Koeajossa BMW iX3 – kompromissi sähkön vuoksi

BMW:n uuden sukupolven sähkövoimalinja istutettiin ensimmäisenä X3:n tuttuun koriin. Tämä tekee siirtymisen sähköautoiluun periaatteessa helpoksi, mutta itse tuote ei vakuuta täysin.

Tykkäsimme

Emme tykänneet

  • Tarjolla vain takavetoisena
  • Tilankäytön optimoinnin puutteesta
  • Akun lämmityksen puutteesta
  • Tunnottomasta ohjauksesta

Hinta alkaen 72 547 €
Koeajoauto 76 211 €

Autonvalmistajilla on kova paine tuoda sähköisiä versioita Euroopan markkinoille. Joskus jopa niin kova, että alkuperäisistä suunnitelmista ei pidetä kiinni. Näin on käynyt nyt BMW:llä, sillä iX3:n ei ollut alun perin edes tarkoitus tulla Euroopan markkinoilla, vaan sen oli tarkoitus jäädä vain Kiinan markkinoille. Tästä syystä iX3 myös valmistetaan Kiinassa.

Muiden valmistajien tuodessa markkinoille alusta lähtien sähköautoiksi suunniteltuja autoja tuntuu iX3 hieman vanhalta ja isolta kompromissilta. Ja myös BMW:llä on putkessa vielä tämän vuoden aikana tulossa markkinoille uusia sähköautomalleja. Tämä kielii hurjasta kiireestä saada sähköauto markkinoille, jotta valmistajan CO2-päästöt tämän vuoden osalta tarpeeksi alas.

iX3 rakentuu nimensä mukaisesti X3:n koriin. Kyseinen malli on esitelty jo vuonna 2017, joten mitään suuria uutuuksia se ei tämän suhteen tarjoa. Sähköversion erottaa muun muassa suljetusta maskista, sinisistä yksityiskohdista ja pakoputkien puuttumisesta. Myös sisätiloissa erot ovat minimalistisia. Pienet erot polttomoottorimalleihin voi nähdä myös vahvuutena uuden teknologian tuomisessa markkinoille. Näin myös uutta teknologiaa vierastavat saadaan kenties tutustumaan uuteen käyttövoimaan.

Uusi voimalinja

iX3:n mielenkiintoisin asia on valmistajan uuden sukupolven sähköinen voimalinja. Voimapaketti on pakattu huomattavasti aiempaa kompaktimmin. Uusi voimalinja eroaa yleisimmistä ratkaisuista eli se ei ole kestomagnetoitu, vaan vierasmagnetoitu tahtimoottori. Tämän ansiosta moottorin valmistuksessa ei ole esimerkiksi käytetty harvinaisia maametalleja, ja taloudellisuuden näkökulmasta vierasmagnetointi mahdollistaa paremman taloudellisuuden.

Akuston käytettävä kapasiteetti on 74 kWh. Valmistajan ilmoittama WLTP-syklin mukainen toimintamatka on yli 450 kilometriä, mutta etenkin talvikelillä todellinen matka jäi koeajon aikana noin 300 kilometrin paikkeille. Auto tarjoaa varsin normaaliin tapaan 11 kW:n kolmivaiheisen AC-latauksen ja 150 kW:n DC-latauksen. Valitettavasti autosta puuttuu akun lämmitys, eikä auto siis osaa tai edes pysty valmistelemaan akkua pikalatausta varten. Tämä näkyy talvella selvästi ilmoitettua heikompina tehoina. Lähes tyhjällä akulla suoraa moottoritieajon jälkeen pääsimme parhaimmillaan hieman vajaan 100 kW:n lataustehoihin. Myöskään auton ohjelmistoa ei ilmeisesti ole muutettu polttomoottoriversiosta, sillä navigointi ei osaa ehdottaa pysähdystä, eikä siis huomioi lataamiseen kuluvaa aikaa reittisuunnitelmaa laskiessaan.

Ajotuntumaltaan moottori on hienostunut ja tarjoilee voimaa tasaisesti. Eli kuten sähkömoottorilta osaa olettaa. Voimaa on sopivasti vaivattomaan liikkumiseen, mutta valitettavasti moottori löytyy vain taka-akselilta, eikä nelivetoista versiota ole edes tulossa tarjolle. Nelivetoisuus on varattu jo esitellylle iX:llä, joka on tulossa markkinoille tänä vuonna.

Voisi kuvitella, että takavetoinen BMW olisi hauska talvikelillä, mutta valitettavasti iloa ei ole tarjolla edes DSC Off -asennolla. BMW:n tapauksessa on totuttu siihen, että Off-asennolla vain kuljettaja vaikuttaa auton toimintaan, mutta iX3:n tapauksessa voimaa rajoitetaan selvästi eikä takapyörien sutimista tälläkään asennolla sallita. iX3 lienee ensimmäinen takavetoinen BMW, jota ei pystynyt suljetulla lumisella alueella kääntämään kaasulla ympäri, vaan kaasunpainallusta seuraa rauhallinen liikkeellelähtö ja aliohjautuminen.

BMW iX3 tuntuu hätäratkaisulta Euroopan markkinoille. Vaikka uusi sähkötekniikka vakuuttaa, on vaikea nähdä takavetoiselle katumaasturille suurta kysyntää Euroopan markkinoilla. Etenkin, kun kilpailijat tarjoavat nelivedon ja paremman suorituskyvyn samassa hintaluokassa.

BMW iX3 on Risto Virtasen testissä Teknavin tv-kauden päätösjaksossa, joka nähdään sunnuntaina 9.5. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ BMW:n uuden sukupolven sähkötekniikka vanhassa korissa.

KENELLE BMW:n sähköauton haluavalle.

AJETTAVUUS iX3:n ratissa huomio kiinnittyy massan myötä aavistuksen pompottavaan alustan toimintaan sekä kevyeen ja tunnottomaan ohjaukseen. Etenkin talvikelillä ohjauspyörän kautta on erittäin vaikea arvioida pidon määrää. Korkean omamassan lisäksi massan sijainnilla on varmasti vaikutusta näihin havaintoihin; auto on nimittäin varsin voimakkaasti takapainoinen ja painojakaumaksi kirjataan etu- ja taka-akselin suhteen 43:57.

SUORITUSKYKY BMW:n uuden sukupolven sähköinen voimalinja vakuuttaa. Se tarjoilee voimaa hienosti kaikissa arkisissa ajotilanteissa, mutta talvisissa olosuhteissa haasteeksi muodostuu vetopito. Luistonesto toimii kyllä hienostuneesti, mutta pehmeä liikkuminen ei juuri lämmitä, kun liikkeellelähtö on tuskastuttavan hidasta.

TILAT Kuljettajan paikalla ergonomia on hyvin kohdallaan ja ajoasennon saa hyväksi. BMW:n keskikokoluokkaan sijoittuva X3 tarjoaa myös muuten asialliset tilat, mutta takaistuimen lautamaisuus ei tarjoa kovin hyvää matkustusmukavuutta. Tavaratilaa asettuu polttomoottorisisarien ja hybridiversion väliin. Moottorin puuttumisesta vapautunutta tilaa keulapellin alla ei ole valitettavasta hyödynnetty mitenkään.

MALLISTO iX3 kulkee omana versionaan X3-malliston rinnalla. Se tulee tarjolle vain yhdellä akkuversiolla ja takavetoisena. Varustelu on varsin kattava jo vakiona pitäen sisällään esimerkiksi ajoavustimet, säätyvän iskunvaimennuksen, automaatti-ilmastoinnin, panoraamakaton, LED-ajovalot ja sähkösäätöiset etuistuimet. Charged Plus -paketti tuo noin 3 600 euron hintaan esimerkiksi HUD-näytön, adaptiiviset LED-ajovalot, 360-asteen kamerajärjestelmän, laminoidut etusivuikkunat, urheiluistumet ja paremman äänentoistojärjestelmän.

BMW iX3
Vierasmagnetoitu tahtikone
Yhteisteho 210 kW (286 hv)
Yhteisvääntö 400 Nm
Vaihteisto Kiinteä välitys
Vetotapa Takaveto
0–100 km/h 6,8 s
Huippunopeus 180 km/h
Akkukapasiteetti 80,0 kWh (käytettävä 74,0 kWh)
Lataus AC Type 2 11 kW (3×16 A), DC CCS 150 kW
EU-kulutus 18,6 kWh/100 km
Toimintamatka 458 km
CO2-päästöt 0 g/km
Mitat Pituus 4 734 mm, leveys 1 891 mm, korkeus 1 668 mm, akseliväli 2 864 mm
Omamassa 2 260 kg
Perävaunumassa jarruin 750 kg
Tavaratila 510–1 560 l

Kuvat: Teknavi

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa! Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.