Koeajossa Arctic Cat Alpha One 2019 – ketterä vuoristokelkka

Vuoristokelkat ovat kehittyneet ketteriksi kulkijoiksi. Koeajoimme Arctic Catin uutuusmallin eksoottisissa maisemissa Libanonin vuorilla.

Hinta alkaen 16 190 €

Vuoristokelkkojen myynti jatkaa kasvuaan, ja lumirikkailla alueilla syvänlumenkelkkailusta on tullut jo vapalaskuun verrattava harrastusmuoto. Arctic Cat haluaa nousta vuoristokelkkojen kuninkaaksi uudella Alpha One -mallillaan.

Viime vuosien trendinä on ollut selkeästi siirtyminen pidempiin kelkkamalleihin, joilla voi surffata syvässä lumessa ja edetä myös erittäin haastavissa olosuhteissa. Uusilta vuoristokelkkamalleilta odotetaan koko ajan parempaa suorituskykyä, ketteryyttä ja rinteennousukykyä. Telamatot eivät enää juurikaan pitene, ja nykyään kehitys on suuntautunut lumensiirto-ominaisuuksien parantamiseen. Telaston välissä voi pyöriä jopa kymmeniä kiloja lunta, mikä luonnollisesti heikentää suorituskykyä.

Arctic Cat lähestyy asiaa täysin uudesta kulmasta. Valmistaja esittelee uudessa Alpha One -mallissa yhdellä keskitetyllä liukurungolla sekä 15 tuumaa leveällä joustavalla telamatolla varustetun alustan. Kelkan perustana toimii uusi M-sarjan (Mountain) Ascender-nimellä kulkeva runko, jonka kehityksessä on keskitytty hallittavuuden kehittämiseen sekä painon vähentämiseen. Arctic Cat on asentanut rungon etuosaan kevyen jäähdyttimen, jonka luvataan estävän lumen ja jään kertymisen takatunneliin. Myös lumen liikkumiselle on paljon tilaa uuden Power Clay -telamaton ja rungon välissä. Parempaa etenemiskykyä on haettu myös lyhyillä ylityksillä ja loivalla telematon kohtauskulmalla. Minimalistinen ulkomuoto ei valehtele, sillä kelkan kuivapaino on vain 198 kiloa.

Yli kolmen kilometrin korkeuteen nouseva Libanonin vuoristo tarjosi oivalliset puitteet uutuuden vauhdikkaalle koeajolle. Kelkkaa liikuttaa Arctic Catin omaa tekoa oleva 800-kuutioinen ja 110 kW (150 hv) tuottava 2-sylinterinen moottori. Valmistaja ilmoittaa uuden C-TEC2 -moottorin olevan edeltäjäänsä taloudellisempi ja kuluttavan 30 prosenttia vähemmän öljyä. Uuden ruiskutustekniikan luvataan puolestaan tuottavan reilusti paremman väännön etenkin alakierroksilla.

Lupauksille löytyy myös katetta. Moottori reagoi nopeasti jo alhaisilla kierroksilla, ja vahva vääntö tekee ajamisesta vaivatonta. Kunnolla maisemat alkavat kuitenkin vaihtua vasta kierrosten noustessa yli 8 000 r/min lukemiin.

Miellyttävän suorituskyvyn lisäksi uutuuskelkka tuntuu kevyeltä. Uusissa Pro Climb 7 -suksissa on keskellä kääntymistä helpottava leikkaus, minkä lisäksi ne tarjoavat mahdollisuudeen säätää raidevälin leveyttä. Pystyohjauksen mahdollistama keveys käännöksissä ja valmiiksi kapeat astinlaudat auttavat tasapainopisteen löytämisessä ja vakauttavat menoa varsinkin sivurinneajossa. Keula ei käskemättä nosta suksia ilmaan tai muuta sivurinteessä kallistuskulmaa omasta tahdostaan. Foxin QS3 -sarjan ilmaiskunvaimennus on miellyttävä ajaa ja helposti säädettävissä myös ajohanskat kädessä.

Keskitetty liukurunko ja ajoalustan muotojen mukaan joustava telamatto ovat erittäin toimiva yhdistelmä. Alustan keskitetty painopiste yhdistettynä vuoristokelkan kapeaan keulaan tuovat ajossa mieleen ketterän enduropyörän. Alusta tarjoaa erinomaisessa suhteessa pitoa ja ketteryyttä, eikä se lupauksien mukaisesti kerää lunta mukaansa ylimääräiseksi painoksi. Koeajon perusteella Alpha One on erittäin varteenotettava uutuus vuoristokelkkamarkkinoilla.

Arctic Cat Alpha One on koeajossa Teknavin tv-kauden kolmannessa jaksossa, jonka ensiesitys nähdään maanantaina 8.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

Arctic Cat M 8000 154" Hardcore Alpha One
Moottori 764 cm3, 2-sylinterinen, 2-tahtinen
Teho noin 110 kW (150 hv)
Voimansiirto Variaattori
Polttoainetankki 43,9 l
Öljytilavuus 3,0 l
Mitat Pituus 3 360 mm, leveys 1 080 mm, raideleveys 902 mm, korkeus 1 270 mm, maton leveys / pituus 381 mm / 3 912 mm
Omapaino 198 kg

Teksti: Wille Rajala
Kuvat: Toni Öyry

Teknavin 17. tuotantokauden kolmas jakso esitetään maanantaina 8.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat ti 9.4. klo 14.00, to 11.4. klo 01.30, su 14.4. klo 13.00 ja ma 15.4. klo 10.50 MTV3-kanavalla.