Koeajossa Skoda Octavia RS 245 – piirun verran enemmän

Kun urheilullinen automalli alkaa käydä liian yleiseksi, kannattaa valmistajan tehdä siitä urheilullisempi versio. Tähän tarpeeseen on tehty Octavia RS 245.

Tykkäsimme

Ajettavuudesta

Suorituskyvystä

Tiloista

Emme tykänneet

Pienestä erosta perusmalliin

Nelivedon puutteesta

Hinta alkaen 38 489 €
Koeajoauto 40 129 €

Skoda Octavia on tasaiseen tahtiin Suomen myydyimpien autojen listalla. Mallivalikoima on hyvin laaja ja myös urheilulliset RS-versiot ovat yllättävän suosittuja napaten lähes 20 prosentin osuuden kokonaismyynnistä. Suurin osa näistä on toki suomalaiseen makuun ja olosuhteisiin sopivia nelivetodieseleitä, mutta kyllä RS-malleja myydään myös vauhdinnälkäisille. Uusi RS 245 tarjoaa vauhtia enemmän kuin Octavia RS koskaan aikaisemmin.

Ulkoisesti muutokset perus-RS:ään ovat varsin pienet. 245:n erottaa mustasta keulan maskia kiertävästä listasta, mustista peilikoteloista sekä mustista pakoputken päistä. Vakiomallissa listat ja pakoputkenpäät ovat krominkiiltoisia. Näiden lisäksi edestä ja takaa löytyvät RS-logot eroavat väritykseltään. Myös vakiona tulevat 19-tuumaiset vanteet ovat RS 245:n yksinoikeus.

Sisätiloissa ei ole eroa muihin RS-malleihin. Penkit tarjoavat hyvän tuen ja riittävät säätövarat. Tosin pitkäjalkaisia ei haittaisi istuinosan pituuden lisäsäätö. Sporttisen perheauton parhaimpiin puoliin kuuluu myös riittävät takatilat sekä luokkansa kärkeä edustava tavaratila. Myös Liftback-versiossa tilaa on lähes 600-litraa ja iso lastausaukko tekee tilan käytöstä helppoa verrattuna perinteisiin sedaneihin.

Tekniikan osalta autosta löytyy muitakin muutoksia kuin vain ohjelmoinnilla saadut 15 hevosvoimaa. RS 245 saa RS-mallien osalta ensimmäisenä käyttöönsä konsernin uuden 7-portaisen märkäkytkimillä varustetun kaksoiskytkinvaihteiston. Uuden vaihteiston ja tiheämpien välitysten ansiosta myös kulutus- ja päästölukemat ovat vakiomallia aavistuksen pienemmät. Tämän vaihteiston kanssa autoon tulee myös elektronisesti ohjattu tasauspyörästön lukko. Tekniseltä toteutukseltaan kyseessä tosin ei ole perinteinen tasauspyörästön lukitus, vaan oikeanpuoleisella vetoakselin ja vaihteistokotelon välissä sijaitseva elektronisesti ohjattu monilevykytkin. Järjestelmän vaikutus ratin takana vastaa kuitenkin perinteistä lukkoa, mikä on järjestelmän olennaisin asia, ja puhumme siitä jatkossa valmistajan tavoin elektronisena tasauspyörästön lukkona.

Kuljettajan paikalta erot perusversioon jäävät aluksi varsin pieniksi. Helpoin on havaita ero vaihteiston toiminnassa. Pysähtelevässä kaupunkiliikenteessä uusi vaihteisto toimii hienostuneemmin ja nopeammin. Myös säädettävän alustan ohjelmointia on hieman muutettu, mutta ero muihin on varsin vähäinen. Comfort-asetus tekee matkustamisesta mukavaa ja sopii hienosti arkiseen ajeluun. Välimuotona Normal on hyvä kompromissi esimerkiksi hieman vauhdikkaammassa ajelussa, ja Sport sopii parhaiten autoa rajoille viedessä. Ohjauksen asetuksista Sport miellyttää matka-ajossa eniten, mutta kaupunkipyörittelyssä kevyeksi tehostettu Comfort tuo vaivattomuutta.

Perhesporttia harkitsevalla ei välttämättä ole ensimmäisenä mielessä auton suorituskyky radalla, mutta pääsimme selvittämään myös RS:n ominaisuudet kunnon radalla. Rooman lähellä sijaitseva Vallelungan moottorirata tarjoaa paitsi oivan testiympäristön kovavauhtisten kaarteiden ja jyrkkien neulansilmien muodossa.

Octavia RS 245 hämmästyttää ominaisuuksillaan. Alusta toimii epätasaisuuksissa todella hienosti ja myös ohjaus tarjoaa yllättävän hyvän tunnon. Alustan ja ohjauksen toiminta tulee hienosti esille noin 160 km/h nopeudella kaasu pohjassa ajettavassa kaarteessa, jossa epätasaisuudet eivät aiheuta mitään ylimääräistä ohjelmaa ohjaamossa. Muutenkin ajettavuus on hyvin tasapainoista eikä perää saa kovin helpolla irtoamaan edes yrittämällä.

Jyrkimmissä mutkissa etuvetoisuus tulee edelleen esille lievänä aliohjautumisena, mutta tasauspyörästön lukon turvin kulkusuunta on helppo säilyttää haluttuna kaasupoljinta käyttämällä. Mutkista ulos kiihdytettäessä kaasun voi surutta polkaista pohjaan ilman pelkoa sutimisesta ja juuri tässä tilanteessa tulee suurin ero vakiomallin RS:ään.

Octavia RS 245 on upea kokonaisuus, mutta myönnettäköön eron vakio-RS:ään jäävän hieman turhan pieneksi. Se tarjoaa aavistuksen enemmän tunnelmaa ja on oikea valinta suorituskykyä arvostavalle perheautoilijalle. RS 245:n ratin takana ajatukset lähtevät helposti lentoon; mitä jos tehoa olisi vielä hieman enemmän ja se vietäisiin neljälle pyörälle…

MIKÄ Octavia RS:n uusin tehoversio.

KENELLE Hänelle, joka haluaa erottua Octavia RS -massasta.

AJETTAVUUS RS 245:n ainoa ajettavuuteen vaikuttava muutos on elektroninen tasauspyörästön lukkoa muistuttava järjestelmä. Sen merkitys voi alkuun tuntua vähäiseltä, mutta tämän tehoisella etuvedolla sillä on jo vaikutusta. Etenkin kylmällä tai märällä kelillä elektronin lukko vähentää sutimista ja siten luistonesto katkoo vähemmän menoa. Parhaiten ero tulee esille kuitenkin moottoriradalla, jossa kaasun painaminen mutkasta ulos kiihdytettäessä ei aiheuta perusmallin tapaan sisemmän pyörän sutimista. Jyrkimmissä mutkissa keula tahtoo edelleen hieman puskea, mutta tilannetta on helppo hallita kaasupolkimella.

SUORITUSKYKY Octavia-malliston keihäänkärki. Kellolla mitattava suorituskykyero, sataseen 0,1 sekuntia nopeammin kuin perus RS, ei tässä tapauksessa ole se merkittävin tekijä. Autolla kerkeää riittävästi. Rata-ajossa elektroninen tasauspyörästön lukko tuo lisää suorityskykyä, mutta suurin ero löytyy henkiseltä osastolta.

TILAT Yksi Octavian jatkuvan suosion syistä ovat ehdottomasti tilat, jotka edustavat luokkansa kärkeä sekä matkustamon että tavaratilojen puolesta. Kuljettajan ympäristö on tuttuun tapaan helposti hallussa ja keskusnäytön käyttöjärjestelmä on varsin intuitiivinen. Kalleimpien multimediajärjestelmien yhteydessä puuttuvia pikanäppäimiä kaipaa edelleen.

MALLISTO Octavia RS 245 on tarjolla molempina korimalleina, Liftback ja Combi, sekä manuaali- että automaattivaihteistolla. Jälkimmäinen tekee suurimman eron RS:n perusversioon, sillä 245:ssä käytetään konsernin uutta 7-portaista märkälevykytkimillä varustettua kaksoiskytkinvaihteistoa.

Skoda Octavia RS 245 DSG
Polttomoottori
1 968 cm3, R4 turbo
Teho 180 kW (245 hv) / 5 000-6 700 r/min
Vääntö 370 Nm / 1 600-4 300 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Etuveto, elektroninen tasauspyörästön lukko
0-100 km/h 6,6 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 6,4 l/100 km
CO2-päästöt 146 g/km
Mitat Pituus 4 689 mm, leveys 1 814 mm, korkeus 1 448 mm, akseliväli 2 680 mm
Omamassa 1 465 kg
Perävaunumassa jarruin 1 600 kg
Tavaratila 590-1 580 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös Octavia RS:n ensituntuma:
Ensituntuma: Suomen suosituin sportti uudistui – entistäkin suorituskykyisempi käytännöllisyyden kärsimättä

Lue lisää kompakteista sporteista:
Kia cee´d GT
Peugeot 308 GTi
Ford Focus ST
Seat Leon Cupra 300
VW Golf GTI