3 sylinteriä ja huippunopeus yli 180 km/h – tällä pikkuautolla ei jää jalkoihin

Tämän Hyundai-mallin ehdottomasti tärkein pointti on uusi kolmisylinterinen yhden litran turbomoottori, joka avaa i20-mallistolle uusia mahdollisuuksia. Teknavin sisältöyhteistyökumppani Auto Bild Suomi koeajoi Hyundain pikkuauton.

Tykkäsimme

Moottori

Laaja vääntöalue antaa hyvät rahkeet sekä maantie- että kaupunkiajoon

Emme tykänneet

Ratti

Ohjauspyörän nahkainen kehä on liukas, eikä ratti säädy syvyyssuunnassa

Hinta alkaen 17 490 €
Koeajoauto 19 490 €

Hyundain kolmisylinterinen on kierroskone – se edellyttää lähdöissä riittävästi kierroksia – ja maantieajossa tarvitaan reipasta vaihteiden käyttöä. Kierrosherkkyyden lisäksi huomio kiinnittyy pieneen iskutilavuuteen nähden vallan hienoon 172 Nm:n vääntömomenttiarvoon ja siihen, että lukema saavutetaan huikealla käyntinopeusalueella 1 500–4 000 r/min. Käyttömukavan ja yllättävän sitkeän moottorin jatkona ovat sujuvaliikkeinen 5-portainen manuaalivaihteisto ja liikeradaltaan sivistynyt kytkin.

On myös aiheellista painottaa litraisen kolmisylinterisen soveltuvan odottamattoman hienosti myös maantieajoon – mikään pelkkä kaupunkimoottori se ei todellakaan ole.

Kolmisylinterisen Hyundain huippunopeus yllättää (186 km/h).

Jousitus tuntuu kuopissa ja nopeushidasteissa pintakovalta, mikä johtunee osaltaan i20 Stylessä olevista kaasuiskunvaimentimista. Rengasmelu nousi kitkarenkaista huolimatta melko voimakkaaksi. Sähköisesti tehostetun hammastanko-ohjauksen keskialuetuntuma tuntuu maantieajossa sopivalta.

Hyundai i20:n valoteho jättää hieman kaksijaksoisen kuvan, sillä lähivalohalogeenit ovat kohtalaiset mutta eivät tarpeeksi tehokkaat. Vastaavasti kaukovalohalogeenit ovat suhteessa paljon tehokkaammat.

Aivan ensimmäisenä huomio kiinnittyy turhan liukaspintaiseen ohjauspyörän nahkakehään ja siihen, ettei ohjauspyörässä ole syvyyssäätöä. Säädön puuttuminen ei onneksi vaikeuta pätevän ajoasennon löytymistä, jos kuljettaja on pitkäkätinen. Pikkuauto saa plussaa tehokkaasta ohjauspyörän lämmityksestä.

Kojelaudan järjestelyt ovat tarkoituksenmukaiset, ja kaikki kytkimet löytyvät hakematta. Erittäin selkeiden päänäyttöjen välissä olevan ajotietokoneen mukaan talvisen koeajon keskikulutus oli 6,5 l/100 km.

Kompakti bensiiniturbomoottori sopii i20:een kuin nenä päähän. Sen vääntöominaisuudet ovat monipuoliset. Ja jos matka suuntautuu Saksaan, niin yli 180 km/h kulkevalla pikkuautolla ei jää muun liikenteen jalkoihin.

Kaksisävyisellä harmaalla kankaalla verhoillut etuistuimet antavat erittäin hyvän sivutuen. Takaovet aukeavat mukavan reiluun kulmaan, joten taakse on helppo istua. Polvi- ja pääntila riittää melko hyvin myös pitkille henkilöille.

Styleen ei sisälly tehdasnavigaattoria, joten radion näyttö on pieni – mutta vastaavasti radio on todella helppokäyttöinen, ja sen äänenlaatu on ilahduttavan tasokas. Keskikonsolin päällä on teline puhelimelle. Konsolissa on parin mukitelineen seurana kookas avolokero sekä pienehkö kannellinen lokero. Usb-portti on asemoitu selkeästi esille konsoliin, ja se on käytännöllisesti valaistu sinisellä. Kojelaudan sininen taustavalaistus on näyttävä, mutta väri ei ole kaikkien silmille yhtä optimaalinen kuin oranssi.

Tavaratilassa on hyödyllinen kiinnitysverkko ostoskassien ankkurointiin. Enimmillään tavaratilaa on yli tuhat litraa.

Hyundai i20 1.0 T-GDI Style
Moottori 998 cm3, R3 turbo
Teho 73,6 kW (100 hv) / 4500 r/min
Vääntö 172 Nm / 1500–4000 r/min
0–100 km/h 10,7 s
Huippunopeus 186 km/h
EU-kulutus 4,5 l/100 km
CO2-päästöt 104 g/km
Mitat Pituus 4035, leveys 1734, korkeus 1474 mm, akseliväli 2570 mm
Omamassa 1239 kg
Tavaratila 326–1042 l

Toimittanut: Juha Peltonen, Auto Bild Suomi