Sähköautot tekevät tuloaan vauhdikkaasti kaikkiin autoluokkiin. Etenkin pienten autojen kohdalla yksi iso haaste on sähköversioiden korkea hinta.
Tykkäsimme
- Voimalinjasta
- Mukavuudesta
Emme tykänneet
- Hinnasta
Opel esitteli uuden kuudennen sukupolven Corsan loppuvuodesta 2019. Kyseessä on nykyään merkin omistavan ranskalaisen PSA-konsernin CMP-pohjalevylle perustuva malli, joten sähköversiota on osattu odottaa markkinoille jo alusta alkaen. Pelkästään sähköllä kulkevan Corsan mallin tunnistaa nimen perästä löytyvästä pienestä e-kirjaimesta.
Takaluukusta sekä etuovien karmeista löytyvät kirjaimet ovat pakoputken puuttumisen lisäksi ainoat sähköversion tunnusmerkit. Muutoin Opel ei ole halunnut korostaa auton käyttövoimaa. Myös sisätiloissa erot muuhun mallistoon ovat hyvin vähäiset ja sähköversio erottautuu multimedianäytön pielestä löytyvän e-painikkeen ja mittariston osalta sisarmalleistaan.
Tekniikka pinnan alla on tuttua PSA-konsernin muista tuotteista. 100 kW tehon tarjoava sähkömoottori on etuakselilla ja 50 kWh akusto on sijoitettu ohjaamon alle. Voimalinja tarjoaa malliston ripeimmät kyydit, ja sähkömoottorin tarjoamaan vaivattomuuteen ei voi olla ihastumatta. Etenkin tässä kokoluokassa viiveetön vaste kuljettajan käskyihin ja katkoton veto ovat ihastuttavia piirteitä. Sähköauton parhaat puolet korostuvat pienissä autoissa ja kaupunkiliikenteessä.
Sähköistä toimintamatkaa WLTP-syklin mukaisesti Corsalle ilmoitetaan yli 300 kilometriä, mutta talvisella kelillä ja etenkin pätkittäisessä ajossa todellinen lukema optimisesti on noin 200 kilometriä. Toki arkipäiväisessä elämässä, etenkin kotilatausaseman kanssa, tälläkään ei juuri ole merkitystä, mutta pitempien matkojen kannalta talvikelien vaatiman lämmityksen vaatima energia on hyvä tiedostaa.
Itse lataamisen osalta Opel tarjoaa varsin mukavat eväät. Suomen markkinoille tulevat autot on varustettu 11 kW tehoisella kolmivaiheisella AC-laturilla, jonka turvin akusto täyttyy noin viidessä tunnissa. Opel tukee konsernisisarien tapaan myös CCS-standardin mukaista pikalatausta 100 kW tehoon saakka. Näin ainakin teoriassa. Koeajon aikana saavutimme parhaimmillaankin ajon jälkeen noin 60 kW lataustehon, vasta reilun laturilla oleskelun jälkeen varauksen ollessa noin 50 % tasolla. Todennäköisesti akun lämmityksellä päästäisiin jo huomattavasti parempiin lataustehoihin.
Suorituskykynsä lisäksi Corsa-e on malliston lippulaiva myös hintansa osalta. Tämä nousee mallin menestyksen suurimmaksi haasteeksi. Monesti tämän kokoluokan pikkuautot kuitenkin hankitaan edelleen hinta edellä ja esimerkiksi Opelin tapauksessa sähköversion hinnalla saa kaksi hinnat alkaen -mallia Corsan valikoimasta. Sillä hintaerolla saa jo hetkeksi polttoainerahaakin. Lisäksi kilpailu kiristyy kovaa vauhtia ja samalla rahalla saa jo tiloiltaan isompia sähköautoja. Mutta jos hinta on toissijainen asia ja mukavuus sekä ympäristöystävällisyys ajavat sen edelle, on sähkö-Corsa mielenkiintoinen vaihtoehto luokassaan.
Opel Corsa-e on koeajossa Teknavin tv-kauden toisessa jaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntaina 28.3. klo 22.35 MTV3-kanavalla.
MIKÄ Corsan sähköversio.
KENELLE Kompaktin sähköauton haluavalle.
AJETTAVUUS Corsa edustaa perinteistä pikkuautoluokkaa ulkomittojensa osalta. Tämän ei kuitenkaan kannata antaa hämätä, sillä ratin takana pientä kokoa ei huomaa. Auto on toki näppärä pyöriteltävä, mutta pärjää hienosti myös maantienopeuksissa. Sähköversion massan huomaa lähinnä isommissa epätasaisuuksissa, joissa kori tekee varsin isoja liikkeitä, mutta epämiellyttävää pintakovuutta alustassa ei ole. Ohjaus on tehostettu varsin kevyeksi, mutta se tarjoaa silti luonnollisen tuntuman.
SUORITUSKYKY Viivalta lähdettäessä Corsa-e on malliston ylivoimainen kuningas. Sähkömoottorin välitön vääntö ja katkoton veto saavat pikkuauton ampaisemaan liikkeelle ripeästä ja vaivattomasti aina kuljettajan niin halutessa. Kaasupolkimen vasteeseen voi vaikuttaa ajotilojen kautta ja taloudellisuutta korostava Eco-asetus tarjoaa arkiajoa ajatellen mukavimman ja rauhallisen vasteen. Kokonaisuutena Corsa-e tarjoaa kaikkiin arkipäivän tilanteiseen vaivattoman suorituskyvyn.
TILAT Nelimetriset pikkuautot tarjoavat etenkin ohjaamon osalta erittäin tyylikkäitä vaihtoehtoja. Kuljettajan paikalla saa hyvän ajoasennon ja ergonomia on pääasiassa kohdallaan. Kosketusnäyttö on hieman erikoisessa kulmassa varsin jyrkästi kallistettuna ja se jää turhan kauas. Takapenkillä mahtuu istumaan noin 180 senttisen kuljettajan takana toinen saman mittainen, mutta polvet ovat kiinni etuistuimessa ja hiukset viistävät kattoa. Tavaratila on selkeän muotoinen, mutta nostokynnys on valitettavan korkea.
MALLISTO Corsan keulalle on tarjolla lippulaivan paikkaa pitävän sähköversion lisäksi kolme bensaversiota sekä yksi diesel. Pienin bensamalli ja diesel ovat tarjolla vain manuaalina, keskimmäinen bensa manuaalin lisäksi automaattina ja tehokkain bensa on aina automaatti. Edullisin City-varustelu on tarjolla vain pienemmin bensa yhteyteen. Tämän yläpuolelta löytyvät Comfort, Edition, Innovation Plus ja urheilullisuutta korostava GS Line. Diesel ja keskimmäinen bensa on tarjolla kaikilla varusteluilla, ja tehokkain bensa on aina GS Line. Sähköversio on tarjolla Comfort ja Innovation Plus -varusteluilla. Sähköversion Comfort pitää sisällään muun muassa 7-tuumaisen mittaristonäytön, 7-tuumaisen multimedianäytön, avaimettoman käytön, nahkaverhoillun ja lämmitetyn ohjauspyörän, automaatti-ilmastoinnin ja vakionopeudensäätimen.
Opel Corsa-e
Kestomagnetoitu synkronimoottori
Teho 100 kW (136 hv)
Vääntö 260 Nm
Vaihteisto Kiinteä välitys
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 8,1 s
Huippunopeus 150 km/h
Akkukapasiteetti 50,0 kWh (käytettävissä 45,0 kWh)
Lataus AC Type 2 11 kW (3×16 A), DC CCS 100 kW
EU-kulutus 17,0 kWh/100 km
Toimintamatka 337 km
CO2-päästöt 0 g/km
Mitat Pituus 4 060 mm, leveys 1 745 mm, korkeus 1 433 mm, akseliväli 2 538 mm
Omamassa 1 530 kg
Perävaunumassa jarruin Ei sallittu kg
Tavaratila 267-1 039 l
Kuvat: Mikko Autio
Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa! Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.