Koeajo: Skoda Suberb – tilaa, muotoa ja oikea imago

Uusi Skoda Superb puhuttelee tutuilla vahvuuksillaan. Se on tilava, kohtuuhintainen ja merkki sopii hyvin suomalaisten vaatimattomaan imagoon. Uuden mallin myötä tähän listaan voidaan lisätä myös hyvä muotoilu.

Tykkäsimme

tiloista

muotoilusta

Emme tykänneet

heijaavasta jousituksesta

rengasmelusta

Auton tunnistaa yhä Skodaksi, mutta uusilla mittasuhteilla (leveämpi ja matalampi) Suberbin olemukseen on tullut lisää itsevarmuutta. Dynaamista ilmettä on haettu myös terävillä pokkauksilla sekä leveällä maskilla.

Osat ovat edelleen VW-hyllystä, uutta modulaarista pohjalevyä myöden, mutta auton kehityksestä ovat vastanneet nyt Skodan ihmiset, jotka ovat tuoneet autoon omat lisänsä. Superb ei olisi Skoda ilman Simply Clever -ratkaisuja. Niitä on autossa todella paljon. Sateenvarjojakin on nyt kaksin kappalein, eli etumatkustajakin pysyy kuivana.

Tilaa on runsaasti, kuten Suberbilta sopii odottaakin. Tavaratila vetää hulppeat 625 litraa ja takana on hyvin tilaa vaikka 2-metriselle koripalloilijalle. Superb onkin siitä harvinainen auto, että sen kyydissä istuu yhtä mukavasti niin edessä kuin takanakin.

Koeajoon valitsimme malliston yläpäästä löytyvän 190–hevosvoimaisen diesel-nelivedon. Vääntävä nakuttaja vie isoa autoa jouhevasti. Neliveto tekee ajamisesta vakaan tuntuista. Sporttista tunnelmaa ei ratin takana pääse syntymään, mutta se ei ole myöskään tämän auton tarkoitus. Parhaimmillaan Superb on leppoisassa matka-ajossa.

Jousitus on säädetty mukavuuspainotteiseksi. Säädöissä ei ole onnistuttu kuitenkaan aivan nappiin, sillä korissa ilmenee turhan paljon huojumista. Auto jää töyssyn jälkeen heijaamaan ja terävissä kuopissa jousitus on yllättävän pintakova. Tulee väkisinkin mieleen, että onko tässä asiassa haluttu jättää selvä hajurako sisarmerkki Volkswageniin.

Toinen ongelma on auton hinta. Kyseisellä tekniikkapaketilla hinta nousee 50 000 euron tuntumaan. Se on paljon rahaa Skodasta, vaikka kyseessä onkin malliston lippulaiva. Tuotteena se ei ole yhtä laadukas kuin edustusluokan premium-merkit. Esimerkiksi vastaavantehoisen BMW 520d:n hinnat alkavat alle 50 000 eurosta.

Skoda Suberb on hyvä tuote ja se on ottanut ison harppauksen eteenpäin, mutta premium-merkkien haastajaksi siitä ei vielä ole.

Skoda Suberb 2.0 TDI 190 hv 4×4 DSG
Moottori 1968 cm3, 4-sylinterinen, diesel
Vaihteisto 8-vaihteinen, automaatti
Teho 140 kW (190 hv) 3500–4000 r/min
Vääntö 400 Nm / 1750–3250 r/min
0-100 km/h 6,0 s
Huippunopeus 230 km/h
EU-kulutus 7,6 l / 100 km
CO2-päästöt 132 g/km
Mitat Pituus 4861 mm, leveys 1864 mm, korkeus 1468 mm, akseliväli 2841 mm
Omamassa 1800 kg
Tavaratila 625 l