Koeajo: Kaunis Mercedes työntää AMG-trimmissä 510 heppaa takarenkaille

Maskuliininen – silleen metroseksualisella tavalla. Uuden C-sarjan Coupen urheilullisin versio ei pelkää näyttävänsä kauniilta, mutta se ominaisuudet saavat äijätkin murisemaan tyytyväisyyttään. Teknavi pääsi auton rattiin radalla.

Suomeen maaliskuussa 2016
Hinta: AMG 63 126418 € ja AMG 63 S 139489 €

Tykkäsimme

suorituskyvystä

tasapainoisesta ajettavuudesta

V8:n bassosoundeista

ulkomuodosta

Emme tykänneet

hieman keulapainoinen

ohjauksessa voisi olla enemmän tuntoa

AMG korottaa panoksia kaksiovisten pikkusporttien maailmassa. Uudesta C-Coupesta on kaksi AMG-versiota: C 63 ja C 63 S. Ajoimme näistä jälkimmäisen eli tehoversion. Sen tupla-ahdettu nelilitrainen V8 työntää takapyörille komeat 510 heppaa. Perusversiossa tallissa on 476 hevosta. Sekin on tosin jo on selvästi enemmän kuin turbokuutosella varustetussa M4-Bemussa.

Ja voi pojat, miten Ässä-versio lähtee. Nelilitrainen kasi on periaatteessa sama kuin AMG GT:ssä – vaikka auton mallimerkintä C 63 AMG viittaakin jotenkin edellisen sukupolven 6,2-litraiseen vapaasti hengittävään veekasiin. Miksi näin? Ahdettu kone ei nimittäin häpeä yhtään vanhan ja isomman vaparikoneen rinnalla. Ominaisuuksissa on tietysti eroa, mutta ahdetun version alavääntö tuo ajamiseen uuden piristävän ulottuvuuden. Moottori vääntää maksimissaan 700 Nm, ja se tuntuu nivusissa asti. Puritanistit saavat mököttää nurkissaan, ahtaminen on tullut jäädäkseen myös sportteihin. Sekuntikello 0–100 km/h kiihdytyksessä kertoo tästä myös omaa kieltään: 3,9 sekuntia on kova tulos.

AMG on onneksi pidättäytynyt C Coupen kohdalla takavedossa, vaikka neliveto olikin harkinnassa. Nelivedon avulla autosta olisi saatu vielä nopeampi, mutta kasvanut varmajalkaisuus olisi rauhoittanut samalla auton luonnetta ehkäpä liikaakin. Allekirjoittanut lähettää tästä nöyrän kiitoksen AMG:n suuntaan: auto on erinomainen näin. Takaveto tuo ajoon oman hauskuutensa.

Kaksiovista versiota varten AMG on myös muokannut auton taka-akselia selvästi enemmän kuin se on tehnyt sedanin kanssa. Raideleveyttä on kasvatettu, ja takana on myös lisää rautaa tukevoittamassa perää. Kaikki tämä auttaa mutka-ajossa. Perää voi ohjata nautinnollisen helposti kaasulla, ja auto myös taittuu herkästi mutkiin. Coupe tuntuu myös erittäin tasapainoiselta. Se herättää myös kuskissa enemmän luottamusta kuin sedan.

Teknavi pääsi uusimman AMG-ohjuksen puikkoihin Ascarin teknisesti haastavalla radalla eteläisessä Espanjassa. Ensikiihdytys saa korvat soimaan mielihyvästä. Basso murisee. Jarrutus ensimmäiseen mutkaan lisää nautintoa; välikaasu paukauttaa pakoputkea makeasti. Juuri tältä pitää urheilullisen ja äijämäisen auton kuulostaa.

Moottorin luonteeseen, ohjaukseen, vaihteiston toimintaan, moottorin toimintaan sekä jousitukseen voi vaikuttaa esivalituilla ajo-ohjelmilla. Niitä on molemissa AMG-versiossa neljä: comfort, sport, sport+ ja invidual. S-versiossa on lisäksi vielä race-asetus, joka antaa ajonvakautukselle lisää siimaa. Kaasun kanssa kannattaa silti olla tarkkana, sillä liian aggressiivinen painallus mutkasta ulos lähdettäessä vipuaa perän heti sivulle ja se syö turhaan nopeutta. Perä on kuitenkin liikkeissään kiitettävän rauhallinen, ja se myös kertoo kuljettajalleen aikeistaan. Perä ei siis karkaa sivulle kuin piiskan sivallus. C 63:ssa on taka-akselilla mekaaninen tasauspyörästön lukko. S-versiossa se on korvattu elektronisesti ohjatulla lukolla.

Sport+ ja race -asetuksilla pakosarjassa aukeavat myös erilliset läpät, joiden kautta moottorin ja pakosarjan äänet tulvivat todella voimakkaina ohjaamoon. Tämä saattaa aiheuttaa maskuliinisimmissakin automiehissä tahatonta kikattelua. Hymy ulottuu ainakin korviin asti.

Useamman nopean ratakierroksen jälkeen AMG C 63 S Coupeta on helppo kehua. Se on todella kykenevä laite. Ohjaus voisi tietysti olla aavistuksen tarkempi, mutta kyllä keulan saa osumaan näinkin sinne minne sen pitää. Erityisen suuren vaikutuksen tekee auton takapään rauhallisuus. Tätä autoa voi pienen harjoittelun jälkeen ajaa kovaa vähäiselläkin ratakokemuksella. Ajonvakautus antaa perän irrota, kunhan se on sitä mieltä, että auto on vielä kuskin hyppysissä. Auto ei myöskään reagoi yliaggressiivisesti nopeisiin vastaohjauksiin. Ajonvakatus toimii sport-asetuksella todella upeasti, eli sen toimintaa ei oikeastaan edes huomaa. Ainoastaan aggressiivisissa jarrutuksissa isommissa nopeuksissa perä pyrki elämään vähän liikaa. Mutta sekin lisää vain ajamisen hauskuutta. Kun auton bassovoittoisen moottorin kuulostelu kyllästyttää, suosittelemme biisivalinnaksi tämän auton rattiin Cheekin Äärirajoille kappaletta.

Suuren kiitoksen saa myös nopeasti vaihtava ja aika hyvin radallakin aina ajan tasalla oleva 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti. Kuskilla ei ole varsinaisesti mitään pakkotavaa syytä vaihtaa vaihteita itse ratin lavoilta.

Kilpa-auto ei tämä auto tosin vielä ole, eikä sen pidäkään olla. Tällä autolla pitää kuitenkin pystyä matkustamaan mukavasti vaikkapa maailman äärin. C Coupessa olemuksessa on jopa jotain granturismomaista eli se taipuu hyvin eleganttiin ja tehokkaaseen matkan tekoon.

S-versio maksaa reilut 13 000 euroa enemmän kuin perusversio, mutta se on vähänkään autosta nauttivalle pieni sijoitus. Isomman tehon ja hauskemman ajettavuuden lisäksi Ässässä on myös isommat jarrulevyt edessä. Lisähintaan Ässään saa myös vielä isommat ja keraamiset levyt. Eroa on myös rengaskoossa: perusversiossa on vakiona 18-tuumaiset renkaat, kun S-versiossa renkaat ovat 19-tuumaiset.

BMW M3 ja Audi RS5 ovat paperilla paperia AMG C 63 S:n rinnalla, joten otetaanpa vertailukohdaksi AMG GT S. Toki on se on vieläkin näyttävämpi, sen keula on vieläkin pidempi ja sen tasapaino on parempi radalla takana sijaitsevan vaihteiston ansiosta. Mutta C Coupessa on kuitenkin neljä paikkaa, eli se taipuu selvästi paremmin myös arkiautoksi. Ja se hinta… AMG GT S maksaa lähes 90 000 euroa enemmän kuin AMG C 63 S Coupe. Tähän peilattuna C Coupe tuntuu lähes tarjoustuotteelta.

Ja kauniin ulkokuoren sisällä tämä hieno laite myös tekniikasta kiinnostuneille. Autossa on paljon huipputekniikkaa, osittain jopa sitä sama, jota Mercedes käyttää F1-autoissaan.

Mercedes-AMG C 63 S Coupe
Moottori 3 982 cm3, tuplaturbo-V8
Teho 375 kW (510 hv) / 5 500–6 250 r/min
Vääntö 700 Nm / 1 750–4 500 r/min
0-100 km/h 3,9
Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 8,6 l/100 km
CO2-päästöt 200 g/km
Mitat Pituus 4 750 mm, leveys 1 877 mm, korkeus 1 402 mm, akseliväli 2 840 mm
Omamassa 1 800 kg
Tavaratila 355 l

Katso ja kuuntele miten Mercedes-AMG C 63 S Coupe murisee: