi.

Panda Cross on malliston lippulaiva tehokkaimmalla moottorilla ja parhaalla varustelulla. Hintaeroa perusvarusteltuun nelivetoon on noin 1 500 euroa ja Cross-varustelu tuo mukanaan ulkonäöllisten koristeiden lisäksi muun muassa automaatti-ilmastoinnin sekä mahdollisuus vaikuttaa nelivedon ajotilaan keskikonsolista löytyvällä kytkimellä.

Panda on edullisin markkinoilla oleva nelivetoinen auto. Sympaattisuuden lisäksi se täyttää useimmat arkiajon vaatimukset, ja vie tarvittaessa huomattavasti pidemmälle kuin kaksivetoiset saman hintaluokan autot.

Fiat Panda TwinAir 4×4 Cross
Moottori
875 cm3, R2 turbo
Teho 66 kW (90 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 145 Nm / 1 900 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
0-100 km/h 12,0 s
Huippunopeus 167 km/h
EU-kulutus 4,9 l/100 km
CO2-päästöt 114 g/km
Mitat Pituus 3 705 mm, leveys 1 662 mm, korkeus 1 639 mm, akseliväli 2 300 mm
Omamassa 1 165 kg
Tavaratila 225-260 l

Pandan teemana on pyöristetyt neliöt, joita löytyy sekä auton sisältä että ulkoa Mittaristo on yksinkertainen ja pyöristettyjen neliöiden teema näkyy myös täällä Keskikonsolista voi kytkeä huonon maaston ajotilan, jolloin auto etenee aina nelivetoisena Penkeistäkin tunnistaa olevansa liikkeellä Cross-versiolla Nostokynnys on hieman korkea, mutta tilaa on kokoluokka huomioiden hyvin

Kuvat: Mikko Autio