Koeajossa E-sarjan puuttuva palanen – tyylikäs Cabriolet viimeistelee malliston

Mercedeksen E-sarjan mallisto on nyt valmis. Tarjolla on viisi eri korimallia, ja pääsimme kokeilemaan uusinta lisäystä Keski-Euroopan paahteessa.

Tykkäsimme

Tyylikkyydestä

Tiloista

Ohjaamon suojaisuudesta

Emme tykänneet

Istuintuuletuksen tehosta

Ilmajousituksen toiminta varauksin

Suomeen syksyllä
Hinta alkaen 65 312 € (E 220 d Cabriolet)
Koeajoauto alkaen 80 444 €

Mercedes-Benz esitteli uuden E-sarjalaisen alkuvuodesta 2016 ja mallistoa on täydennetty kuluvan reilun vuoden aikana. Viimeisenä mukaan liittyy nautiskelijan valinnaksi hyvin soveltuva Cabriolet, joka tarjoaa E-sarjan hyvien puolien lisäksi mahdollisuuden nautiskella kivoista kesäkeleistä ilman kattoa.

E-sarjan Cabriolet noudattelee muotoilullisesti Coupéssa nähtyä tyyliä. Etenkin kyljen linjat ovat hyvin puhtaat ilman sedanissa ja farmariversioissa löytyvää terävää kylkipokkausta. Katto kiinni auton profiili on pyritty säilyttämään mahdollisimman lähellä Coupén linjoja ja siinä on onnistuttu varsin hyvin. Katto kaartuu sopivan loivasti taakse, eikä perä näytä korostuneen raskaalta katto kiinni. Tilanne paranee entisestään katto auki. Mittasuhteet ovat sanalla sanoen tyylikkäät.

Helteisessä Keski-Euroopassa E Cabriolet pääsi osoittamaan parhaat puolensa. Katto avautuu ja sulkeutuu täysin sähköisesti noin 50 km/h nopeuteen saakka noin 20 sekunnissa. Lämmin ilmavirta tavoittaa matkustajat ikkunat alhaalla ajettaessa lempeästi pyörteillen, mutta halutessaan tuulilasin ylälaidan ja perinteisen takaniskatukien takaa nousevien ilmanohjainten (Aircap) avulla ohjaamo on mahdollista eristää hämmästyttävän hyvin ilman pyörteilyiltä.

Jottei kuumassa auringonpaahteessa matkustamossa tulisi epämukavat oltavat tarjoaa Mercedes lisävarusteena autoihin lämpösäteilyä heijastavia nahkaverhoiluvaihtoehtoja. Sen tarkemmin tekniseen toteutukseen paneutumatta ero perinteiseen nahkaverhoiluun oli helposti todettavissa, sillä uutuuden verhoilu ei ollut polttavan kuuma edes suorassa auringonvalossa seistessään. Tämän lisäksi etupenkkiläisille tarjotaan mahdollisuutta viilentää oloaan penkkien tuuletuksella. Tuuletus jätti kylläkin hieman toivomisen varaa ja etenkin kolmiportaisen asteikon voimakkaimmalla asetuksella tuuletus voisi olla tehokkaampikin. Viileämpiä oloja ajatellen tarjolla on myös etupenkkiläisten niska- ja hartiaseudulle lämmintä ilmaa puhaltava Airscarf-järjestelmä.

Lähinnä kokeilumielessä katto kiinni ajettaessa auton hiljaisuus tekee vaikutuksen. Valmistaja lupaa auton olevan yksi luokkansa hiljaisimmista, eikä sitä lyhyen kokeilun perusteella uskalla epäillä. Myös lämmöneristävyys on nykyisissä kangaskatoissa vähintään kiinteiden ratkaisujen tasolla, joten talvikelejä ei ole tarvetta pelätä.

Cabriolet kruunaa E-sarjan laajan malliston. Se tarjoaa parhaan vaihtoehdon nautiskelijalle ilman merkittäviä kompromisseja. Kuljettajan paikalta arvioituna tämä voisi olla vaihtoehto jopa S-sarjan Cabrioletille, jonka isoimmaksi valttikortiksi jää loputtoman voimantunteen tarjoavat V8-moottorit.

MIKÄ E-sarjan malliston viimeinen palanen.

KENELLE Laatutietoiselle nautiskelijalla.

AJETTAVUUS E-sarjan peruspalikat on todettu useaan otteeseen toimiviksi, eikä Cabriolet tee tähän poikkeusta. Auto on mukava, mutta silti näppärä ja täsmällinen ajettava myös nopeuden noustessa. Valinnaisen ilmajousituksen myötä auto ei kallistele ja isot epätasaisuudet ylittyvät hienostuneesti. Poikittaissaumat kuitenkin aiheuttavat lievän tärähdyksen koriin, mikä ei sovi kokonaisuuteen. Lenkki teräsjousitetulla ja säädettävällä iskunvaimennuksella (Dynamic Body Control) varustetulla autolla korjaa tilanteen, eikä ilmajousitukselle tämän jälkeen tunnu olevan mitään tarvetta.

SUORITUSKYKY Uusi 2,0-litrainen bensaturbo tarjoaa 245 hevosvoiman lisäksi laajalla alueella kiitettävän 370 newtonmetrin väännön. Kun voima välitetään hienostuneen 9-portaisen automaatin kautta, on suorituskyky erittäin eleetöntä ja eteneminen tuntuu jopa lukuja rauhallisemmalta. E 300 tarjoaa kaikkiin ajotilanteisiin riittävät voimavarat. Tarvittaessa auto myös liikahtaa varsin ripeästi, mutta kierrosluvun nousun myötä ympäristöön kantautuva karkeahko ääni ei sovi muuten kovin hienostuneeseen kokonaisuuteen.

TILAT Kuljettajan paikka on tuttu muista E-sarjalaisista. Palikat ovat hyvin kohdallaan. Avonaisena ajettaessa ohjaamon suojaisuus tekee vaikutuksen. Edes ilman ilmanohjaimia etupenkkiläisten ympärillä ei juurikaan ole pyörteilyä ennen maantienopeuksia. Ilmanohjainten kanssa matka taittuu vaivattomasti myös moottoritienopeuksilla. Takana mahtuu istumaan noin 180 senttisen takana toinen saman mittainen, mutta siellä ajoviima tuntuu jo selvästi. Tavaratilaa jää myös katto auki käytännölliset 310 litraa ja katon suojuksen alle mahtuu esimerkiksi kaksi lentolaukkua. Pitempien esineiden varalta tarjolla on myös läpilastausmahdollisuus.

MALLISTO Cabriolet tulee tarjolle koeajetun moottorin lisäksi pienemmällä 2,0-litraisella benskoneella (E 200, 184 hv), 2,0-litraisella dieselillä (E 220 d, 194 hv), 3,0-litraisella V6-dieselillä (E 350 d, 258 hv) sekä 3,0-litraisella V6-bensakoneella (E 400, 333 hv). Kaikkien parina toimii 9-portainen automaattivaihteisto ja molemmat V6:t ovat myös aina nelivetoisia. Cabriolet on siis tällä hetkellä koko E-malliston ainoa versio, jonka yhteydessä V6-diesel on saatavana nelivetoisena.

Mercedes-Benz E 300 Cabriolet
Polttomoottori
1 991 cm3, R4 turbo
Teho 180 kW (245 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 370 Nm / 1 400-4 000 r/min
Vaihteisto 9-vaihteinen automaatti
Vetotapa Takaveto
0-100 km/h 6,6 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 6,8 l/100 km
CO2-päästöt 157 g/km
Mitat Pituus 4 826 mm, leveys 1 860 mm, korkeus 1 428 mm, akseliväli 2 873 mm
Omamassa 1 780 kg
Tavaratila 310-385 l (katto auki ja kiinni)

Kuvat: Mikko Autio

Lue lisää Mercedeksen nykyisestä E-sarjalaisesta:
Mercedeskö muka pappa-auto? E-sarjalainen yksi viileimmistä autoista tällä hetkellä
Kotimaan ensituntumat E-sarjasta – mukavuus kohdallaan
Koeajossa Mercedeksen uusin taidonnäyte – vakuuttaa ilman tuhtia varusteluakin​​​​​​​
Sama auto, kaksi eri maailmaa – Mercedes muuttaa luonnettaan varustelun myötä​​​​​​​
Mercedeksen S-luokka joutui teknisen kehityksen uhriksi​​​​​​​
Mersun iso farkku viimein Suomeen​​​​​​​
Elämä voi olla helppoa ja mukavaa – koeajossa Mercedeksen upouusi E-sarjan farmari​​​​​​​
Mercedes mukaan miss maastomeikkikisaan​​​​​​​

Lue lisää avoautoilusta:
Katto pois ja menoksi – avoautokausi on alkanut​​​​​​​