Koeajossa Ford Kuga Hybrid AWD – hybridi, neliveto ja hyvät varusteet

Nykyinen Ford Kuga on tarjolla perinteisten polttomoottoreiden ja ladattavan hybridin lisäksi nyt myös täyshybridinä. Ja mielenkiintoiseksi tämän mallin tekee neliveto.

Tykkäsimme

Emme tykänneet

  • Alustan pintakovuudesta
  • Ohjauksen keskialueesta
  • Jousimaisesta jarrutuntumasta

Hinta alkaen 38 584 €
Koeajoauto 46 327 €

Kuga on kuulunut Fordin mallistoon vuodesta 2008. Katumaasturitrendin myötä se on noussut yhdeksi merkin tärkeimmistä malleista, eikä mallin vastuuta ainakaan vähennä Fordin keväinen tiedotus perinteisen perheauto Mondeon tuotannon lopettamisesta.

Kugan kolmas sukupolvi esiteltiin alkuvuodesta 2019 ja mallia saatiin odotella Suomen markkinoille alkuvuoteen 2020 saakka. Markkinan aloituksessa kärkenä oli ladattava hybridi, joka on tarjolla vain etuvetoisena. Katumaasturien markkinassa nelivedoille on kuitenkin kysyntää ja tähän Ford heittää nyt uuden vaihtoehdon tuomalla tarjolle nelivetoisen täyshybridin.

Voimalinja on perustaltaan tuttu Kugan lataushybridistä, mutta akkukapasiteetti ja kokonaisteho ovat pienemmät. Fordin hybrideissähän ei ole perinteistä vaihteistoa, vaan voima välitetään valmistajan patentoiman hybridivoimansiirron kautta eteenpäin. Ajotuntumaltaan tämä sähkömoottorista, voimanjakoyksiköstä sekä generaattorista koostuva kokonaisuus muistuttaa portaattomia vaihteistoja. 

Sähkömoottorin ja polttomoottorin yhteistoiminta on täysin saumatonta. Auto liikkuu kuminauhamaisesti, mikä takaa hyvän mukavuuden voimansiirron osalta etenkin pysähtelevässä kaupunkiliikenteessä. Valitettavasti epämiellyttävän jousimainen jarrutuntuma ja herkkä reagointi polkimen liikkeisiin tekee pehmeistä pysähtymisistä suorastaan haastavia.

Vastaavien voimansiirtoratkaisujen ongelmana on monesti pidetty helposti epämiellyttävän korkealla nousevaa polttomoottorin kierroslukua, mutta Fordin tapauksessa riittävän tehokas sähkömoottori mahdollistaa polttomoottorin kierrosluvun pysymisen arkisissa ajotilanteissa alhaisena. Polttomoottoria ei juurikaan kuule sisällä rajuimpia kiihdytyksiä lukuun ottamatta.

Sulava voimalinja on taloudellisuutensa osalta normaalilla tasolla. Hybridi ei ole taikasana, joka laskisi kulutusta hämmästyttävälle tasolle. Koeajon aikana sekalaisessa ajossa kulutus pyöri noin 7,5 l/100 km lukemissa, mitä voi pitää normaalina nelivetoiselle keskikokoiselle katumaasturille, mutta lukema jää valitettavan kauas WLTP-syklin ilmoitetuista arvoista. Lataushybridillä toki pääsee helposti tällaisten lukemien alapuolelle kunhan autoa muistaa ladata, mutta Kugan tapauksessa se vaatii nelivedosta luopumista.

Valitettavasti ajokokemus kokonaisuudessaan ei yllä voimalinjan vaivattomuuden ja hienostuneisuuden tasolle. Ohjaus on epämiellyttävän jousimainen ja tunnoton. Alusta puolestaan välittää turhankin tarkasti pinnan muodot ohjaamoon. Mukavampi säätö sopisi auton luonteelle paremmin.

Voimalinjan lisäksi Kugan vahvuuksia ovat tilat ja kattava varustelu. Kasvu edelliseen sukupolviin verrattuna tuntuu selvästi parantuneina sisätiloina ja varustelu on kiitettävällä tasolla jo hinnat alkaen -mallista lähtien. Muutamien yksityiskohtien hiomisella Kugan houkuttelevuus nousisi helposti huomattavasti korkeammalle.

Nelivetoinen Ford Kuga Hybrid on koeajossa Teknavin tv-kauden kolmannessa jaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntaina 4.4. MTV3-kanavalla klo 22.30.

MIKÄ Kugan nelivetoinen hybridi hyvin varusteluna.

KENELLE Vaivatonta hybridimaasturia haluavalle.

AJETTAVUUS Ford edusti pitkään ajettavuudeltaan perheautoluokan hauskinta päätä, mutta nykyään mallit eivät enää erotu ensimmäisen sukupolven Kugan tavoin kilpailijoistaan. Ohjaus on melko tunnoton etenkin keskialueelta ja palautus on valitettavan jousimainen. Tämä tekee etenkin moottoritienopeuksissa suoraa ajamisesta helposti epämiellyttävän epävakaata. Alusta puolestaan on nypyttävä ja turhan jämäkkä auton luonne huomioiden, vaikka vauhdin kasvaessa tilanne hieman paraneekin. Kuga kyllä tottelee kuljettajan käskyjä terävästi, mutta kokonaisuudessaan etäinen tuntuma ei rohkaise ajeluun eikä tarjoa erityistä nautintoa ratin takana.

SUORITUSKYKY Voimalinja on hyvin tasalla tehtävistään ja reagointi kuljettajan pyyntöihin on käytännössä viiveetöntä. Portaattomuuden ansiosta kiihtyvyys tuntuu lukuja verkkaisemmalta, mutta todellisuudessa auto kuitenkin liikkuu vaivattomasti kaikissa arkipäiväisissä tilanteissa. Talvea ajatellen nelivetoisuus tuo merkittävän parannuksen käytettävyyteen esimerkiksi etuvetoiseen lataushybridiin verrattuna.

TILAT Kolmannen sukupolven Kuga on kasvanut merkittävästi edeltäjäänsä verrattuna ja tämä näkyy sekä mitoissa että tiloissa. Kuljettajan paikalla voisi olla hieman laajemmat säätövarat etenkin istuimen korkeussäädön suhteen. Myös istuimen sivuttaistuki etenkin istuinosan osalta jää turhan laimeaksi. Takapenkillä on hyvin tilaa, mutta sielläkin istuin voisi tarjota edes hieman sivuttaistukea laitapaikoilla. Tavaratilaa on kiitettävästi ja kiskoilla liikkuva takapenkki tuo säätövaraa takapenkin ollessa käytössä.

MALLISTO Hybridivoimalinjojen lisäksi Kuga on tarjolla yhdellä bensakoneella (110 kW (150 hv)) sekä kahdella dieselillä (88 kW (120 hv) ja 140 kW (190 hv). Näistä bensa ja pienempi diesel ovat aina etuvetoisia ja bensa koko malliston ainoa manuaalivaihteistolla tarjottava malli. Nämä ovat tarjolla vain Titanium-varustelulla. Jo tällä tasolla autosta löytyvät muun muassa automaatti-ilmastointi, vakionopeudensäädin, avaimeton käyttö, digitaalinen mittaristo, 8-tuumainen multimediajärjestelmän näyttö navigointijärjestelmällä. törmäyksenestoavustin, kaistavahti, lämmitettävä tuulilasi, pysäköintitutkat ja peruutuskamera. Titaniumin yläpuolelta löytyvät urheilullisuutta korostava ST-Line ja lippulaivana ylellisesti varusteltu Vignale. Titaniumista ja ST-Linesta on myös X-versiot, joiden varustelu ja hinta nousee lähelle Vignale-mallia. Lippulaivan tunnistaa aina ulkopuolen kromisomisteista sekä lokasuojien ja takaluukun Vignale-tekstistä. Sisältä löytyy nahkaverhoilua, kuljettajan sähkösäätöinen istuin muistipaikoilla, B&O:n äänentoisto ja HUD-näyttö. Lisävarustelistalle on jätetty turvallisuutta parantavat varusteet kuten aktiivinen vakionopeudensäädin, kuljettajan vireystason valvontajärjestelmä, kuolleen kulman varoitin ja laajempi kamerajärjestelmä, jotka löytyvät Driver Assistance Pack -varustepakettina noin 1 500 euron hintaan.

Ford Kuga 2,5 Hybrid AWD Vignale
Polttomoottori 2 488 cm3, R4
Teho 112 kW (152 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 200 Nm / 4 500 r/min
Sähkömoottori
Teho 92 kW (125 hv)
Vääntö Ei ilmoitettu
Yhteisteho 140 kW (190 hv)
Yhteisvääntö Ei ilmoitettu
Akkukapasiteetti 1,1 kWh
Vaihteisto Portaaton hybridivaihteisto
Vetotapa Neliveto
0–100 km/h 9,1 s
Huippunopeus 196 km/h
EU-kulutus 5,6 l/100 km
CO2-päästöt 129 g/km
Mitat Pituus 4 629 mm, leveys 1 883 mm, korkeus 1 680 mm, akseliväli 2 710 mm
Omamassa 1 773 kg
Perävaunumassa jarruin 1 500 kg
Tavaratila 475–1 534 l

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa! Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.