Koeajossa Mini John Cooper Works – lisäpotkua vailla

Minin mausteisin versio tottelee tuttuun tyyliin nimeä John Cooper Works. Auto tarjoaa vaivattoman suorituskyvyn, mutta hieman rajumpi olemus ei olisi haitaksi.

Tykkäsimme

Moottorin luonteesta

Ajettavuudesta

Emme tykänneet

Vaihteiston odottelusta nopeissa tilanteissa

Hinta alkaen 44 489 €
Koeajoauto 50 775 €

Minin mallistosta löytyy nykyään monenlaisia korimalleja, mutta lähimpänä alkuperäistä on luonnollisesti klassinen kolmiovinen hatchback. Vaikka vuosien saatossa on tapahtunut kasvua, on se edelleen selkeästi alle nelimetrisenä pieni auto nykypäivän liikenteessä.

Malliston tehokkain peli kulkee nimellä John Cooper Works. Viimeisimmässä uudistuksessa moottori on ominaisuuksiltaan säilynyt ennallaan, eli tehoa on tarjolla 170 kW. Erittäin laajalla kierrosalueella käytössä oleva vääntö tekee etenemisestä vaivatonta kaikissa arkisissa tilanteissa ja mukavuutta parantaa myös 6-portaisen vaihteiston päivittäminen pari lisäpykälää omaavaan. Kokonaisuudessaan voimalinja on hyvin nöyrä ja tarjoaa vaivattoman suorituskyvyn, mutta malliston huippuversiossa voisi olla hieman enemmän potkua.

Pienen koon myötä Mini on näppärä kulkupeli kaupunkiliikenteeseen. Se ei kuitenkaan vierasta isompiakaan teitä ja eteneminen on etenkin tällä voimanlähteellä vaivatonta myös moottoritienopeuksissa. Parhaimmillaan Mini on kuitenkin mutkaisilla kantateillä, missä auton tarkka ajettavuus pääsee oikeuksiinsa. Alusta toimii täsmällisesti ja napakasta luonteestaan huolimatta mukana ei ole turhaa pintakovuutta.

Mini John Cooper Works on hauska pikkuauto. Se tarjoaa ripeät kyydit ja tasapainoisen ajettavuuden. Kokonaisuus toimii sinänsä hyvin, eikä mikään osa-alue aiheuta suurta hamistusta. JCW-logo tuo kuitenkin omat odotuksensa, ja niihin nähden auto kaipaisi hieman lisää särmää. Esimerkiksi pieni lisäpotku konehuoneen puolelle ja lisäisi eroa muuhun Mini-mallistoon. Nyt JCW ei juurikaan tarjoa lisäfiilistä Cooper S:ään verrattuna.

Mini John Cooper Works on Risto Virtasen testissä Teknavin 18. tv-kauden kolmannessa jaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntaina 6.10. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Perinteinen kolmiovinen Mini tehokkaimmalla voimalnjalla.

KENELLE Pirteää ja persoonallista pikkuautoa kaipaavalle.

AJETTAVUUS Mini on vuosien saatossa kasvanut, minkä myötä auton ajettavuus ei ole enää aivan niin mikroautomainen kuin edellisissä sukupolvissa. Mini on kuitenkin edelleen erittäin näppärä ja tarkka ajaa ja kokonaisuutta voisi kuvailla sanalla vaivaton. Alusta on napakka, mutta ei kuitenkaan liian kova.

SUORITUSKYKY 2,0-litrainen bensaturbo liikuttaa pientä autoa vaivattomasti. Moottori on luonteeltaan todella nöyrä ja miellyttävä arkiajossa. Nykypäivän mittakaavalla suorituskyky ei kuitenkaan ole mitenkään erityisen ripeä. Voimalinjan osalta vaihteiston toivoisi toimivan hieman nopeammin. Nyt vaihtoja seuraa pieni kyykkääminen kiihtyvyydessä.

TILAT Ohjaamossa on auton koko huomioiden yllättävän avara tunnelma. Kuljettajan paikalta löytyy riittävät säätövarat ja istuin tarjoaa riittävän tuen hieman vauhdikkaampaankin etenemiseen. Takaistuimet soveltuvat lähinnä lasten käyttöön. Selkänojat kaadettuna mukaan mahtuu kahden ihmiset tavarat hieman pidemmällekin reissulle.

MALLISTO Kolmiovisen Minin keulalle on tarjolla kolme eri tehoista bensaa polttavaa voimanlähdettä (100 kW (136 hv), 141 kW (192 hv) ja 170 kW (231 hv) ja nykyään myös täyssähköinen versio. Auton personointiin löytyy varustelistalta paljon mahdollisuuksia.

Mini John Cooper Works
Polttomoottori
1 998 cm3, R4 turbo
Teho 170 kW (231 hv) / 5 200-6 200 r/min
Vääntö 320 Nm / 1 450-4 800 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 6,1 s
Huippunopeus 246 km/h
EU-kulutus 7,0 l/100 km
CO2-päästöt 158 g/km
Mitat Pituus 3 874 mm, leveys 1 727 mm, korkeus 1 414 mm, akseliväli 2 495 mm
Omamassa 1 340 kg
Perävaunumassa jarruin Ei sallittu
Tavaratila 211-731 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue lisää:
Paljon onnea 60-vuotias Mini – tässä kattava katsaus historiaan
Sähköä ilmassa – Mini esitteli täyssähköversion ja isomman akun lataushybridiin
Koeajossa ladattava metsien mies
Koeajo: Mini Cabrio kiteyttää avoautoilun parhaat puolet – luvassa rentouttavaa fiilistelyä​​​​​​​

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.