Koeajossa BMW X4 M Competition – kohokohtana upea moottori, joka kannustaa odottamaan tulevaa

BMW:n M-sarjalaisten tuoreimmat laajennukset ovat katumaastureita. X4 M tarjoilee upean voimalinjan ja yllättävän maukkaan ajettavuuden, mutta toiveet paremmasta nousevat nopeasti pintaan.

Tykkäsimme

Voimalinjasta

Ajettavuudesta

Emme tykänneet

Auton fyysisestä koosta

Hinta alkaen 167 958 €
Koeajoauto 178 678 €

BMW on monien muiden valmistajien tavoin panostanut paljon katumaasturimarkkinoihin. Valmistaja oli myös ensimmäisenä luomassa niin sanottua coupé-katumaasturien autoluokkaa vuonna 2008 X6-mallilla, josta nähtiin myös M-versio vuotta perusmallia myöhemmin. Vuonna 2014 BMW:n matalakattoisten katumaasturien mallisto laajeni pari numeroa pienemmällä X4:llä. Tämän version lippulaivamalliksi jäi niin sanotusti vain puolikas M-malli X4 M40i. Nämä ovat saaneet M-kirjaimen mallinimeen lähinnä markkinoinnillisista syistä, eli ne ovat perusmalliston tehokkaimpia versioita.

Toinen sukupolvi nähtiin vuonna 2018 ja nyt oli aika antaa myös X4:lle kunnollinen M-käsittely. Pellin alta löytyy M-osaston uuden sukupolven 3,0-litrainen rivikuutonen. Kahdella turbolla varustetusta moottorista tulee tarjolle kaksi tehoversio, 353 ja 375 kW, joista tehokkaampi kantaa lisänimeä Competition. Ensimmäinen X4 M on varustettu M5:n tapaan 8-portaisella automaattivaihteistolla ja takavetopainotteisella M xDrive -nelivetojärjestelmällä. Etupyörät auttavat etenemisessä vain tarpeen tullen ja leikkisämpää ajelua varten myös X4 M:n valikoista löytyy takapainotteisuutta korostava 4WD Sport -asetus. M5:n tapaan autoa ei kuitenkaan voi kytkeä täysin takavetoiseksi.

Ulkoisesti autosta löytyy kaikki nykyisille M-sarjalaisille tutut piirteet. Vakiota kulmikkaammat ja isommat ilmanottoautot keulassa ja X4 M -logo munuaismaskissa. Siniset jarrusatulat on varustettu isoilla M-logoilla ja etulokasuojien takaosasta löytyviä poistoilma-aukkoja koristavat jälleen X4 M -logot. Takaosasta löytyy M-sarjalaisille tuttuun tapaan neljä pyöreää pakoputken päätä ja X4 M Competition -logo. Sama logo on vastassa heti ovea avatessa kynnyslistassa. Mallimerkintöjä tai M-logoja löytyy ohjauspyörästä, mittaristosta, istuimista, keskikonsolin alalaidasta ja vaihteenvalitsimesta. Kenellekään ei siis jää epäselväksi, minkälaisella autolla nyt ollaan liikkeellä. Ohjaamossa on BMW:lle ominaiseen tapaan hyvin laadukas yleistunnelma.

Punaisen käynnistyspainikkeen painaminen herättää miellyttävästi murahtavan rivikuutosen. Ääni vaimenee tyhjäkäynnillä nopeasti hyvin hillityksi. Oletusarvoisesti moottori on taloudellisuutta korostavalla Efficient-asetuksella ja alusta sekä ohjaus Comfort-tilassa. Jokaista näitä ominaisuutta voi säätää erikseen keskikonsolista löytyvistä painikkeista oletustilan lisäksi Sport ja Sport Plus -tilaan. Vaihteistolle löytyy niin ikään kolme asetusta vaihtonopeudelle. Näiden lisäksi Competition-mallissa on vakiona säädettävä putkisto, jolle löytyy myös oma painikkeensa. Omien mieltymysten mukaan pystyy tekemään myös kaksi esiasetusta, joissa voi vaikuttaa edellämainittujen ominaisuuksien lisäksi luistoneston ja ajonvakautusjärjestelmän rajoittavuuteen sekä nelivetojärjestelmän toimintaan. Näiden asetusten pikavalinnat löytyvät ohjauspyörästä punaisina M1 ja M2-painikkeina. Tämä säätömahdollisuuksien määrä kuvaa hyvin nykyautoja; ratin taakse hyppäämisen jälkeen autossa saa kulutettua hetken jos toisenkin pelkästään auton asetuksiin tutustumiseen ja itselleen mieleiseksi säätämiseen.

Ensimetreiltä lähtien X4 M yllättää sivistyneisyydellään. Alustassa on jämäkkä ote, mutta se ei ole liioitellun kova parhaiten kadulle sopivalla pehmeimmällä asetuksella. Moottori toimii hienostuneesti ja kone vääntää valittamatta lähes tyhjäkäyntikierroksilta. Vaihteisto hoitaa tehtävänsä huomaamatta ja pitää omalta osaltaan huolen, ettei kierrosluku pääse nousemaan. Rauhallisessa perusajossa X4 M ei anna minkäänlaisia viitteitä sen piilevistä ominaisuuksista.

Säädöistä keskimmäisenä oleva Sport on etenkin moottorin ja vaihteiston osalta miellyttävä kompromissi hieman intensiivisempään nautiskeluun. Vaihteisto pitää pykälää tai kahta pienempää vaihdetta sisällä, minkä myötä reagointi kaasun painalluksiin terävöityy ja ohjaamoon alkaa kantautua myös hieman kuutoskoneen sulosointuja. Hyvällä pinnalla alustan Sport ja Sport Plus -asetukset tuovat menoon lisäannoksen jämäkkyyttä menemättä liiallisuuksiin, mutta ohjauksen asetuksista parhaalta kaikissa tilanteissa tuntuu Comfort. Ohjauksessa on keskialueella havaittavissa pientä tahmeutta ja Sport ja Sport Plus -asetuksilla ohjauksen vaste kasvaa teennäisen voimakkaaksi eikä tuntuma parane asetuksia muuttamalla. Ilmeisesti jonkun mielestä jäykkä ohjaus tarkoittaa urheilullisuutta.

Rajuimmalla asetuksella moottorin ja vaihteiston toimintaa tulee jo brutaalia tyyliä. Moottori kiertää kohti punarajaa ahnaasti ja vaihteisto latoo isompaa pykälää tiskiin terävästi kuljettajan pyynnöstä nopeusmittarin heilahtaessa vaivatta vain Saksassa tai moottoriradoilla sallittuihin lukemiin. Erityisesti moottorin toiminta ihastuttaa kerta toisensa jälkeen; meno piristyy hymyn nostattavalla tavalla noin 5 000 minuuttikierroksen jälkeen ja samalla äänimaailmassa on kaunista kireyttä. Myös auton ajettavuus rataolosuhteissa herättää kunnioitusta, sillä yli 2 000 kilon omamassasta huolimatta X4 M taittuu tarkasti kuljettajan käskyjen mukaisesti. Rajojen löytäminen vaatii siis käyntiä moottoriradalla, mutta sellaiselle tuskin kovin moni X4 M elämänsä aikana eksyy.

BMW X4 M on ehdottomasti upea auto ja yksi uusi esimerkki siitä, mitä nykyaikaisella insinööritaidolla on mahdollista tehdä. Kyvykkäästä suoriutumisesta huolimatta korkea ja painava auto ei ole koskaan optimaalinen lähtökohta urheilullisen kokonaisuuden toteuttamiselle ja lopputulos vaatii aina kompromisseja. Tästä syystä X4 M:n ratin takana herää unelma tämän upean voimalinjan istuttamisesta sille paremmin sopivaan autoon. Voi vain kuvitella, kuinka upeasti tämä luonteikas voimanpesä liikuttaisi vaikka noin 400 kiloa kevyempää ja matalampaa autoa. Onneksi sama moottori nähdään kohta uuden M3:n keulalla.

Daytona 24h -kilpailun voittaja Jesse Krohn esittelee BMW X4 M Competitionion suorituskykyä Teknavin tv-kauden seitsemännessä jaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntaina 26.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ X4:n ensimmäinen oikea M-sarjalainen.

KENELLE Tehokasta ja yllättävän hauskaa coupé-katumaasturia etsivälle.

AJETTAVUUS BMW:n nykyiset X-sarjalaiset ovat perustaltaan miellyttävän mukavia eikä M-sarjalainen tuota pettymystä tämän suhteen. Alusta on jo perusasetuksellaan toki jämäkkä, mutta epämukava pintakovuus on onnistuneesti vältetty. Pienemmille teille siirryttäessä X4 M alkaa yllättää toden teolla. Auto ohjautuu tarkasti ja viiveettä. Nopeatkaan liikkeet eivät aiheuta turhaa kallistelua ja auton käytös säilyy äärirajoille saakka hyvin tasapainoisena. Pienellä kiusauksella ja nelivedon takavetopainotteisella Sport-asetuksella autosta paljastuu yliohjaava luonne, joka saa hymyn huulille ratin takana.

SUORITUSKYKY X4 M on rauhallisessa ajossa erittäin sivistynyt, mutta tarjoilee pyydettäessä myös vauhdikasta menoa. Hienosti jo alhaisilta kierroksilta vääntävä moottori piristyy kierrosten kohotessa ja huipputehon alueella meno on todella räväkkää. Moottori kiertää todella pirteästi aina rajoittimelle saakka. Vaihteisto toimii rauhallisessa ajossa pehmeästi ja vauhdikkaammin edetessä määrätietoisen terävästi. Neliveto ja aktiivinen takatasauspyörästön lukko huolehtivat tehon parhaasta mahdollisesta välittämisestä tiehen kaikissa oloissa.

TILAT BMW:n malliston keskikokoinen katumaasturipari, X3 ja X4, kasvoivat varsin reippaasti edellisessä malliuudistuksessa ja se näkyy sisätiloissa. Edessä on BMW:lle tuttuun tapaan hyvät säätövarat eri pituisille kuljettajille ja ergonomia on kaikin puolin kunnossa. Takapenkillä tilaa on edeltäjää enemmän ja myös noin 180 senttinen mahtuu matkustamaan siellä mukavasti. Tavaratilaa on tarjolla useimpiin tarpeisiin riittävästi, mutta maksimaalista lastausmäärää toki rajoittaa muotojen ehdoilla tehty viisto kattolinja.

MALLISTO Perusmallistosta löytyy kaksi tehoversiot 2,0-litraisesta bensaturbosta (135 ja 185 kW (184 ja 252 hv)), yksi 2,0-litrainen diesel (140 kW (190 hv)), kaksi tehoversiota kuusisylinterisestä 3,0-litraisesta dieselistä (195 ja 240 kW (265 ja 326 hv)) ja 3,0-litrainen bensaturbo (260 kW (354 hv)). Näistä tehokkaimmat ovat niin sanottuja M Performance -malleja ja ne tottelevat nimiä X4 xDrive M40d ja M40i. Kaikki on varustettu 8-portaisella automaattivaihteistolla ja nelivedolla. Perusmalliston hinnat alkavat X4 xDrive 20i -mallin 64 919 eurosta. M-malleja on nykytyyliin kaksi; X4 M ja X4 M Competition (353 ja 375 kW (480 ja 510 hv). Näistä jälkimmäinen on pienen lisätehon lisäksi aavistuksen kattavammin varusteltu. Premium-merkkien tapaan lisävarustelista on pitkä myös hinnaston huippumalleissa ja myös viimeisimpään saa ruksata lisävarustelistalta monenlaista pientä kuten aktiivisen vakionopeudensäätimen (1 530 €), avaimettoman lukituksen (1 025 €), tuulilasinäytön (1 871 €), lämmitettävän ohjauspyörän (439 €), pysäköintitutkat ja peruutuskameran (944 €) tai 360 asteen kamerajärjestelmän (1 790 €).

BMW X4 M Competition
Polttomoottori 2 993 cm3, R6 tuplaturbo
Teho 375 kW (510 hv) / 6 250 r/min
Vääntö 600 Nm / 2 600-5 950 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 4,1 s
Huippunopeus 285 km/h (M Driver’s Package)
EU-kulutus 11,3 l/100 km
CO2-päästöt 259 g/km
Mitat Pituus 4 758 mm, leveys 1 927 mm, korkeus 1 620 mm, akseliväli 2 864 mm
Omamassa 2 045 kg
Perävaunumassa jarruin 2 400 kg
Tavaratila 525-1 430 l

Kuvat: BMW

Lue myös:
Koeajossa BMW X3 xDrive30e – odotettu hybriditäydennys
Koeajossa historian ensimmäinen BMW X3 M Performance

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 19. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.