Muistatko tämän Teknavi-herkun? Lexus LFA on todellinen insinööritaidon mestarinäyte

Teknavi pääsi muutama vuosi sitten ajamaan erittäin harvinaista Lexus LFA -superautoa. Koeajokokemuksen muistelu saa edelleen hymyn nousemaan huulille.

Tykkäsimme

suorituskyvystä

ajettavuudesta

äänistä

Emme tykänneet

vaihteiston kulmikkaasta toiminnasta

sateisesta säästä

Lexus LFA on moderni urheiluauto, jonka suunnittelu ja kehittäminen kesti lähes 10 vuotta. Auton konseptia näytettiin näyttelystä toiseen parin vuoden ajan, ja varsinaista tuotantoversiota saatiin odottaa kuin kuuta nousevaa. Joiltakin meinasi jo usko loppua.

Pitkän kehitysajan ymmärtää, kun autoon tutustuu tarkemmin. Perusrakenne on metallin sijaan hiilikuituvahvistettua lujitemuoviseosta. Niin painossa on säästetty noin 100 kiloa alumiiniin verrattuna. Uusi materiaali kuitenkin vaati käytännössä kaikkien valmistusmenetelmien kehittämisen, koska vastaavanlaista ei ennen ole tehty piensarjatuotantona.

Absoluuttisen painon lisäksi keskeisenä tekijänä urheiluautossa on painon jakautuminen akseleille. Lexuksessa se on tarkkaan harkittu: 48 prosenttia etuakselilla ja loput takana. Tässä auttaa muun muassa 4,8-litraisen ja kokoisekseen kevyen V10-moottorin sijoittaminen etuakselin takapuolelle sekä sekventiaalivaihteiston sijainti taka-akselin yhteydessä. Järjestys on tuttu monesta klassisesta urheiluautosta.

Sekventiaalivaihteistoon päädyttiin puolestaan ainakin osittain sen takia, että vaihtotapahtumat haluttiin tuoda paremmin esille. Lexuksen toteutus kuitenkin häviää vaihtonopeudessa ja ennen kaikkea mukavuudessa kilpailijoiden uusimmille kaksoiskytkinvaihteistoille.

Se ei tosin himmennä auton loistoa. Sitä mieltä ovat ainakin asiakkaat, sillä LFA:n koko tuotanto on myyty loppuun. Ja jokainen auto kootaan luonnollisesti käsityönä.

Suomeen autoista ei eksynyt valitettavasti yhtään kappaletta, mutta onneksemme Lexusen Eurooppaa kiertävä lehdistöauto kävi muutaman päivän vierailulla myös meillä.

LFA:ssa huomio kiinnittyy ensimmäisenä sen mataluuteen. 1,22 metriä korkeaan autoon saa todella laskeutua. Kun peffan on saanut tarpeeksi alas, vastassa on hyvän tuen tarjoava penkki. Ohjaamo ei muistuta mitään Lexuksen toista mallia, vaan kaikki pienimmätkin yksityiskohdat on suunniteltu pelkästään LFA:ta varten. Ohjaamo on positiivisessa mielessä persoonallinen – ja japanilaiseen tyyliin sopien hieman futuristinen.

Auton käynnistäminen on elämys. LFA:n V10-moottori rääkäisee F1-auton tyyliin. Kolmesta putkesta kantautuva äänimaailma on katuautossa ennenkuulumaton. Käynnin tasaantuessa äänetkin rauhoittuvat, mutta jo paikallaan ollessaan autolle haluaa antaa hieman kierroksia.

Ja kun soundit halutaan lopulta esille, ei niiden esilletuloa tarvitse odottaa kauan. Kierrosmittarin neula ampuu ylös kuin riivattu: valmistajan mukaan tyhjäkäyntilukemista punarajalle 9 000 kierrokseen päästään 0,6 sekunnissa. Luku vaikuttaa uskottavalta muutaman polkaisun jälkeen.

Auton olemus ja tieto suorituskyvystä herättävät kunnioitusta. Kaikki hallintalaitteet toimivat täsmällisesti. Autosta löytyy yksityiskohtia, joista voisi puhua vaikka kuinka pitkään. Fakta on kuitenkin se, että nämä asiat unohtuvat, kun autolla pääsee liikkeelle.

Alusta on kova, ohjaus jämäkkä, hitaissa nopeuksissa vaihteiston äänet kuuluvat selkeästi sisään ja maantiellä rengasäänet nousevat hallitseviksi. Mutta vain siihen asti, että kierrokset nousevat yli 6 000:een. Silloin alkaa vertaansa vailla olevien sulosointujen ilottelu selän painautuessa penkkiin. Kone kiertää puhtaasti punarajalle ja kiihdyttää samalla autoa ”riittävään” tahtiin.

Lexus LFA on todellinen insinööritaidon mestarinäyte. Se on tuote, jolla japanilaisvalmistaja tekee kaikille selväksi osaamisensa tason. Se käy hyvin ilmi myös Markku Alénin koeajosta, joka löytyy Teknavin etusivulta.

MIKÄ Lexuksen kautta aikojen rajoin superauto.

KENELLE LFA ei ole jokamiehen auto jo pelkästään sen hinnan takia. Ja vaikka rahaa sen hankkimiseen olisikin, tuotanto on myyty jo loppuun. LFA on tyypillinen keräilijälle päätyvä auto, ja valitettavan usein moni noista autoista ei tule koskaan kokemaan sellaista menoa, mihin LFA on suunniteltu. Ajettavaksi tehtyjen autojen toivoisi päätyvän henkilöille, jotka osaavat arvostaa valmistajan panostusta ja auton hienoja teknisiä toteutuksia.

AJETTAVUUS on ehdottomasti suurimpia Lexuksen valttikortteja. Alusta pysyy kaikissa ajotilanteissa mukana, ja pitoa riittää kuivalla alustalla todella paljon. Kun tähän yhdistetään kaikkien hallintalaitteiden tunnokkuus, puhutaan todellisesti ajajan autosta. LFA:n ratissa kuljettaja voi nauttia auton viestinnästä ja viedä autoa omien rajojensa mukaan.

SUORITUSKYKY Täytyy muistaa, että teho on vain yksi osa suorituskykyä. Etenkin rata-ajossa alustalla on erittäin suuri merkitys suorituskykyyn kokonaisuutena. LFA on auto, joka on suunniteltu nimenomaan kokonaisuudeksi, ja se myös toimii sellaisena. Perinteisten suorituskyvyn arvioiden mukaan LFA on todella nopea, rehellisesti sanottuna superauto.

TILAT Kun autoon pääsee laskeutumaan sisälle, ei kummallakaan paikalla ole valittamista. Tilaa on riittävästi, joskin tunnelma on ahtaanoloinen matalan katon ja matalien ikkunoiden takia. Keskikonsoli on futuristinen, ja multimediajärjestelmän käyttö voisi olla paremmin suunnitteltu. Erillistä tavaratilaa autosta ei löydy, mutta takaluukun alla on tilaa esimerkiksi salkulle tai laukulle päivittäisten tavaroiden kuljettamisen helpottamiseksi.

MALLISTO Mallistossa ei ole liiaksi vaihtoehtoja. Vakiovarustelu sisältää kaiken tarvittavan, mikä onkin auton hinnan huomioiden perusteltua. Moottori ja vaihteisto ovat aina samat, ja ainoa lisävarustepaketti on Nürburgring Package. Paketilla autosta saa lähemmin LFA:n rata-autoa vastaavan kokonaisuuden. Moottorinohjauksen ja alustan säätöjen lisäksi autoon tulee hieman aerodynamiikkaan vaikuttavia ulkonäköosia.

Lexus LFA
Hinta noin 720 000 € (2012)

Moottori 4 805 cm3 V10
Teho 412 kW (560 hv) / 8 700 r/min
Vääntö 480 Nm / 6 800 k/min
Vaihteisto 6-vaihteinen sekventiaalivaihteisto
0-100 km/h 3,7 s
Huippunopeus 326 km/h
EU-kulutus Ei ilmoitettu l/100 km
CO2-päästöt Ei ilmoitettu g/km
Mitat Pituus 4 505 mm, leveys 1 895 mm, korkeus 1 220 mm, akseliväli 2 605 mm
Omamassa 1 485 kg
Tavaratila Ei ilmoitettu

Kuvat: Juuso Paloniemi ja Ilari Peltomäki